Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Budapeszt wybiera 160 trolejbusów od Ikarusa i Yutonga. Ostrzeżenie dla Solarisa i Skody

infobus
31.08.2025 13:02
0 Komentarzy

28 sierpnia 2025 roku Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ogłosiło wyniki jednego z największych postępowań trolejbusowych w Europie.

Jak informuje Magyarbusz.info – zwycięzcą okazało się konsorcjum Ikarus–Yutong, które przedstawiło najkorzystniejszą ekonomicznie ofertę na dostawę do 160 nowoczesnych trolejbusów. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie konsorcjum wygrało przetarg na dostawę trolejbusów dla Budapesztu ogłoszony 28 sierpnia 2025 roku?
  2. Ile trolejbusów przewiduje podstawowy kontrakt zawarty przez Budapesti Közlekedési Központ (BKK)?
  3. Do ilu kilometrów planowane jest zwiększenie długości tras trolejbusowych w Budapeszcie do 2030 roku?
160 nowych trolejbusów dla stolicy Węgier. Konsorcjum Ikarus–Yutong z najlepszą ofertą
160 nowych trolejbusów dla stolicy Węgier. Konsorcjum Ikarus–Yutong z najlepszą ofertą

Rozkład jazdy:

Budapeszteńskie postępowanie trwało ponad półtora roku i cieszyło się dużym zainteresowaniem producentów. Do rywalizacji stanęły takie marki jak Solaris, Škoda Group (z SOR), Bozankaya oraz konsorcjum Electrobus Europe Zrt.–Yutong. Ostatecznie w grze pozostały tylko dwie oferty: Bozankaya oraz Ikarus–Yutong. Oferta Solarisa została odrzucona, a Škoda wycofała się na wcześniejszym etapie.

Decydujące okazały się ceny pojazdów. Konsorcjum Ikarus–Yutong zaproponowało trolejbusy solo w cenie 451.500 EUR (ok. 2.031.750 PLN) i przegubowe za 649.500 EUR (ok. 2.922.750 PLN). Uzupełnieniem kontraktu były koszty części zamiennych na poziomie 402.000 EUR (ok. 1.809.000 PLN), serwisu i napraw – 65.000 EUR (ok. 292.500 PLN), a także szkolenia – 40.000 EUR (ok. 180.000 PLN). Na pojazdy przewidziano 36-miesięczną gwarancję oraz zasięg jazdy na baterii do 25 km, wyższy niż wymagane minimum (15 km).

Konkurencyjna oferta Bozankaya (prawdopodobnie z napędem polskiej firmy Medcom) była znacznie droższa – 569.000 EUR (ok. 2.560.500 PLN) za pojazdy solo i 729.000 EUR (ok. 3.280.500 PLN) za wersje przegubowe. Choć w pakiecie tańsze były części (307.626 EUR ≈ 1.384.317 PLN), serwis (41.460 EUR ≈ 186.570 PLN) i szkolenia (8.850 EUR ≈ 39.825 PLN), to wyższe ceny samych trolejbusów przesądziły o końcowej punktacji. Według analizy portalu Magyarbusz.info, przewaga konsorcjum Ikarus–Yutong nad ofertą tureckiego producenta wyniosła 961,72 punktu.

160 nowych trolejbusów dla stolicy Węgier. Konsorcjum Ikarus–Yutong z najlepszą ofertą
160 nowych trolejbusów dla stolicy Węgier. Konsorcjum Ikarus–Yutong z najlepszą ofertą

Co dalej?

Na razie zamówienie objęte jest okresem na składanie odwołań, który upływa 5 września 2025 roku. Dodatkową niewiadomą pozostaje kwestia finansowania – BKK nie ma jeszcze potwierdzonego pełnego budżetu. Co ważne, kontrakt podstawowy zakłada obowiązkowy zakup jedynie 40 trolejbusów (16 solo i 24 przegubowych), a kolejne dostawy będą zależały od decyzji zamawiającego i pozyskania środków.

Technicznie wybrane modele bazują na sprawdzonych platformach autobusów elektrycznych Yutong U12 (solo) oraz Yutong U18 (przegubowe). Producent zakłada pełną integrację rozwiązań bateryjnych i trakcyjnych, co ma zapewnić elastyczność eksploatacyjną i możliwość rozszerzania sieci. Plan miasta zakłada, że do 2030 roku długość budapeszteńskich tras trolejbusowych zwiększy się ponad dwukrotnie – z obecnych 155 km do ok. 320 km.

Dla Budapesztu oznacza to kolejny krok w stronę zeroemisyjnego transportu publicznego, a dla Ikarusa – powrót w wielkim stylu na rynek trolejbusowy, tym razem w duecie z największym na świecie producentem autobusów elektrycznych. Dodatkowo sprawa tego przetargu w Budapeszcie ma duże znaczenie dla pozycji Solarisa i Škody na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Naszym zdaniem Solaris na Węgrzech poniósł stratę wizerunkową i handlową – jego oferta została odrzucona mimo spełnienia warunków. To sygnał, że firma musi popracować nad konkurencyjnymi cenami, a przede wszystkim rozważyć powrót do współpracy ze Škoda. Polsko-czeski duet był jak do tej pory bezkonkurencyjny w naszej części Europy. Zawieszenie współpracy od razu spowodował wyłom i – co pokazał Budapeszt – napływu zamówień do tańszych producentów.

160 nowych trolejbusów dla stolicy Węgier. Konsorcjum Ikarus–Yutong z najlepszą ofertą

Komentarze