Busworld 2023: Premiera autobusu elektrycznego Solarisa bez wieży
6 października na Busworld w Brukseli Solaris zaprezentował przegubowy autobus elektryczny Urbino 18 electric bez silnikowej wieży z tyłu pojazdu.
W zamian zastosowano rozproszony układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje przestrzeń pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność konfiguracji, pozwalając na wszechstronne wykorzystanie powierzchni dachu. Maksymalna liczba pasażerów, którzy jednocześnie mogą wejść na pokład Urbino 18 electric, wynosi do 145 osób.
nr 1 w Europie wśród autobusów elektrycznych
Solaris w ostatnich latach konsekwentnie ugruntowuje swoją pozycję lidera na rynku producentów autobusów zero- i niskoemisyjnych. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 roku wśród nowo zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Europie pojazdy Urbino electric stanowiły 16,4%, zapewniając producentowi 1. miejsce w branży. Solaris jest największym dostawcą autobusów elektrycznych w Europie nie tylko w ostatnim półroczu, ale także biorąc pod uwagę wszystkie dostarczone pojazdy w ostatnim dziesięcioleciu: od 2012 roku do końca czerwca 2023, ze skumulowanym udziałem na poziomie 12,4%.
Warto podkreślić, że segment autobusów elektrycznych stanowi już ponad 37% wszystkich nowych autobusów miejskich zarejestrowanych w ostatnim półroczu w Europie. Solaris z dumą przewodzi tym dynamicznym zmianom, nie tylko sukcesywnie rozszerzając swoje bezemisyjne autobusowe portfolio, ale jednocześnie inwestując w rozwój baterii, technologii wodorowej oraz rozwiązań wspierających pracę kierowcy i zwiększających bezpieczeństwo pasażerów.
Intensywny rozwój rozwiązań bateryjnych
Od premiery pierwszego autobusu elektrycznego w 2011 roku, Solaris dostarczył już ponad 2150 e-busów do 200 klientów z całej Europy. Udział pojazdów zeroemisyjnych w miksie produktowym producenta rośnie rokrocznie. W 2022 roku pojazdy bateryjne stanowiły 55% pojazdów wyprodukowanych w fabryce Solaris, natomiast w pierwszych trzech kwartałach 2023 udział ten przekroczył już 3/4 całej produkcji (77%).
Przy tak dynamicznie rosnącym rynku i zapotrzebowaniu na autobusy bezemisyjne, poprawa wydajności baterii stanowi kluczowy obszar działań. Wraz z rozwojem technologii i stale rosnącym doświadczeniem, firma rozwija produkty bateryjne, koncentrując się na zwiększaniu gęstości energii oraz wydłużeniu cyklu życia baterii. Aby scentralizować i zintensyfikować te działania, w strukturach firmy powstała specjalnie dedykowana jednostka: Solaris Battery Hub. Badania i dostosowywanie parametrów najnowocześniejszych systemów bateryjnych pozwalają na efektywne zwiększanie zasięgów pojazdów. Najnowsze efekty prac nad rozwiązaniami bateryjnymi zostaną zaprezentowane w wystawianym w Brukseli przegubowym e-busie Urbino 18 electric. Równolegle firma prowadzi również zaawansowane prace nad wdrożeniem rozwiązań bateryjnych dla modelu 12-metrowego Urbino 12 electric.
Solaris Urbino 18 electric
Tegoroczna premiera Urbino 18 electric o udoskonalonej konstrukcji to kolejny krok firmy w obszarze rozwoju technologii autobusów elektrycznych. To pojazd bezemisyjny, niezwykle cichy, który zapewnia bezpieczeństwo i komfort zarówno pasażerom, jak i kierowcom, oferując przy tym imponujący zasięg i możliwości eksploatacyjne. Solaris Urbino 18 electric reprezentuje najwyższą jakość transportu publicznego i przyszłość nowoczesnych metropolii.
Zbudowany w oparciu o nową architekturę układu napędowego i najnowszą technologię bateryjną Urbino 18 electric gwarantuje przewoźnikom całodzienną operacyjność i wyjątkową wydajność. Autobus targowy jest wyposażony w silnik asynchroniczny o mocy 240 kW oraz w nowej generacji baterie Solaris High Energy, które charakteryzują się wysoką gęstością energii, co przekłada się na wysoki zasięg operacyjny przy zachowaniu niskiej masy. Producent oferuje przewoźnikom różne opcje konfiguracji pojemności baterii, z których wszystkie zlokalizowane są na dachu pojazdu. Wykorzystanie maksymalnej liczby baterii, o łącznej pojemności ponad 800 kWh, pozwala na uzyskanie nieprzeciętnych zasięgów, oferując aż 600 km[1] bezemisyjnej jazdy.
Podobnie jak w przypadku innych przegubowych platform pod napędy bezemisyjne producenta, Urbino 18 electric oferuje kilka możliwości, jeśli chodzi o sposoby ładowania. Rozwiązaniem bazowym, które zostało zastosowane w modelu targowym, jest gniazdo plug-in, zamontowane nad pierwszą osią po prawej stronie pojazdu. Inne dostępne opcje obejmują ładowanie poprzez pantograf lub tzw. pantograf odwrócony montowany na stacji ładującej.
Autobus wyróżnia nowa konstrukcja, zaplanowana bez tradycyjnej wieży silnika. W zamian zastosowano rozproszony układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i w tylnej części pojazdu. Rozwiązanie to maksymalizuje przestrzeń pasażerską, ułatwia serwisowanie i zapewnia dużą elastyczność konfiguracji, pozwalając na wszechstronne wykorzystanie powierzchni dachu. Maksymalna liczba pasażerów, którzy jednocześnie mogą wejść na pokład Urbino 18 electric, wynosi do 145 osób.
Urbino 18 electric spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym również nowe wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać nowo rejestrowane pojazdy od lipca 2024 roku.
Budowa autobusu 18m z napędem rozproszonym i bateriami na dachu powstała przy wsparciu i w ramach projektu „Solaris Cybersecure Connectivity” nr umowy POIR.01.01.01-00-0298/22-00, który jest dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wodór paliwem przyszłości
Wodór, w ostatnim czasie jest jednym z najczęściej wskazywanych źródeł energii, które mogą być istotnym elementem budowy gospodarki zeroemisyjnej. Znajduje on swoje zastosowanie w transporcie, przemyśle i generowaniu energii. W Europie nieustannie rośnie zainteresowanie rozwiązaniami bezemisyjnymi opartymi na technologii wodorowej, również w branży producentów autobusowych. Firma Solaris zajmuje w tym segmencie czołową pozycję. Producent ma w swoim portfolio blisko 600 zamówionych lub dostarczonych autobusów wodorowych. Już 140 z nich obsługuje transport w kilkunastu miastach Europy.
Równolegle do rozwoju rozwiązań bateryjnych, firma realizuje kolejne inwestycje związane z napędami wodorowymi. Jedną z najnowszych inwestycji Solarisa w zaplecze wodorowe jest budowa Hali Wodorowej, linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie napędom wodorowym. Hala o powierzchni 5 500m2 jest budowana przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa i z wykorzystaniem najnowocześniejszych systemów zabezpieczeń.
Solaris Urbino 18 hydrogen
Drugim pojazdem wystawianym na Targach Busworld 2023 jest Urbino 18 hydrogen, autobus napędzany najnowocześniejszą technologią wodorową. Pojazd miał swoją światową premierę w 2022 roku i od tego czasu zdążył już zyskać grono nabywców w Niemczech i we Włoszech.
Ten wysoce zaawansowany technologicznie autobus oferuje zasięg 600 kilometrów[3] na jednym tankowaniu, przy zachowaniu wszystkich zalet napędu elektrycznego. Sercem Urbino 18 hydrogen jest zaawansowane wodorowe ogniwo paliwowe, działające jako kompaktowa elektrownia wodorowa. W ogniwie paliwowym wodór jest przekształcany w energię elektryczną, zasilającą układ napędowy pojazdu. Dzięki technologii wodorowej i najnowszej generacji lekkich zbiorników wodoru, pojazd wyjątkowo dobrze nadaje się na dalekie trasy. Tankowanie zbiorników wodoru do pełna zajmuje około 20 minut.
Niezwykle efektowny design nadwozia Urbino 18 hydrogen i jego komfortowe wnętrze, w połączeniu z przyjaznym dla środowiska układem napędowym, gwarantują wyjątkowe wrażenia z podróży zarówno dla kierowców, jak i pasażerów.
GSR2
Rozporządzenie GSR2 (General Vehicle Safety Regulation, 2019/2144) wprowadza nowe środki bezpieczeństwa, które pomogą jeszcze lepiej chronić pasażerów, kierowców, pieszych i innych uczestników ruchu drogowego. Przepisy wchodzą w życie dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów od 7 lipca 2024 roku. Firma Solaris już od dłuższego czasu przygotowuje się do tych zmian, wybierając najlepsze możliwe rozwiązania i komponenty. Intensywne prace Biura Technicznego skupiają się na efektywnym wdrożeniu wszystkich niezbędnych systemów bezpieczeństwa, wśród których warto wymienić m.in. systemy monitorowania martwego pola, wykrywanie ograniczenia prędkości, układy wykrywające zmęczenie kierowcy czy sygnalizujące niskie ciśnienie w oponach pojazdu.
Cyberbezpieczeństwo
Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie europejskiego rynku na inteligentne, efektywne i bezpieczne rozwiązania komunikacji miejskiej dla przewoźników i operatorów, firma Solaris prowadzi zaawansowane prace w zakresie ulepszania cyberbezpieczeństwa produktu. System cyberbezpieczeństwa pojazdu – software, hardware, protokoły i procedury – będzie wdrażany na każdym etapie jego tworzenia, począwszy od projektowania, poprzez wykonawstwo, użytkowanie aż po serwisowanie. Całą łączność z pojazdem zabezpieczy nowa architektura zarządzania danymi. Nowe systemy wymiany danych autobusu posłużą do przygotowania platformy bezpieczeństwa i łączności dla kolejnych modeli, ułatwią produkcję i obsługę floty.
#SolarisTalks
Solaris organizuje #SolarisTalks już po raz czwarty, tworząc platformę do wartościowych rozmów o przyszłości transportu miejskiego i zrównoważonych rozwiązań. Podczas trzech kolejnych dni targowych – 9, 10 i 11 października – na stoisku producenta odbędzie się #SolarisTalks, czyli cykl prezentacji i dyskusji na temat e-mobilności. Serdecznie zapraszamy na wystąpienia, które przygotowaliśmy dla Państwa w tym roku:
- w poniedziałek, 9 października, o godz. 11:00 Paweł Swoboda zaprezentuje najnowsze osiągnięcia w rozwoju baterii Solaris
- we wtorek, 10 października, o godz. 11:00 Olivier Michard opowie o kształtowaniu kompleksowych rozwiązań sprzedażowych i posprzedażowych w obszarze autobusów wodorowych
- w środę, 11 października, w środę, Jakub Jóźwiak i Michał Ostachowski przedstawią pełen pakiet wsparcia dla operatorów transportu miejskiego.
Komentarze