Busworld 2025: Egipcjanie pokazali licencyjne Volvo 7900, które kiedyś powstało w Polsce
Podczas targów Busworld Europe 2025, firma Volvo Buses wspólnie z egipskim partnerem MCV oficjalnie zaprezentowała licencyjnie produkowane autobusy Volvo 7900 Electric.
To symboliczny moment dla europejskiego rynku autobusowego. To pierwsze egzemplarze powstałe w nowej fabryce MCV w New Salhia w Egipcie, które trafią do klientów na rynku europejskim.
Rozkład jazdy:
- Gdzie i przez kogo są obecnie produkowane autobusy Volvo 7900 Electric przeznaczone na rynek europejski?
- Jak wygląda podział ról pomiędzy Volvo a egipskim partnerem MCV w procesie produkcji?
- Jakie znaczenie strategiczne i rynkowe ma przeniesienie produkcji z Wrocławia do Egiptu dla Volvo i europejskiego rynku autobusowego?
Koniec produkcji we Wrocławiu, nowy rozdział pod Kairem
Do pierwszego kwartału 2024 r. montaż kompletnych autobusów Volvo 7900 i 8900 odbywał się we Wrocławiu. Po decyzji o zamknięciu polskiego zakładu i przeniesieniu produkcji do Egiptu, zatrudnienie straciło ok. 1 500 osób. Tereny dawnej fabryki Volvo przejął Vargas Holding, który rozpoczął tam produkcję pomp ciepła, zatrudniając część byłej załogi.
Nowa linia produkcyjna MCV, uruchomiona kosztem ok. 62 mln USD, ma roczną zdolność produkcyjną 1 200 autobusów elektrycznych. Skierowana jest przede wszystkim na eksport – szczególnie do Unii Europejskiej, gdzie popyt na pojazdy zeroemisyjne dynamicznie rośnie.
Nowe autobusy Volvo 7900 Electric produkowane w Egipcie powstają w ścisłej współpracy. Volvo odpowiada za projektowanie, produkcję układów napędowych i podwozi (w zakładach w Szwecji – m.in. w Borås i Uddevalla), natomiast MCV zajmuje się zabudową, montażem wyposażenia wnętrz i dostosowaniem pojazdów do wymogów poszczególnych rynków.
Na linii montażowej w New Salhia powstają:
- Volvo 7900 Electric (12 m),
- Volvo 7900 Electric Artic (autobus przegubowy),
- Volvo 8900 Electric (do zastosowań międzymiastowych).
Podział ról: Volvo – technologia, MCV – produkcja
Udział w premierze wzięła także Anna Westerberg, prezes Volvo Buses, która nie kryła, że nowy etap współpracy z MCV to strategiczny krok w globalnej ekspansji marki:
„Dzięki tej inwestycji możemy szybciej i skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów w Europie. Partnerstwo z MCV trwa już ponad 15 lat, a teraz zyskuje nową skalę – wspólnie budujemy przyszłość mobilności zeroemisyjnej.”
Elastyczność i krótsze terminy dostaw
Dzięki nowej lokalizacji produkcji, Volvo zyskuje większą elastyczność dostaw i szybsze czasy realizacji zamówień. Co ważne, autobusy produkowane w Egipcie spełniają wszystkie normy techniczne i homologacyjne obowiązujące w UE. MCV ma już doświadczenie w dostosowywaniu pojazdów do rynku niemieckiego, m.in. dzięki modelom C127 i C106 EV.
Dla polskiego rynku to moment przełomowy – i bolesny. Wraz z finalizacją przeniesienia produkcji, zakończyła się pewna epoka dla branży autobusowej we Wrocławiu, który przez lata był jednym z filarów produkcji autobusów Volvo. Ostatecznie nie ziściły się nadzieje, że Egipt nie sprosta technologicznie temu wyzwaniu i Volvo wróci do Europy z produkcją kompletnych pojazdów.
Dla całego łańcucha dostaw – poddostawców, inżynierów, serwisantów – to znaczące przetasowanie na mapie przemysłowej Europy.
Podsumowując: Volvo wraca na Busworld z gotowymi autobusami, ale tym razem produkowanymi poza Europą. Egipt zyskuje nowe miejsce na mapie europejskiej elektromobilności, a MCV staje się jednym z kluczowych wykonawców zeroemisyjnych autobusów dla Volvo. Dla rynku to szansa na większe wolumeny i szybsze dostawy – ale także przypomnienie, że globalizacja ma swoją cenę
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze