Busworld 2025: TAM Europe z ofertą autobusów elektrycznych, wodorowych i lotniskowych
TAM Europe zaprezentował trzy modele autobusów podczas Busworld 2025, największych europejskich targów pojazdów użyteczności publicznej.
Premiery miały miejsce pod koniec października 2025 roku w Brukseli. O wejściu Słoweńców w kooperację z Hyundai i wprowadzeniu na europejski rynek modelu FC 12 informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie trzy modele autobusów zaprezentowała firma TAM Europe podczas targów Busworld 2025 w Brukseli?
- Jakie parametry techniczne ma nowy autobus wodorowy opracowany wspólnie przez TAM Europe i Hyundaia?
- Jakie są plany produkcyjne i rozwój technologiczny firmy TAM Europe na najbliższe lata?
TAM na Busworld 2025
Podczas tegorocznej edycji Busworld 2025 firma TAM Europe z siedzibą w Mariborze (Słowenia) zaprezentowała trzy nowe modele autobusów: kompaktowy elektrobus miejski VERO nowej generacji, lotniskowy pojazd VivaIR w odświeżone wersji oraz debiutujący autobus wodorowy klasy miejskiej, opracowany we współpracy z Hyundaiem. Każdy z modeli odpowiada innej niszy rynkowej: od lokalnego transportu zeroemisyjnego, przez przewozy pasażerskie na terminalach, aż po nowoczesne pojazdy H2 dla flot miejskich.
VERO to typowy elektryczny minibus dla transportu miejskiego, projektowany z myślą o zwrotności i niskich kosztach operacyjnych. VivaIR adresowany jest do operatorów lotniskowych i przewozów pomiędzy terminalami. Największą nowością był jednak wodorowy autobus miejski, którego technologiczne zaplecze opracowano we współpracy z azjatyckim partnerem, czyli Hyundai.
Nowy autobus wodorowy klasy miejskiej od TAM Europe i Hyundaia opiera się na technologii zbiorników wysokociśnieniowych 700 bar, co pozwala na zmagazynowanie ponad 35 kg wodoru i osiągnięcie zasięgu ponad 350 km. Autobus jest w pełni niskopodłogowy, oferuje 79 miejsc pasażerskich, trzy szerokie drzwi oraz nowoczesne systemy wspomagania kierowcy.
Model zadebiutował 27 marca 2025 r. w zajezdni Wiener Linien w Wiedniu jako Hyundai Elec City FC 12, jednak jego projekt powstał wspólnie ze słoweńskim producentem TAM Europe. Autobus obsługuje infrastrukturę tankowania H2 w Leopoldau i Simmering – to jedyna stacja w Austrii oferująca zarówno 350, jak i 700 bar.
W 2025 roku do Wiednia trafią łącznie 20 autobusów wodorowych, w tym 10 Hyundai-TAM, 10 CaetanoBus (na technologii Toyoty) oraz 10 Rampini Hydron (minibusy H2-bateryjne). Pojazdy będą obsługiwać linie miejskie 39A, 2A i 3A. Projekt współfinansowany jest przez UE w ramach programu EBIN austriackiego Ministerstwa Ochrony Klimatu.
Historia TAM Europe
Równolegle autobusy TAM Europe trafiły już do floty miejskiej w Seulu, gdzie testowane są w realnych warunkach przy wsparciu operatora publicznego. Firma zapowiada, że w ciągu najbliższych trzech lat planuje produkcję do 100 autobusów wodorowych rocznie, przy łącznych możliwościach produkcyjnych zakładu w Mariborze na poziomie 500 pojazdów elektrycznych i H2 rocznie.
TAM Europe, dawna Tovarna Avtomobilov Maribor, została reaktywowana po bankructwie w 2011 r. dzięki inwestycji kapitałowej ze strony China Hi-Tech Group Corporation (CHTC). Od tego momentu firma skoncentrowała się na rynku pojazdów zeroemisyjnych i lotniskowych, z wyraźnym akcentem na ekspansję w UE i Azji. Integracja europejskiej technologii i chińskiego kapitału pozwala firmie konkurować z większymi graczami branży.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok








Komentarze