Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2025: Ebusco z przegubowym modelem 3.0. W tle wyniki za III kwartał

infobus
18.10.2025 11:07
0 Komentarzy

Ebusco, europejski producent bezemisyjnych autobusów, zaprezentował na targach Busworld Europe 2025 nową wersję flagowego modelu Ebusco 3.0 w wariancie 18-metrowym przegubowym.

Nowość wpisuje się w szerszą transformację spółki, która nie tylko przebudowuje swoją ofertę produktową, ale przede wszystkim model działania. O poprzednim raporcie i współpracy z Gotiom pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki nowy model autobusów zaprezentowała firma Ebusco na targach Busworld Europe 2025?
  2. Ile autobusów Ebusco dostarczyło od początku 2025 roku?
  3. Na czym polega nowy model operacyjny OED, który wprowadza Ebusco?
Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja
Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja

Wyniki operacyjne za III kwartał 2025

W komunikacie z 15 października 2025 r., firma podała szczegóły operacyjnego podsumowania za III kwartał (bez danych finansowych, które zostaną opublikowane po zakończeniu audytu za 2024 rok). Dostawy autobusów to:

  • 39 autobusów dostarczonych w Q3 2025 — zgodnie z tempem z Q2 (47 autobusów w H1, z czego większość w Q2).
  • Łącznie 86 autobusów dostarczonych od początku 2025 roku.
  • W Q4 firma planuje co najmniej powtórzyć wynik Q3.

-„Autobusy są dostarczane naszym klientom w sposób ciągły, co jest kluczowe dla odbudowania zaufania klientów” – „Wierzymy, że rynek autobusów bezemisyjnych nadal jest rynkiem sprzedawcy” – twierdzi Ebusco. – podkreślają członkowie zarządu: Michel van Maanen (COO) i Peter Bijvelds.

Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja
Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja

Portfel zamówień

  • 164 autobusy w portfelu zamówień na dzień 30 września 2025 r.
  • Firma liczy na dodatkowe zamówienia z rynku francuskiego i niemieckiego, gdzie rozpoczęto udane dostawy i współpracę z operatorami.

-„Firma ogłasza, że przekształca swój model operacyjny: przechodzi z klasycznego producenta (OEM) do modelu OED – koncentrując się na inżynierii, projektowaniu i rozwoju, a produkcję przekazując partnerom wykonawczym” – informuje Ebusco.

Nowa strategia ma pozwolić firmie zwiększyć skalowalność, poprawić jakość produktów i jednocześnie obniżyć koszty. Jednocześnie Ebusco w Brukseli mocno akcentuje zrównoważony rozwój, m.in. poprzez oceny cyklu życia (LCA), ograniczenie emisji CO₂ oraz optymalizację całkowitego kosztu posiadania (TCO) dla operatorów. Jednym z kluczowych filarów restrukturyzacji Ebusco jest obniżenie kosztów operacyjnych (OPEX) oraz centralizacja produkcji:

  • Redukcja zatrudnienia z 522 FTE (koniec 2024) do 305 FTE (30 września 2025) – spadek o ~42%.
  • Konsolidacja dwóch zakładów produkcyjnych (Deurne i Venray) do jednej lokalizacji w Deurne – pełne zakończenie do końca 2025.
  • Firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia stałej redukcji kosztów rocznych o ok. 30 mln euro do końca roku finansowego 2025.
Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja
Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja / fot. BiekeBruggema

Transformacja do modelu OED

  • Firma zakończyła przegląd dotychczasowych partnerów produkcyjnych, nawiązała nowe współprace i uprościła łańcuch logistyczny.
  • Rozbudowano zespoły wsparcia (zakupy, IT, finanse, HR).
  • Trwa rekrutacja na kluczowe stanowiska, w tym poszukiwanie nowego CEO.

-„Mając na uwadze długoterminową wizję, jesteśmy przekonani, że możemy utrzymać tę rosnącą trajektorię” – podkreśla zarząd i zapowiada kolejne kroki naprawcze:

  • Roel Nagelmaeker, obecny dyrektor finansowy i CFO ad interim, zostanie nominowany na stałego CFO na najbliższym Walnym Zgromadzeniu.
  • W ramach konwersji obligacji z 2023 r. na akcje (umowa z Heights), wyemitowano 12,7 mln nowych akcji, co odpowiada 6,6% udziałów.
  • Po konwersji kapitał zakładowy spółki wynosi 193 455 472 akcji, a niespłacona wartość obligacji wynosi 12,3 mln euro.

Naszym zdaniem: Ebusco odbudowuje swoją pozycję po trudnym okresie, stawiając na nowe podejście organizacyjne (OED), odświeżone portfolio produktów i lepszą efektywność operacyjną. Prezentacja nowego przegubowego modelu Ebusco 3.0 18m na Busworld miała podkreślić gotowość firmy do konkurowania na rynku dużych flot.

Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja
Ebusco na Busworld 2025: Strategiczna transformacja / fot. BiekeBruggema

Komentarze