Bydgoszcz szuka dostawcy 10 nowych autobusów diesla w leasingu. Przetarg MZK
3 października 2025 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy ogłosiły przetarg na dostawę 10 fabrycznie nowych autobusów miejskich (5 przegubowych i 5 jednoczłonowych).
Wszystkie zasilane olejem napędowym. Pojazdy mają być objęte 12-letnim leasingiem finansowym.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy chce pozyskać MZK Bydgoszcz w nowym postępowaniu i na jakich warunkach finansowych?
- Jakie wymagania wobec doświadczenia muszą spełnić oferenci i jakie są kryteria oceny ofert?
- Jakie inne projekty taborowe prowadzi obecnie MZK Bydgoszcz równolegle z tym przetargiem?
Dziesiątka diesli
Bydgoskie zamówienie dotyczy zakupu 10 niskopodłogowych autobusów miejskich (EURO 6, rok produkcji: nie starszy niż 2026), z wykorzystaniem leasingu finansowego. Kontrakt obejmuje zarówno dostawę pojazdów, jak i usługę leasingu – z okresem obowiązywania umowy wynoszącym aż 157 miesięcy (w tym 12 lat leasingu).
Warunki doświadczenia wobec oferentów są dość precyzyjne – zamawiający oczekuje, że wykonawca wykaże się zrealizowaniem w ciągu ostatnich pięciu lat minimum dwóch kontraktów, w których łącznie dostarczono co najmniej 5 przegubowych i 5 jednoczłonowych autobusów zasilanych olejem napędowym (EURO VI, wersja miejska, pojazdy niskopodłogowe). Ocenie podlegać będą jedynie pojazdy rzeczywiście dostarczone w tym czasie.
Zamówienie realizowane będzie w ramach finansowania krajowego, bez udziału funduszy unijnych. Ostateczny termin dostawy ostatniego autobusu to maksymalnie 390 dni od podpisania umowy.
Postępowanie prowadzone jest w trybie otwartym z zastosowaniem dyrektywy 2014/25/UE. Całość prowadzona jest elektronicznie przez platformę zakupową pod adresem: 👉 https://platformazakupowa.pl/transakcja/1185996
Na oferty zamawiający czeka do 4 listopada 2025 r., godz. 10:50, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 81%
✅ Materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia – 15%
✅ Liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi – 4% (2% dla autobusów przegubowych + 2% dla jednoczłonowych)
Zamawiający żąda również wniesienia wadium w wysokości 200.000 PLN, a oferta musi pozostać ważna przez 90 dni od terminu jej złożenia.
Zakupowe tło
W ostatnich miesiącach spółka znacząco przyspieszyła działania związane z wymianą i modernizacją taboru. Trwa równoległa realizacja dwóch dużych projektów.
Pierwszy z nich to zakup 11 autobusów elektrycznych wraz z pełną infrastrukturą ładowania, budową instalacji fotowoltaicznej do 1 MWp oraz magazynu energii do 4 MWh. Wartość projektu szacowana jest na 72,1 mln zł, z czego 48,75 mln zł stanowi dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny”, a 5 mln zł to pożyczka. Autobusy (7 przegubowych i 4 krótkie) mają zostać dostarczone do połowy 2026 roku. Umowę na realizację podpisano z Solaris Bus & Coach – wartość kontraktu wynosi ponad 56,2 mln zł netto. Solaris pokonał w przetargu konsorcjum Daimler Buses Polska + Elektrotim, którego oferta była wyższa o ponad 17 mln zł brutto. Kontrakt obejmuje również budowę 14 punktów ładowania i dwie wiaty parkingowe.
Drugi projekt to leasing 12 nowych autobusów przegubowych marki Mercedes – także w wersji miejskiej i spełniających normę emisji Euro 6. Umowa została zawarta z konsorcjum Daimler Buses Polska + PEKAO Leasing, na okres 7 lat. Po zakończeniu umowy autobusy będą mogły przejść na własność MZK za symboliczną kwotę – 1 zł za sztukę. Wymagania techniczne przewidują długość wozów w przedziale 17,9–18,2 m, pojemność minimum 135 pasażerów (z czego co najmniej 40 na siedząco), klimatyzację, monitoring i system informacji pasażerskiej. Pierwsze 4 sztuki mają trafić do zajezdni do września 2025 roku.
Modernizacja floty MZK Bydgoszcz podyktowana jest nie tylko kwestiami środowiskowymi, ale też rosnącymi kosztami eksploatacyjnymi i średnim wiekiem taboru. Nowe pojazdy mają wyprzeć najbardziej wyeksploatowane autobusy, które wciąż kursują na liniach miejskich. Władze miasta i spółki podkreślają, że inwestycje te są elementem długofalowej strategii transformacji transportu w kierunku bardziej zrównoważonego modelu.
Komentarze