Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Schunk pokazuje pantograf SLS 104 – cicho, szybko i z dużą mocą

infobus
15.10.2025 13:07
0 Komentarzy

Na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli, firma Schunk Transit Systems zaprezentowała najnowszy model dachowego pantografu do autobusów elektrycznych – SLS 104.

Urządzenie powstało na bazie sprawdzonego i szeroko stosowanego modelu SLS 102, który funkcjonuje już w tysiącach elektrobusów na całym świecie.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe ulepszenia wprowadzono w pantografie SLS 104 w porównaniu z modelem SLS 102?
  2. Do jakich zastosowań przystosowano nowy pantograf Schunk – ładowanie na trasie czy w zajezdni?
  3. Dlaczego SLS 104 może być atrakcyjny dla polskich operatorów transportu publicznego?

SLS 104 – pantograf dla nowoczesnego transportu publicznego

Nowy pantograf SLS 104 to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na szybkie i niezawodne ładowanie elektrobusów zarówno na trasie, jak i w zajezdni. Schunk zwiększył zakres pracy urządzenia aż do 2 metrów wysokości, co oznacza większą elastyczność w różnych scenariuszach infrastrukturalnych. Dzięki kompaktowej konstrukcji i elastycznej głowicy kontaktowej, nowy pantograf może być stosowany zarówno w pojazdach miejskich, jak i w systemach transportu międzymiastowego.

Jedną z kluczowych cech jest zwiększona zdolność przesyłu prądu – do 1.000 A, co pozwala na ultraszybkie ładowanie pojazdów o dużej pojemności baterii. To rozwiązanie przyszłościowe, które spełnia wymagania norm EN 50696 i IEC 63407.

Nowy pantograf wprowadza także funkcję tzw. “smart drive” – system automatycznie dostosowuje prędkość wysuwania i cofania pantografu w zależności od odległości do punktu ładowania. Taki sposób działania redukuje hałas i zużycie mechanizmów, jednocześnie zwiększając komfort użytkowania w środowiskach miejskich.

Według Maksymiliana Deja, szefa sprzedaży Schunk w Polsce, „pantograf SLS 104 już wkrótce trafi do pierwszych projektów autobusowych”, a jego konstrukcja została zaprojektowana z myślą o kompatybilności z wcześniejszymi wersjami – SLS 102 i SLS 103.

SLS 104 jest przystosowany zarówno do ładowania na przystanku („on-route”), jak i w zajezdniach. Co istotne, zachowuje pełną wsteczną kompatybilność z istniejącą infrastrukturą, co oznacza niższe koszty wdrożenia dla operatorów.

Zakupowe tło

Firma Schunk rozwija swój segment pantografów dachowych i odwróconych od wielu lat. Wśród klientów producenta znajdują się m.in. operatorzy transportu publicznego z Niemiec, Francji, Niderlandów i Polski. Model SLS 102, poprzednik nowego rozwiązania, znalazł zastosowanie w elektrobusach Solaris, MAN, VDL, Volvo czy Heuliez.

Rosnące zapotrzebowanie na niezawodne systemy ładowania w transporcie publicznym – m.in. w ramach projektów FEnIKS i KPO – stwarza dla SLS 104 szerokie perspektywy na rynku polskim. Zwiększona moc ładowania i elastyczny zakres roboczy będą kluczowe w dużych miastach, które planują rozbudowę infrastruktury elektrobusowej (np. Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Kraków, Rzeszów).

Schunk zaprezentował SLS 104 – dachowy pantograf nowej generacji do elektrobusów
Schunk zaprezentował SLS 104 – dachowy pantograf nowej generacji do elektrobusów

Komentarze