Budapeszt wybiera konsorcjum Ikarus-Yutong jako dostawcę 160 nowych trolejbusów
Oryginalne konsorcjum złożone z węgierskiego producenta autobusów Ikarus oraz chińskiego Yutong złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez Budapesti Közlekedési Központ (BKK) na dostawę do 160 trolejbusów.
Ten jeden z największych przetargów na „trajtki” w Europie, obejmujący zarówno pojazdy solo, jak i przegubowe, które będą wyposażone w innowacyjny system zasilania bateryjnego, umożliwiający ich jazdę bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
- Kto złożył najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę do 160 trolejbusów dla Budapesztu?
- Jakie ceny zaproponowało konsorcjum Ikarus–Yutong za trolejbus solo i przegubowy?
- Która firma wycofała się z przetargu po pierwszej rundzie negocjacji?
Szczegóły przetargu
W odpowiedzi na ogłoszenie przetargowe na dostawę do 160 trolejbusów, Budapesti Közlekedési Központ ostatecznie otrzymało oferty od trzech producentów:
Konsorcjum Ikarus–Yutong, reprezentowane przez firmę Electrobus Europe Zrt. zaproponowało według doniesień węgierskich mediów pojazdy nowych platformach autobusów elektrycznych U12 i U18. Ich ceny – w wersji dla BKK – są bardzo atrakcyjne:
- Trolejbusy solo MAXI na bazie U12: 451 500 euro za pojazd → 2 009 175 PLN
- Trolejbusy przegubowe MEGA na bazie U18: 649 500 euro za pojazd → 2 890 275 PLN
Bozankaya, która niedawno wygrała przetarg z Medcomem na dostawę trolejbusów dla Pragi zaoferowała korzystniejsze warunki w zakresie ceny części zamiennych oraz kosztów szkolenia w porównaniu do rywali, jednak ceny pojazdów były wyższe:
- Trolejbusy solo MAXI Bozankaya: 569 000 euro za pojazd → 2 532 050 PLN
- Trolejbusy przegubowe MEGA Bozankaya: 729 000 euro za pojazd → 3 244 050 PLN
Solaris, Solaris zajął trzecie miejsce w przetargu – z dużą różniącą cenową do turecko-chińskiej konkurencji.
- Trolejbusy Trollino 12: 799 000 euro za pojazd → 3 555 550 PLN
- Trolejbusy przegubowe Trollino 18: 973 000 euro za pojazd → 4 329 850 PLN
Z kolei Škoda Group (z SOR) – widząc co się święci w stolicy Węgier – wycofała się z przetargu po pierwszej rundzie negocjacji. Ostatecznie 10 marca 2025 roku BKK wybrało ofertę węgierskiego producenta autobusów Ikarus oraz chińskiego Yutonga jako najkorzystniejszą w przetargu- zarówno w zakresie pojazdów solo, jak i przegubowych. Czekamy zatem na oficjalne potwierdzenie i umowę.
Produkcja na Węgrzech?
Trwają obecnie ustalenia dotyczące montażu tych pojazdów na Węgrzech po dostarczeniu pierwszych 40 egzemplarzy. Dlaczego jest to takie ważne? Bo patrząc na to szerzej – jeśli Electrobus Europe Zrt. oficjalnie wygra przetarg i będzie montował te pojazdy na Węgrzech, to Yutong może wejść na europejski rynek trolejbusów. I z montownią w Unii nie powstrzyma go już żadna dyrektywa. A to oznacza radykalne zmiany.
Na koniec dodajmy, że Węgrzy mają inny proces zamówień publicznych i teraz trwa kolejna faza oceny wszystkich uczestników, podczas której uzupełniane są dodatkowe informacje na temat złożonych ofert. Dlatego ostatecznego potwierdzenia zwycięstwa Ikarus–Yutong, można spodziewać się w ciągu około dwóch miesięcy.
Żródło; Magyarbusz [Info]
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze