Busworld 2023: Wybieramy najważniejsze premiery autobusów miejskich. TOP5
W październiku – po czteroletniej przerwie – do Brukseli wróciły targi Busworld, czyli autobusowe święto w Europie.
Była to wyjątkowa okazja, aby w jednym miejscu spotkać setki pojazdów, które na co dzień przewożą tysiące pasażerów na całym świecie. My z kilkudziesięciu premier, jakie miały miejsce podczas tegorocznej edycji wystawy, wybraliśmy te najważniejsze. Zaczynamy od TOP5 autobusów miejskich. Jeżeli macie jakieś inne typy – piszcie w komentarzach!
Miejskie TOP 5
Naszym zdaniem do najważniejszych tegorocznych premier autobusów miejskich, które będą miały znaczący wpływ na rozwój autobusowego rynku w Europie należy zaliczyć:
Anadolu Isuzu Citivolt 12 (w wersji gotowej pod wersję autonomiczną)
Pojazd ten wystąpił trochę w cieniu międzymiastowej premiery autokaru Novo Volt. Natomiast naszym zdaniem Citi Volt , czyli miejski elektrobus klasy MAXI jako pojazd autonomiczny, ma ogromny potencjał. Podczas Busworld wyróżniony został nagrodą „Safety Bus”. Standardowo ten elektrobus wyposażony jest w akumulator o pojemności 268 kWh i może poszczycić się zasięgiem 400 km. Więcej: https://transinfo.pl/infobus/busworld-2023-novo-volt-pierwszy-elektryczny-autokar-od-isuzu/
BYD eBus 12 B12
Pokazany na Busworld model to pierwszy 12-metrowy eBus wykorzystujący całkowicie nową platformę eBus Blade Battery. O ich wręcz rewolucyjnym znaczenie świadczą trzy cechy: zasięg ok. 600 km; wszystkie baterie zabudowane w podłodze i innowacyjne silniki w piastach koła. To może namieszać w Europie. Więcej o tym e-busie na https://transinfo.pl/infobus/busworld-2023-nowa-generacja-autobusow-byd-z-blade-battery/
Iveco Eway Fuel Cell
To niskopodłogowy autobus miejski o długości 12 metrów, wyposażony jest w zaawansowany system ogniw paliwowych pochodzący od Hyundaia. I to jest największą tutaj zmianą. „mini elektrownia” usytuowana jest w tylnej części pojazdu i zasilana z czterech zbiorników wodoru umieszczonych na dachu. Do tego mamy silniki elektryczne Siemens ELFA 3 o mocy 310 kW oraz jeden zestaw akumulatorów FPT Industrial NMC o pojemności 69 kWh, który pełni funkcję extendera i umożliwia mniejsze zużycie wodoru. W normalnych warunkach eksploatacyjnych pojazd będzie mógł przejechać nawet 450 km. Mocny konkurent dla Solarisa Urbino 12 hydrogen.
Van Hool Exqui.City 24
Podczas Busworld swoją premierę zaliczył innowacyjny system autobusowy konsorcjum Van Hool – Kiepe Electric – Alstom, wybrany przez ÎIe-de-France Mobilités. Oczywiście na samej wystawie pokazano tylko pojazd ExquiCity 24, ale warto podkreślić szeroki zakres tego projektu, który obejmuje: dwuprzegubowe, w 100% elektryczne pojazdy Exqui.City 24 o długości 24 metrów zbudowane przez firmę Van Hool. Autobusy będą mogły przewieźć około 140 pasażerów każdy (w porównaniu do 70 w przypadku autobusu konwencjonalnego i 100 w przypadku 18-metrowego autobusu przegubowego) w optymalnych warunkach. Pojazdy są w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnością ruchową (PRM), dzięki szerokim drzwiom przesuwnym i niskiej podłodze, co ułatwi pasażerom wsiadanie i wysiadanie z autobusu na stacji oraz poruszanie się wewnątrz autobusu. Umowa ramowa obejmuje zakup minimum 56 pojazdów.
Yutong U18
Kolejna miejska premiera z Brukseli to przegubowy elektrobus Yutong U18, który liczy nieco ponad 18 metrów długości i jest największym e-busem tej marki. Jak na razie… Pojazd posiada niskopodłogową konstrukcję, cztery pary drzwi 2-2-2-2, a na pokład może zabrać nawet 120 pasażerów. Dzięki bezkobaltowym bateriom o pojemności ponad 560 kWh oraz systemowi odzyskiwania energii podczas hamowania, na jednym ładowaniu osiąga nawet ponad 500 kilometrów. Pozwala to obsługiwać miejskie linie, charakteryzujące się bardzo dużym obciążeniem. Już teraz zapraszamy na jego polską premierę, która odbędzie się 30 listopada w Warszawie. Więcej o tym MEGA e-busie na: https://transinfo.pl/infobus/busworld-2023-debiuty-autobusow-yutong-e7s-i-u18-z-polskim-akcentem/
Na koniec przypominamy o naszych artykułach o wszystkich nagrodzonych pojazdach podczas tegorocznej wystawy w Brukseli oraz o rozstrzygnięciu konkursu SBY.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze