Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Busworld 2023: Dwa autobusy z Polski na stoisku MAN

infobus
06.10.2023 15:03
0 Komentarzy

6 październiku na targach Busworld w Brukseli zadebiutował pierwszy elektryczny autobus niskowejściowy marki MAN Lion`s City E LE.

Następnie już w 2024 r. wejdzie on do produkcji seryjnej w fabryce Starachowicach. Na razie pojazd ten spełnia wymogi klasy I, natomiast w przyszłości kto wie, czy nie „przeskoczy” do klasy II, debiutantowi towarzyszył jeszcze jeden e-bus z Polski – MAN Lion`s City 120 E.

MAN LION`S CITY 12 E LE

Pierwszy elektryczny autobus niskowejściowy MAN zadebiutował na targach Busworld 2023 w Brukseli. Premiera ta wpisuje się w zmiany na europejskim rynku autobusów elektrycznych, gdzie mamy coraz więcej e-busów gotowych do obsługi także terenów podmiejskich i linii lokalnych.

-„Zawsze skupiamy się na klientach. Nasz cel jest całkiem jasny: upraszczanie operacji poprzez zrównoważone rozwiązania” – wyjaśnił Barbaros Oktay, dyrektor ds. autobusów w MAN Truck & Bus.

Elektrobus Low Entry opiera się on na elektrycznym 12-metrowym autobusie solo z napędem centralnym i akumulatorami modułowymi. Dzięki maksymalnie 41 fotelom pasażerskim, specjalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich i spacerowych, Lion’s City 12 E LE idealnie nadaje się do linii podmiejskich z homologacją klasy I.

-„W szczególności fakt, że wszystkie siedzenia z tyłu pojazdu są zwrócone w kierunku jazdy, zapewnia pasażerom wygodę nawet podczas dłuższych podróży” – dodał Heinz Kiess z działu marketingu MAN Truck & Bus.

Dodajmy, że w tylnej części Lion’s City 12 E LE  nie ma wieży silnika, czyli podobnie jak w niskopodłogowym, starszym bracie.

PERSPEKTYWA MAN 2024

Co ciekawe, MAN już mocno skupia się na tym, jak udoskonali nową konstrukcję, co mam mieć miejsce w 2024 roku. I tak wejdzie wówczas: nowa platforma elektroniczna, która będzie stosowana we wszystkich autobusach MAN i NEOPLAN.

Dzięki niej w Lion’s City E pojawi się zupełnie nowy kokpit. Jego sercem będzie centralny wyświetlacz o przekątnej 12 cali, całkowicie cyfrowy i z dużym, centralnym obszarem dla komunikatów. Opcjonalnie będzie można zamówić także nową wielofunkcyjną kierownicę MAN.

Od 2024 roku zmodyfikowane zostanie miejsce pracy kierowcy pod kątem łatwości obsługi poprzez rozmieszczenie przełączników i przyrządów. nowe systemy wspomagania i bezpieczeństwa, Nowe funkcje to wspomagany radarem asystent skrętu (w standardzie) z ostrzeżeniami wyświetlanymi kaskadowo na dobrze widocznych światłach LED w słupku A.

W opcji będzie asystent zmiany pasa ruchu (LCS) i wówczas lewa strona autobusu będzie także monitorowana, co jest szczególnie pomocne w ruchliwym ruchu miejskim. Nowy radar bliskiego zasięgu wykryje również niebezpieczeństwa z przodu pojazdu i zostanie zintegrowani z asystentem hamowania awaryjnego EBA+ (opcja).

PERSPEKTYWA MAN 2025

W dalszej przyszłości – w roku  2025 – seria autobusów miejskich MAN zostanie wzbogacona o: elektryczną oś portalową, która połączy silnik elektryczny, wał napędowy i konwencjonalną oś mechaniczną w jeden element. Zdaniem MAN oś E ma kilka zalet: zmiana biegów podczas jazdy w dalszym ciągu nie jest konieczna.

Ponadto zarówno w przypadku autobusu solo, jak i autobusu przegubowego wymagana jest tylko jedna oś napędzana. Pojazd w przetargach zdobywa także punkty za więcej miejsca w środku. Dzięki niższym stratom całkowitym i optymalizacji systemu zużycie energii zmniejsza się o około 15 procent. zwiększoną moc ładowania do 375 kW, co oznacza, że w zaledwie 60 minut akumulatory autobusu solo naładują się do 80 procent swojej pojemności, a w ciągu 1,5 godziny będą już w pełni naładowane. W autobusie przegubowym pełne naładowanie zajmie 2 godziny, a po 1,5 godzinie jest naładowane w 80 procentach. ładowanie za pomocą pantografu. W końcu!

Od 2025 roku pojawi się także możliwość automatycznego ładowania pojazdów z pantografami w zajezdni od góry, poprzez szyny ładowania na dachu (pantograf odwrócony). Zaletą tego rozwiązania jest to, że w bezpośrednim otoczeniu nie ma kabli ani kolumn ładujących. nową generację akumulatorów wykorzystujących najnowszą technologię akumulatorów litowo-jonowych (NMC).

Będą one produkowane w dużych seriach we własnej fabryce akumulatorów MAN w Norymberdze. Od początku 2025 roku. Akumulatory te – cały czas montowane na dachu – mają mieć rekordową wydajność. W  przypadku MAN Lion’s City 10 E do 445 kWh ; w przypadku MAN Lion’s City 12 E do 534 kWh i w MAN Lion’s City 18 E aż do 712 kWh. Natomiast podobnie, jak teraz, także w przyszłości klienci MAN będą mogli sami decydować o liczbie akumulatorów, aby jak najlepiej dostosować się do indywidualnych potrzeb. W przypadku Lion’s City 10 E dostępne są cztery lub pięć paczek baterii, w Lion’s City 12 E klienci operatorzy mogą wybierać pomiędzy czterema, pięcioma lub sześcioma pakami, a w przypadku 18-metrowego autobusu elektrycznego między sześcioma, siedmioma lub ośmioma zestawami. Ich temperatura jest kontrolowana za pomocą obwodu chłodzącego, zintegrowanego z układem klimatyzacji pojazdu, który również znajduje się na dachu pojazdu.

Komentarze