Brytyjska DVSA rekomenduje zapinanie pasów w autokarach
DVSA (Inspekcja Transportu Drogowego w Wielkiej Brytanii) w dalszym ciągu przypomina operatorom autokarów i autobusów posiadających pojazdy wyposażone w pasy bezpieczeństwa, że muszą podjąć „wszelkie uzasadnione kroki”, aby zapewnić użycie tych urządzeń przez pasażerów.
Jednocześnie Departament Transportu (DfT) nie planuje zmiany obecnych wymogów dotyczących zapinania pasów bezpieczeństwa.
Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa
Działania DVSA stanowią część odpowiedzi ministerialnej na raport dotyczący zapobiegania przyszłym zgonom opublikowany w październiku 2023 r. przez starszego koronera Liverpoolu – Andre Rebello po wypadku autokaru na autostradzie M53, w którym zginęli kierowca i 14-letni pasażer. W raporcie tym, Rebello zauważył, że żadna ze zmarłych osób nie miała zapiętych pasów bezpieczeństwa. Dokument został przesłany do Sekretarza Stanu ds. Edukacji Gillian Keegan i Sekretarza Stanu ds. Transportu Marka Harpera, ponieważ wzbudził obawy, że w przypadku niezapiętych pasów bezpieczeństwa w szkolnych autokarach mogą wystąpić dalsze ofiary śmiertelne.
Ministrowie ci byli zobowiązani do udzielenia odpowiedzi na ten raport i uczynili to 15 grudnia. Zauważają, że do DVSA zwrócono się o przypomnienie przewoźnikom autokarów i autobusów o ich obowiązku podjęcia uzasadnionych kroków w celu powiadomienia pasażerów o wymogu zapinania pasów bezpieczeństwa, jeśli są one na wyposażeniu autokaru.
„Można tego dokonać za pomocą oficjalnych ogłoszeń, prezentacji audiowizualnych lub umieszczonych w widocznym miejscu znaków na każdym siedzeniu” – czytamy w odpowiedzi. „Niezastosowanie się do tego wymogu jest wykroczeniem”. DVSA wysłała obecnie dwa komunikaty podkreślające tę kwestię.
Dzieci do 14 lat bez obowiązku zapinania pasów
Częścią odpowiedzi ministrów jest również to, że DfT (Departament Transportu) nie zamierza zmieniać stanowiska, zgodnie z którym kierowcy dużych autobusów (zdefiniowanych przez prawo jako posiadające więcej niż osiem miejsc pasażerskich i DMC przekraczającą 3500 kg) nie są prawnie zobowiązani do dopilnowania, aby dzieci w wieku poniżej 14 roku życia miały zapięte pasy bezpieczeństwa.
Otrzymanie sprawozdania pana Rebello skłoniło DfT do ponownego rozważenia tej kwestii. Jednak w odpowiedzi ministrów dodano, że „nałożenie na kierowców autokarów prawnego obowiązku dopilnowania, aby wszystkie dzieci poniżej 14 roku życia zapinały pasy bezpieczeństwa, byłoby niewłaściwe”.
Urzędnicy z DfT uważają, że taki wymóg byłby „postrzegany jako nieuczciwy wobec kierowców, biorąc pod uwagę potencjalną liczbę dzieci w autokarze, ponieważ mógłby rozpraszać uwagę i mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa ruchu drogowego”. W rezultacie DfT nie zamierza wprowadzać żadnych zmian w obecnych wymaganiach dotyczących zapinania pasów bezpieczeństwa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze