Busworld 2025: Cummins dostarczył do Otokara 25 tys. silników autobusowych B4.5
Podczas targów w Busworld 2025, Cummins ogłosił przekroczenie progu 25 000 silników dostarczonych z fabryki w Darlington (UK) do Otokara, jednego z największych producentów autobusów w Turcji.
Dojmy, że firma po rozpoczęciu w 2020 roku produkcji autobusów dla Iveco (model Streetway i Crossway w wersji podstawowej), umocnił pozycję jako strategiczny podwykonawca w europejskiej branży autobusowej. Do tego w 2025 roku Otokar podpisał nową umowę z Daimler Buses na montaż autobusów Mercedes-Benz Conecto w Turcji, co zwiększy jej moce produkcyjne i prestiż. O tym partnerstwie z Mercedesem pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Do tego – zgodnie z informacjami z Busworld – fabryka w Arifiye wyprodukuje w przyszłym roku ponad 200 autobusów dla Polski (Relobus, Mobilis, PKS Grodzisk Maz.) – i to właśnie z silnikami Cummins.
Rozkład jazdy:
- Ile silników Cummins B4.5 dostarczono do Otokara z fabryki w Darlington?
- Kiedy rozpoczęła się współpraca między Cumminsem a Otokarem?
- Jakie inne marki autobusów, oprócz własnych modeli, Otokar montuje w Turcji?
Z Darlington do Arifiye
Współpraca między Cummins Inc. i Otokarem trwa nieprzerwanie od 2006 roku, a jej kluczowym produktem jest silnik B4.5, napędzający popularne midibusy Sultan / Navigo. Produkowany w zakładzie Cumminsa w Darlington w Wielkiej Brytanii, silnik stał się standardowym napędem dla flagowego modelu Otokara – jednego z najbardziej rozpoznawalnych autobusów w segmencie midi w Europie i poza nią.
Model Sultan / Navigo to konstrukcja, która od 2002 roku buduje renomę Otokara w transporcie publicznym, a od 2003 roku sprzedawana jest międzynarodowo jako Navigo. Z ponad 15-letnią obecnością na rynku jako najchętniej wybierany midibus w Turcji, Navigo wozi dziś pasażerów w ponad 40 krajach, obsługując komunikację miejską, międzymiastową, szkolną i turystyczną.
Kerem Erman, dyrektor działu pojazdów użytkowych w Otokar, podkreślił zaufanie do Cumminsa: „Navigo to jeden z najchętniej wybieranych midibusów w Europie. Cummins był niezawodnym partnerem, zapewniającym efektywność i ograniczenie emisji. Jesteśmy gotowi dalej rozwijać tę współpracę.”
Z kolei Cenk Yavuz, dyrektor Cummins Europe Bus Business, dodał:
„25 000 silników B4.5 to ważny kamień milowy. Widząc Navigo z naszymi silnikami na ulicach Europy i świata – wiemy, że nasza praca przynosi realny wpływ.”
Kluczowym elementem tej długowieczności i popularności jest niezawodny i zoptymalizowany układ napędowy. Od czasu wprowadzenia normy Euro IV, Otokar zdecydował się na silniki Cummins B4.5, których dostawy istotnie wzrosły po przestawieniu rynku tureckiego na tę normę w 2010 roku. Cummins dostarcza również inne warianty silników do Otokara, w tym F2.8, B6.7 oraz L9N na gaz ziemny – co sprawia, że blisko 95% autobusów Otokara opuszczających zakład w Sakarya jest napędzanych przez jednostki tej marki.
Techniczne detale: co potrafi Cummins B4.5?
Cummins B4.5 to nowoczesny, kompaktowy silnik wysokoprężny o mocy do 157 kW (210 KM) i momencie obrotowym 850 Nm, idealnie dopasowany do średnich autobusów miejskich i regionalnych. Zastosowano w nim turbosprężarkę VGT (o zmiennej geometrii), która zapewnia wyższy moment przy niskich obrotach i lepszą dynamikę jazdy.
Wysoką sprawność i niskie zużycie paliwa umożliwia układ HPCR (High Pressure Common Rail) oraz zgodność z normami Euro VI, osiągana dzięki układowi DPF/SCR (filtr cząstek stałych i selektywna redukcja katalityczna). Silnik jest także kompatybilny z paliwami alternatywnymi, takimi jak HVO czy B20 biodiesel, co wspiera dalszą redukcję emisji typu „well-to-wheels”.
Dodajmy na koniec, że fabryka Otokara znajduje się w miejscowości Arifiye (prowincja Sakarya) w Turcji. To tam produkowane są wszystkie autobusy miejskie, autokary i pojazdy wojskowe marki Otokar, a od kilku lat również autobusy dla IVECO Bus i wkrótce także Mercedes-Benz Conecto.
Komentarze