Budapeszt wybiera 160 trolejbusów od Ikarusa i Yutonga. Ostrzeżenie dla Solarisa i Skody
28 sierpnia 2025 roku Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ogłosiło wyniki jednego z największych postępowań trolejbusowych w Europie.
Jak informuje Magyarbusz.info – zwycięzcą okazało się konsorcjum Ikarus–Yutong, które przedstawiło najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę na dostawę do 160 nowoczesnych trolejbusów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie konsorcjum wygrało przetarg na dostawę trolejbusów dla Budapesztu ogłoszony 28 sierpnia 2025 roku?
- Ile trolejbusów przewiduje podstawowy kontrakt zawarty przez Budapesti Közlekedési Központ (BKK)?
- Do ilu kilometrów planowane jest zwiększenie długości tras trolejbusowych w Budapeszcie do 2030 roku?
Rozkład jazdy:
Budapeszteńskie postępowanie trwało ponad półtora roku i cieszyło się dużym zainteresowaniem producentów. Do rywalizacji stanęły takie marki jak Solaris, Škoda Group (z SOR), Bozankaya oraz konsorcjum Electrobus Europe Zrt.–Yutong. Ostatecznie w grze pozostały tylko dwie oferty: Bozankaya oraz Ikarus–Yutong. Oferta Solarisa została odrzucona, a Škoda wycofała się na wcześniejszym etapie.
Decydujące okazały się ceny pojazdów. Konsorcjum Ikarus–Yutong zaproponowało trolejbusy solo w cenie 451.500 EUR (ok. 2.031.750 PLN) i przegubowe za 649.500 EUR (ok. 2.922.750 PLN). Uzupełnieniem kontraktu były koszty części zamiennych na poziomie 402.000 EUR (ok. 1.809.000 PLN), serwisu i napraw – 65.000 EUR (ok. 292.500 PLN), a także szkolenia – 40.000 EUR (ok. 180.000 PLN). Na pojazdy przewidziano 36-miesięczną gwarancję oraz zasięg jazdy na baterii do 25 km, wyższy niż wymagane minimum (15 km).
Konkurencyjna oferta Bozankaya (prawdopodobnie z napędem polskiej firmy Medcom) była znacznie droższa – 569.000 EUR (ok. 2.560.500 PLN) za pojazdy solo i 729.000 EUR (ok. 3.280.500 PLN) za wersje przegubowe. Choć w pakiecie tańsze były części (307.626 EUR ≈ 1.384.317 PLN), serwis (41.460 EUR ≈ 186.570 PLN) i szkolenia (8.850 EUR ≈ 39.825 PLN), to wyższe ceny samych trolejbusów przesądziły o końcowej punktacji. Według analizy portalu Magyarbusz.info, przewaga konsorcjum Ikarus–Yutong nad ofertą tureckiego producenta wyniosła 961,72 punktu.
Co dalej?
Na razie zamówienie objęte jest okresem na składanie odwołań, który upływa 5 września 2025 roku. Dodatkową niewiadomą pozostaje kwestia finansowania – BKK nie ma jeszcze potwierdzonego pełnego budżetu. Co ważne, kontrakt podstawowy zakłada obowiązkowy zakup jedynie 40 trolejbusów (16 solo i 24 przegubowych), a kolejne dostawy będą zależały od decyzji zamawiającego i pozyskania środków.
Technicznie wybrane modele bazują na sprawdzonych platformach autobusów elektrycznych Yutong U12 (solo) oraz Yutong U18 (przegubowe). Producent zakłada pełną integrację rozwiązań bateryjnych i trakcyjnych, co ma zapewnić elastyczność eksploatacyjną i możliwość rozszerzania sieci. Plan miasta zakłada, że do 2030 roku długość budapeszteńskich tras trolejbusowych zwiększy się ponad dwukrotnie – z obecnych 155 km do ok. 320 km.
Dla Budapesztu oznacza to kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego, a dla Ikarusa – powrót w wielkim stylu na rynek trolejbusowy, tym razem w duecie z największym na świecie producentem autobusów elektrycznych. Dodatkowo sprawa tego przetargu w Budapeszcie ma duże znaczenie dla pozycji Solarisa i Škody na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Naszym zdaniem Solaris na Węgrzech poniósł stratę wizerunkową i handlową – jego oferta została odrzucona mimo spełnienia warunków. To sygnał, że firma musi popracować nad konkurencyjnymi cenami, a przede wszystkim rozważyć powrót do współpracy ze Škoda. Polsko-czeski duet był jak do tej pory bezkonkurencyjny w naszej części Europy. Zawieszenie współpracy od razu spowodował wyłom i – co pokazał Budapeszt – napływu zamówień do tańszych producentów.
Komentarze