Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Premiera autobusu wodorowego MCV C127 Fuel Cell Low Entry

infobus
03.10.2025 15:07
0 Komentarzy

Firma MCV prezentuje na targach Busworld 2025 w Brukseli swój pierwszy autobus wodorowy – model C127 Fuel Cell Low Entry zadebiutował na Busworld

Tym samym egipski producent MCV (Manufacturing Commercial Vehicles) oficjalnie wchodzi na europejski rynek autobusów wodorowych. To kolejny krok w transformacji MCV w globalnego dostawcę bezemisyjnych rozwiązań transportu publicznego.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model autobusowy zaprezentowała firma MCV na targach Busworld 2025 i czym wyróżnia się ta premiera?
  2. Jakie kluczowe technologie i komponenty zastosowano w nowym MCV C127 Fuel Cell Low Entry?
  3. Na jakie rynki i potrzeby transportowe MCV kieruje swój nowy autobus wodorowy i jakie są jego szacowane parametry zasięgu?

Nowy gracz w europejskim wodorze

Model C127 FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) powstał z myślą o rynku europejskim – głównie Niemczech, Francji i krajach Beneluksu – i jest rozwinięciem znanej już elektrycznej wersji bateryjnej MCV C127 EV. Teraz producent oferuje także wariant wodorowy z niską podłogą (Low Entry), skierowany do operatorów szukających elastyczności operacyjnej i dłuższego zasięgu w pojazdach bezemisyjnych.

Kluczowe komponenty dostarcza Ballard Power Systems, globalny lider w technologii ogniw paliwowych. W ramach zawartej wcześniej umowy ramowej, Ballard dostarczy 50 modułów FCmove-HD+ o łącznej mocy ok. 5 MW, z których część trafi właśnie do nowego modelu C127 Fuel Cell. Pierwsze 35 jednostek zostanie dostarczonych w latach 2025–2026.

Za system magazynowania wodoru odpowiada Hexagon Purus, który dostarczy zbiorniki wysokociśnieniowe produkowane w Kassel w Niemczech. Wartość kontraktu to ok. 2,4 mln euro.

Zasięg i parametry techniczne

Choć producent nie podał jeszcze pełnych danych technicznych nowego autobusu, wiadomo, że konstrukcja będzie bazować na sprawdzonych podzespołach:

  • Zasięg operacyjny szacowany na 400–600 km w warunkach miejskich i podmiejskich,
  • Niska podłoga ułatwiająca dostęp pasażerom,
  • Konfiguracja 2- i 3-drzwiowa w zależności od wymogów zamawiającego,
  • Możliwość dostosowania układu siedzeń i przestrzeni dla wózków i rowerów.
MCV C127 Fuel Cell Low Entry zadebiutował na Busworld
Egipski wodorowiec zadebiutował na Busworld

Gotowość na europejski rynek

MCV już wcześniej zaznaczył swoją obecność w Europie, zdobywając pierwsze zamówienie na 10 elektrycznych autobusów C127 EV w Niemczech (dla operatora Rheingold-Reisen-Wuppertal). Premiera wodorowego C127 LE oznacza, że firma nie zamierza ograniczać się tylko do technologii bateryjnej.

„To naturalna kontynuacja naszego zaangażowania w rynek bezemisyjny w Europie. Autobus wodorowy łączy długi zasięg z krótkim czasem tankowania, co czyni go idealnym wyborem dla wymagających tras międzymiastowych i regionalnych” – komentuje Pierre Dellori, dyrektor zarządzający MCV Deutschland GmbH.

Wprowadzenie nowego modelu spotyka się z dużym zainteresowaniem – rosnące cele klimatyczne, ograniczenia dla silników diesla oraz fundusze unijne sprawiają, że operatorzy transportu publicznego coraz poważniej rozważają autobusy wodorowe jako alternatywę dla diesla i bateryjnych EV.

„Cieszymy się z rosnącej dynamiki rynku autobusów wodorowych i jesteśmy dumni, że możemy wspierać MCV w ich europejskiej ekspansji” – mówi Michael Kleschinski, wiceprezes Hexagon Purus.

Komentarze