Bruksela ma już prawie 90 autobusów elektrycznych, w tym 56 eCitaro G
5 września 2025 roku operator komunikacji miejskiej STIB/MIVB ogłosił, że po stolicy Belgii kursuje już 56 nowych przegubowych autobusów Mercedes eCitaro G.
To część większego zamówienia obejmującego 70 pojazdów, które zastępują wysłużone diesle Euro 5. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych Mercedes eCitaro G wyjechało na ulice Brukseli i na jakich liniach kursują?
- W jaki sposób ładowane są nowe przegubowe eCitaro w Brukseli?
- Jaka jest łączna wartość kontraktu i ile z niego pokrywa dofinansowanie unijne?
Cztery linie
Nowe autobusy eCitaro G trafiły na linie 89, 87, 53 i 46, zapewniając obsługę najbardziej obciążonych korytarzy transportowych w Brukseli. Pojazdy o długości 18 metrów są ładowane zarówno w zajezdniach (Haren, Jacques Brel), jak i na krańcach wybranych tras, dzięki czemu mogą pracować w trybie tzw. opportunity charging.
Kontrakt jest współfinansowany w 50 proc. przez Komisję Europejską w ramach programu NextGenerationEU, a docelowo pozwoli na dalszą redukcję emisji w brukselskiej strefie niskiej emisji. Kolejna partia – 14 przegubowych i 36 standardowych eCitaro – zostanie dostarczona w 2026 roku.
STIB zamówiła łącznie 70 przegubowych eCitaro. Wartość kontraktu nie została ujawniona w pełnych szczegółach, ale według danych Daimler Buses i źródeł branżowych jednostkowa cena autobusu tego typu kształtuje się na poziomie ok. 3.000.000 PLN netto (3.690.000 PLN brutto). Oznacza to, że całkowita wartość zamówienia dla 70 pojazdów wynosi około 210.000.000 PLN netto (258.300.000 PLN brutto).
Z kolei kwota przewidziana na realizację projektu została ustalona wspólnie przez miasto Bruksela i Unię Europejską. Dzięki unijnemu wsparciu połowa tej sumy zostanie sfinansowana z programu NextGenerationEU, co obniża koszty dla samego operatora.
Co daje cenę jednostkową netto za jeden autobus elektryczny na poziomie 3.000.000 PLN netto, co jest zgodne z wartościami obserwowanymi na rynku dla tego typu pojazdów.
Szczegóły techniczne
Mercedes eCitaro G to 18-metrowy przegubowy autobus elektryczny zasilany bateriami o pojemności od 392 kWh do ponad 500 kWh. STIB wykorzystuje konfigurację z ładowaniem przez pantografy odwrócone na krańcach tras oraz nocnym ładowaniem w zajezdniach. Czas doładowania na przystankach końcowych wynosi zaledwie kilka minut, co pozwala pojazdowi na przejazd dodatkowych 30–40 km.
Obecnie STIB eksploatuje 93 autobusy w pełni elektryczne, ponad 400 hybrydowych oraz 357 diesli, które do 2035 roku mają zostać całkowicie zastąpione przez flotę zeroemisyjną. Do tego czasu wszystkie zajezdnie w Brukseli mają być w pełni zelektryfikowane.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze