Bratysława kupuje autobusy i odbiera trolejbusy
infobus
28.01.2014 23:28
0 Komentarzy
Bratysława kupuje autobusy i odbiera trolejbusy
Słowacka firma Dopravnýpodnik Bratislava ogłosiła dwa przetargi na zakup nowych autobusów. Nie do końca określona jest liczba zamówionych pojazdów, ale ma to być przynajmniej 100 szt. O takiej sumie mówi grudniowa uchwała Rady Miasta, która zatwierdziła na ten cel pożyczkę w wysokości maksymalnie 13 mln EUR. Ta kwota ma być przeznaczona na sfinansowania pierwszej transzy zamówienia w wysokości 50 szt., która ma być zrealizowana jeszcze w tym roku. Kolejne 50 szt. –jako opcja, na którą muszą wyrazić zgodę radni –ma wzmocnić flotę DPB w 2015 r. Przewoźnik chce zakupić zarówno pojazdy klasy MEGA (ok. 50 szt.), jak i MIDI i MAXI (ok. 50 szt.) Aktualnie firma dysponuje flotą 448 autobusów, z czego ok. 140 szt. pojazdów ma wiek ponad 12 lat. Większość egzemplarzy z grupy „weteranów”to midibusy (w większości modele SOR B 9,5) oraz pojazdy o bardzo dużej pojemności (w tym przede wszystkim 92 egzemplarze Ikarus 435 oraz Karosa B 741 CNG). Sytuacja jest szczególnie zła wśród pojazdów przegubowych, które są coraz częściej wycofane z eksploatacji z powodu korozji. W 2014 roku przewoźnik powinien wycofać z eksploatacji ok. 140 pojazdów. Jak pokazuje najnowszy przetarg w tym roku może je zastąpić tylko 50 nowych autobusów.
Natomiast już wkrótce zdecydowanie polepszy się sytuacja w trolejbusowym taborze DPB. Już w lutym rozpocznie się realizacja rekordowego kontraktu na dostawę aż 80 szt. trolejbusów SOR- Škoda, w tym 50 szt. standardowych modeli 30 Tr oraz 30 szt. przegubowych 31 Tr. Aktualnie trwają ich testy eksploatacyjne na ulicach Pilzna. Škoda sprawdza m.in. działanie klimatyzacji, w którą będą wyposażone wszystkie egzemplarze. Dodatkowo niektóre z nich będą wyposażone w generator Diesla, który umożliwi im jazdę w miejscach bez sieci trakcyjnej. Warto dodać, że ostatnie nowe trolejbusy Bratysława zakupiła w 2006 r. (6 szt. przegubowców Irisbus-Škoda Citelis 18M), a łączna liczba trolejbusowego taboru oscyluje na poziomie ok. 90 szt. Wartość najnowszego bratysławskiego zamówienia to ponad miliard czeskich koron, a w opcji zawarta jest możliwość zakupu kolejnych 40 szt. Oprócz dostaw dla Bratysława, trolejbusy Škoda Electric w ostatnich latach pojawiły się także w innych miastach na Słowacji –m.in. w Żylinie, Preszowie i Bańskiej Bystrzycy. –„W ubiegłym roku podpisaliśmy rekordową liczbę zamówień i nasze autobusy „na szelkach”trafią m.in. do Sofii, Pleven i Burgas. Ponadto wygraliśmy duży kontrakt na dostawę 125 trolejbusów dla Rygi. Łącznie zawarte kontrakty osiągnęły pozom prawie 5,6 mld CZK. Aby dotrzymać wszystkie terminy aktualnie produkujemy około 30 trolejbusów na miesiąc. Stanowi to potrojenie mocy produkcyjnych w porównaniu z zeszłym rokiem”- mówi Karel Majer, szef Škoda Electric Trolley. Pilzneński producent wykonał w zeszłym roku łącznie 44 trolejbusy, w tym 33 szt. w wersji solo i 12 szt. w wersji przegubowej. Wśród nich nie było ani jednego pojazdu w wersji 15-metrowej. Najczęściej pod trolejbusową zabudową wykorzystywano konstrukcje marki Solaris (19 szt.), IVECO (12 szt.), SOR (10 szt.) i Ikarus (3 szt.) Dodatkowo razem z polskim producentem powstał pierwszy elektrobus Škoda, bazujący na modelu Urbino 12. Wyprodukowane w 2013 r. pojazdy trafiły do następujących miast:
– Pardubice odebrały 4 szt. Solaris-Škoda 26 Tr;
– Zlin odebrał 1 szt. Iveco-Škoda 24 Tr, 2 szt. Iveco-Škoda 25 Tr, 1 szt. Iveco-Škoda 26 Tr i 2 szt. Solaris-Škoda 27 Tr
– Cieplice odebrały 3 szt. SOR-Škoda 30 Tr;
– Czeskie Budziejowice odebrały 2 szt. Soalris-Škoda 27 Tr;
– Hradec Kralove odebrał 2 szt. SOR-Škoda 31 Tr;
– Pilzno odebrało 2 szt. Solaris Škoda 26 Tr;
– Żylina (Słowacja) odebrała 1 szt. SOR-Škoda 31 Tr i 4 szt. SOR-Škoda 30 Tr
– Tracer (Uzbekistan) odebrał 9 szt. Iveco-Škoda 24 Tr
– Baia Mare (Rumunia) odebrało 8 szt. 8 szt. Solaris- Škoda Trollino 12;
– Landskrona (Szwecja ) odebrała 1 szt. Solaris-Škoda Trollino 12;
– Szeged (Węgry) odebrał 3 szt. Ikarus-Škoda 18.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Awantury w autobusach miejskich w okresie świątecznym: Lublin i Warszawa
Pasażerza darmo
29.12.2024
Bilety FlixBusa do kupienia w placówkach Poczty Polskiej
Pasażerza darmo
02.12.2024
Warszawa: Koniec linii autobusowej 522. Przez tramwaj do Wilanowa
Pasażerza darmo
01.11.2024
Policja poszukuje mężczyzny, który zniszczył drzwi autobusu w Katowicach
Pasażerza darmo
29.08.2024
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
FlixBus z promocyjnymi biletami na majówkę 2025. Plus więcej połączeń
Przewoźnicyza darmo
16.04.2025
Komentarze