Bydgoszcz zapłaci MZK i Mobilis więcej za wzkm oraz zapewni wkład własny na elektrobusy
25 lutego 2025 r. Miasto Bydgoszcz dokonało zmiany stawki wozokilometra dla Mobilis i bydgoskich Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK). Plus wsparła zakup elektrobusów.
Tym samym Bydgoszcz zwiększy finansowanie transportu publicznego, przeznaczając 16 mln zł na wsparcie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK). Środki pozwolą na aktualizację umowy z uwagi na wyższą inflację oraz pokrycie wkładu własnego w programie Zielony Transport Publiczny, umożliwiając zakup 11 autobusów elektrycznych. Inwestycja warta 70 mln zł zostanie sfinalizowana do połowy 2026 roku.
Rozkład jazdy:
- Jakie kwoty dodatkowego finansowania otrzyma MZK Bydgoszcz w 2025 roku i na co zostaną przeznaczone?
- Dlaczego Mobilis i MZK Bydgoszcz otrzymały podwyższone stawki za wozokilometr?
- Jakie inwestycje w transport publiczny realizuje obecnie Miasto Bydgoszcz?
Zmiana stawek
Podczas ostatniej sesji rady miasta w Bydgoszczy, prezydent Rafał Bruski poinformował, że spółki MZK i Mobilis będą miały zmienione stawki za wozokilometr. Dodatkowo, miasto pokryje wkład własny MZK w programie Zielony Transport Publiczny, co umożliwi zakup 11 autobusów elektrycznych. Inwestycja ta, o szacowanej wartości około 70 mln zł, jest realizowana dzięki dotacji w wysokości 48,75 mln zł oraz 5 mln zł pożyczki. Dostawy nowych elektrobusów i budowa niezbędnej infrastruktury mają zakończyć się do połowy 2026 roku.
Jednak najważniejsze zmiany dotyczą wynagrodzenie za usługi transportowe świadczone przez Mobilis oraz MZK Bydgoszcz. Prywatny przewoźnik Mobilis wystąpił do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP) o waloryzację stawek wozokilometra, powołując się na wzrost inflacji oraz nieprzewidywalne zmiany wskaźnika WIBOR. Decyzja ZDMiKP o podwyższeniu stawek dla Mobilis skutkuje równoczesnym wzrostem wynagrodzenia dla MZK Bydgoszcz, co w 2025 roku przełoży się na dodatkowe 5 mln zł dochodów dla miejskiego przewoźnika.
- Z kwoty 100 mln zł w bieżącym roku - przeznaczonych na finansowanie wozokilometrów, które zlecamy spółce MZK - na 105 mln złotych - przekazał wiceprezydent Bydgoszczy - Mirosław Kozłowicz.
Aneks do umowy jest przygotowywany. Nowe stawki mają obowiązywać od początku tego roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MZK ze wsparciem miasta
Decyzja o zwiększeniu finansowania MZK i podwyżce stawek wozokilometra wpisuje się w długoterminową strategię miasta, której celem jest poprawa jakości usług transportu publicznego oraz stabilność finansowa przewoźników. Warto podkreślić, że obowiązująca umowa MZK z miastem (na lata 2023–2031) zapewnia przewoźnikowi:
- Wyższe wynagrodzenie w porównaniu do operatorów wybieranych w drodze przetargu (stawka wyższa o 16% przez pierwsze dwa lata oraz 11% w kolejnych latach),
- Kwartalną waloryzację stawki wozokilometra,
- Brak konieczności generowania zysków, co stabilizuje finanse przewoźnika.
Miasto Bydgoszcz od lat konsekwentnie wspiera działalność MZK, inwestując w rozwój i modernizację infrastruktury transportowej. W ramach tych działań realizowane są:
- Modernizacja zajezdni tramwajowej,
- Wymiana floty tramwajowej,
- Poprawa infrastruktury torowiskowej,
- Budowa nowych buspasów i wdrażanie inteligentnych systemów sterowania ruchem,
- Tworzenie nowych punktów socjalnych dla kierowców,
- Zwiększanie udziału MZK w obsłudze komunikacji miejskiej,
- Stały wzrost nakładów na transport publiczny zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową.
Komentarze