Busworld 2025: Ebusco z przegubowym modelem 3.0. W tle wyniki za III kwartał
Ebusco, europejski producent bezemisyjnych autobusów, zaprezentował na targach Busworld Europe 2025 nową wersję flagowego modelu Ebusco 3.0 w wariancie 18-metrowym przegubowym.
Nowość wpisuje się w szerszą transformację spółki, która nie tylko przebudowuje swoją ofertę produktową, ale przede wszystkim model działania. O poprzednim raporcie i współpracy z Gotiom pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jaki nowy model autobusów zaprezentowała firma Ebusco na targach Busworld Europe 2025?
- Ile autobusów Ebusco dostarczyło od początku 2025 roku?
- Na czym polega nowy model operacyjny OED, który wprowadza Ebusco?
Wyniki operacyjne za III kwartał 2025
W komunikacie z 15 października 2025 r., firma podała szczegóły operacyjnego podsumowania za III kwartał (bez danych finansowych, które zostaną opublikowane po zakończeniu audytu za 2024 rok). Dostawy autobusów to:
- 39 autobusów dostarczonych w Q3 2025 — zgodnie z tempem z Q2 (47 autobusów w H1, z czego większość w Q2).
- Łącznie 86 autobusów dostarczonych od początku 2025 roku.
- W Q4 firma planuje co najmniej powtórzyć wynik Q3.
-„Autobusy są dostarczane naszym klientom w sposób ciągły, co jest kluczowe dla odbudowania zaufania klientów” – „Wierzymy, że rynek autobusów bezemisyjnych nadal jest rynkiem sprzedawcy” – twierdzi Ebusco. – podkreślają członkowie zarządu: Michel van Maanen (COO) i Peter Bijvelds.
Portfel zamówień
- 164 autobusy w portfelu zamówień na dzień 30 września 2025 r.
- Firma liczy na dodatkowe zamówienia z rynku francuskiego i niemieckiego, gdzie rozpoczęto udane dostawy i współpracę z operatorami.
-„Firma ogłasza, że przekształca swój model operacyjny: przechodzi z klasycznego producenta (OEM) do modelu OED – koncentrując się na inżynierii, projektowaniu i rozwoju, a produkcję przekazując partnerom wykonawczym” – informuje Ebusco.
Nowa strategia ma pozwolić firmie zwiększyć skalowalność, poprawić jakość produktów i jednocześnie obniżyć koszty. Jednocześnie Ebusco w Brukseli mocno akcentuje zrównoważony rozwój, m.in. poprzez oceny cyklu życia (LCA), ograniczenie emisji CO₂ oraz optymalizację całkowitego kosztu posiadania (TCO) dla operatorów. Jednym z kluczowych filarów restrukturyzacji Ebusco jest obniżenie kosztów operacyjnych (OPEX) oraz centralizacja produkcji:
- Redukcja zatrudnienia z 522 FTE (koniec 2024) do 305 FTE (30 września 2025) – spadek o ~42%.
- Konsolidacja dwóch zakładów produkcyjnych (Deurne i Venray) do jednej lokalizacji w Deurne – pełne zakończenie do końca 2025.
- Firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia stałej redukcji kosztów rocznych o ok. 30 mln euro do końca roku finansowego 2025.
Transformacja do modelu OED
- Firma zakończyła przegląd dotychczasowych partnerów produkcyjnych, nawiązała nowe współprace i uprościła łańcuch logistyczny.
- Rozbudowano zespoły wsparcia (zakupy, IT, finanse, HR).
- Trwa rekrutacja na kluczowe stanowiska, w tym poszukiwanie nowego CEO.
-„Mając na uwadze długoterminową wizję, jesteśmy przekonani, że możemy utrzymać tę rosnącą trajektorię” – podkreśla zarząd i zapowiada kolejne kroki naprawcze:
- Roel Nagelmaeker, obecny dyrektor finansowy i CFO ad interim, zostanie nominowany na stałego CFO na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
- W ramach konwersji obligacji z 2023 r. na akcje (umowa z Heights), wyemitowano 12,7 mln nowych akcji, co odpowiada 6,6% udziałów.
- Po konwersji kapitał zakładowy spółki wynosi 193 455 472 akcji, a niespłacona wartość obligacji wynosi 12,3 mln euro.
Naszym zdaniem: Ebusco odbudowuje swoją pozycję po trudnym okresie, stawiając na nowe podejście organizacyjne (OED), odświeżone portfolio produktów i lepszą efektywność operacyjną. Prezentacja nowego przegubowego modelu Ebusco 3.0 18m na Busworld miała podkreślić gotowość firmy do konkurowania na rynku dużych flot.
Komentarze