Budapeszt: Mercedesy Citaro K już na liniach. Wielka odnowa autobusowej floty BKK trwa
Budapeszt konsekwentnie odnawia flotę autobusów, tramwajów i pojazdów zeroemisyjnych, a jednym z najbardziej widocznych elementów tych zmian są nowe autobusy Mercedes-Benz Citaro K.
Decyzje dotyczące rozszerzenia floty i uruchomienia kolejnych pojazdów zapadły w połowie grudnia 2025 roku, kiedy BKK – Budapesti Közlekedési Központ poinformowało o kolejnych dostawach. Nowe pojazdy już wyjechały na ulice w Kőbánya i w południowych dzielnicach Pesztu, wzmacniając ofertę transportu publicznego. To część znacznie szerszego programu modernizacji, który obejmuje także autobusy elektryczne, tramwaje oraz wymianę starszych diesli. O zmianach w budapesztańskiej flocie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na jakich liniach pojawiły się pierwsze Mercedes-Benz Citaro K?
- Ile pojazdów typu MaxiMidi trafi łącznie do floty Budapesztu?
- Jaką rolę odgrywają nowe autobusy w strategii transportu publicznego miasta?
Mercedes-Benz Citaro K w ruchu liniowym
Do Budapesztu dotarły kolejne autobusy Mercedes-Benz Citaro K , które BKK określa jako „MaxiMidi”. Pięć pierwszych pojazdów rozpoczęło obsługę linii 217, a następnie pojawiły się także na liniach 93, 183 i 185, obsługujących m.in. Kőbányę oraz południowe dzielnice Pesztu. Jak informuje BKK – Budapesti Közlekedési Központ, łącznie do stolicy Węgier trafi 65 autobusów Mercedes-Benz Citaro K, z czego 30 już znajduje się w ruchu liniowym.
Nowe MaxiMidi to autobusy większe od klasycznych pojazdów klasy I kategorii MIDI, ale krótsze od standardowych autobusów solowych, co czyni je idealnym rozwiązaniem dla tras o umiarkowanym popycie i trudniejszej geometrii ulic. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, klimatyzowane i w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności, co wpisuje się w standardy nowoczesnej komunikacji miejskiej.
„Na linię 217 dotarło pięć sztuk autobusu Mercedesa Citaro K typu MaxiMidi. Co więcej, nowe autobusy BKV Zrt. pojawią się także na kolejnych liniach” – informuje BKK – Budapesti Közlekedési Központ.
Ponad 330 nowych autobusów
Dostawy Mercedes-Benz Citaro K są częścią znacznie większego programu odnowy taboru. W ostatnich latach do Budapesztu trafiło ponad 430 nowych pojazdów, w tym ponad 350 autobusów. Niedawno ogłoszono także zakup ponad 330 kolejnych autobusów, z których ponad 80 to pojazdy w pełni elektryczne. Codziennie z transportu publicznego w Budapeszcie korzysta ponad 3 mln pasażerów, dlatego – jak podkreśla BKK – jakość i niezawodność taboru mają kluczowe znaczenie.
Nowe autobusy są klimatyzowane, niskopodłogowe i wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Dzięki temu komfort podróży w komunikacji miejskiej systematycznie się poprawia, a starsze pojazdy są sukcesywnie wycofywane.
Równolegle z wymianą autobusów BKK – Budapesti Közlekedési Központ realizuje szeroki program modernizacji transportu szynowego. Do 2022 roku flota wzbogaciła się o 73 niskopodłogowe, klimatyzowane tramwaje CAF, a do końca 2026 roku dołączy kolejnych 51 pojazdów. Wśród nich znajdzie się 46 tramwajów CAF Urbos 3/5 o długości 34 metrów oraz pięć dłuższych CAF Urbos 3/9 o długości 56 metrów. Dzięki temu udział niskopodłogowych tramwajów wzrośnie z 30 do blisko 40 procent.
Istotnym elementem strategii są również autobusy zeroemisyjne. Do 2027 roku na ulice Budapesztu wyjedzie 70 w pełni elektrycznych autobusów, w tym 50 BYD eBus B12 oraz 20 przegubowych BYD eBus B19. Pojazdy te obsługują m.in. linie w centrum miasta, na Rákóczi út oraz trasy 105 i 210, wspierając realizację celów klimatycznych miasta.
Od lata 2025 roku flotę Budapesztu zasili również 166 nowoczesnych autobusów z silnikami diesla najnowszej generacji. Wśród nich znalazły się 142 przegubowe Mercedes-Benz Citaro G oraz 24 solowe MAN Lion’s City. Pierwsze pojazdy pojawiły się już na liniach 8E i 133E, a kolejne sukcesywnie trafiają na trasy w centrum oraz w południowych dzielnicach miasta.
Naszym zdaniem
BKK – Budapesti Közlekedési Központ konsekwentnie realizuje jedną z najbardziej kompleksowych modernizacji taboru w Europie Środkowej. Wprowadzenie Mercedes-Benz Citaro K jako uzupełnienia floty solowej i przegubowej pokazuje, że Budapeszt precyzyjnie dobiera autobusy do charakteru linii i potrzeb pasażerów. Jednoczesne inwestycje w autobusy elektryczne, nowoczesne diesle oraz tramwaje CAF wskazują na długofalową, zrównoważoną strategię rozwoju transportu publicznego, opartą na realnych potrzebach miasta i jego mieszkańców.





Komentarze