Busworld 2025: Debiut autobusów elektrycznych z Wietnamu. W tle Polska
Podczas targów Busworld Europe 2025, po raz pierwszy w historii, wietnamski VinFast zaprezentował się jako producent elektrycznych autobusów z ambicją wejścia na europejski rynek.
Najważniejszy jednak ruch VinFastu dopiero przed nami. Jeszcze w w tym roku ma wystartować polski oddział firmy, który będzie odpowiadać za całą Europę Środkowo-Wschodnią. Z Warszawy koordynowane będą działania sprzedażowe, przetargowe i serwisowe dla m.in. Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii, krajów bałtyckich i Bałkanów. Dla polskich miast może to oznaczać realne pojawienie się VinFastu w postępowaniach na autobusy elektryczne już w 2026 roku. O debiucie VinFastu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie modele autobusów elektrycznych zaprezentował VinFast na targach Busworld Europe 2025?
- Gdzie powstanie polski oddział VinFastu i za jakie rynki będzie odpowiadał?
- Jakie są główne parametry techniczne modelu EB 12 electric?
Co pokazano i co dalej?
Firma, należąca do koncernu VinGroup, pokazała dwa modele: EB 12 (12-metrowy, niskopodłogowy autobus miejski) oraz EB 8 (midibus o długości 8 metrów). Równolegle firma prowadzi prace nad dostosowaniem tych konstrukcji do standardów europejskich – zarówno pod względem norm technicznych, jak i wymagań operatorów. Pojazdy pokazane na Busworld to warianty „azjatyckie” – seryjne wersje europejskie (szczególnie EB 8) mają przejść modyfikacje w zakresie wysokości podłogi, rozmieszczenia baterii, ergonomii wejścia i układu wnętrza.
Model EB 12 to gotowy produkt – pełna homologacja według norm UNECE i CE, z bateriami LFP (litowo-żelazowo-fosforowymi) od renomowanych dostawców jak CATL i Gotion, pojemność do 422 kWh, realny zasięg w warunkach miejskich do 400 km i szybkie ładowanie z mocą do 140 kW, co pozwala na pełne uzupełnienie energii w 2–3 godziny. Napędzany jest przez silnik centralny, a jego konstrukcja opiera się na niskopodłogowym nadwoziu bez tylnej „wieży”, co przekłada się na większą przestrzeń pasażerską. Model EB 12 gotowy jest do zamówień i prezentowany był jako bezpośrednia oferta dla operatorów z Niemiec, Belgii, Holandii i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym regionu Bałtyku.
Z kolei EB 8, czyli mniejszy, 8-metrowy autobus, wymaga jeszcze dostosowania pod kątem europejskich przepisów. Ze względu na umieszczenie części baterii na dachu, może być konieczne obniżenie wejścia lub modyfikacja układu drzwi, by spełniał standardy niskopodłogowości. VinFast nie ukrywa, że EB 8 jest nadal w fazie adaptacji, ale również on ma trafić na europejskie drogi już po 2026 roku.
Nowy gracz z dużymi ambicjami
Oba modele otrzymały komplet rozwiązań komfortu i bezpieczeństwa: zawieszenie pneumatyczne, klimatyzację, systemy wspomagania kierowcy klasy ADAS (np. detekcja martwego pola, ostrzeżenia kolizyjne, asystent prędkości), monitoring, złącza USB dla pasażerów, infotainment i oświetlenie LED. EB 12, jako wersja pokazowa, wyposażony był również w system pre-conditioning dla klimatyzacji oraz monitorowanie zużycia energii w czasie rzeczywistym.
Strategia rynkowa VinFastu opiera się na budowie lokalnych partnerstw – zarówno z operatorami komunikacji miejskiej, jak i dostawcami infrastruktury ładowania. Autobusy mają być produkowane w Wietnamie, gdzie firma posiada zakład o mocy produkcyjnej 1.500–2.000 autobusów elektrycznych rocznie, a następnie eksportowane do Europy.
-„Europa podziela naszą wizję zielonej transformacji, a debiut autobusów VinFastu to jasny sygnał, że zamierzamy tu zostać na dłużej” – powiedziała Le Thi Thu Thuy, prezeska VinFast. Firma podkreśla, że autobusy elektryczne VinFastu od czterech lat kursują na liniach miejskich w największych miastach Wietnamu, tworząc podstawy dla pierwszej w pełni zeroemisyjnej sieci transportowej w tym kraju.
Co warto wiedzieć o VinFast?
VinFast to wietnamski producent pojazdów elektrycznych, należący do konglomeratu Vingroup. Założony w 2017 r., dziś produkuje samochody, skutery elektryczne oraz autobusy. Siedziba zakładu produkcyjnego znajduje się w Cat Hai – Haiphong, Wietnam. Firma realizuje globalną ekspansję: Europa, Azja, Indie. Jej profil przypomina chińskiego producenta BYD. Aktualna linia produktów to:
- Samochody elektryczne: Modele VF 5, VF 6, VF 7, VF 8, VF 9 – od miejskich crossoverów po SUV-y premium.
- Autobusy elektryczne: Modele EB 8 (midibus ~8 m) i EB 12 (12 m, niskopodłogowy) z bateriami LFP (do 422 kWh), zasięgiem do 400 km, ładowaniem 140 kW, zgodne z CE i UNECE.
Ekspansja globalna – Nowe fabryki: Indie (Tamil Nadu), drugi zakład EV w Ha Tinh, Wietnam.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok




Komentarze