Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bratysława i kolejne autobusy przegubowe CNG. DPB rozszerza kontrakt z SOR o 15 szt.

infobus
24.12.2025 19:06
0 Komentarzy

Bratysławski operator komunikacji miejskiej konsekwentnie rozwija niskoemisyjny transport publiczny, zamawiając kolejne przegubowe autobusy CNG, które już w 2026 roku wyjadą na linie obsługujące największe potoki pasażerskie.

Dopravný podnik Bratislava (DPB) kontynuuje systematyczną modernizację taboru autobusowego, zwiększając udział pojazdów niskoemisyjnych w codziennej eksploatacji. W ramach obowiązującej umowy ramowej operator zamówił kolejne przegubowe autobusy na sprężony gaz ziemny. O wcześniejszych poszerzeniu kontraktu o 20 szt. NS18 CNG pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych przegubowych autobusów CNG trafi do Bratysławy w 2026 roku?
  2. Jaki producent dostarcza autobusy CNG dla DPB?
  3. Jakie inne typy pojazdów pojawią się w taborze DPB obok autobusów gazowych?
Bratysława stawia na CNG. DPB zamawia kolejne przegubowe autobusy SOR / fot. DPB
Bratysława stawia na CNG. DPB zamawia kolejne przegubowe autobusy SOR / fot. DPB

Gazowy filar

Dzięki wsparciu Miasta Bratysława Dopravný podnik Bratislava (DPB) zamówił kolejnych 15 przegubowych autobusów SOR NS 18 CNG, rozszerzając realizację wcześniej zawartej umowy ramowej z producentem SOR Libchavy. Zamówienie wpisuje się w szeroki plan odnowy floty, w ramach którego w 2026 roku na ulice stolicy Słowacji wyjedzie łącznie do 126 nowych autobusów, w tym 43 pojazdy zasilane CNG.

Istotnym elementem całego projektu jest współpraca z firmą SPP CNG, będącą partnerem paliwowym operatora.

„Za każdy zakupiony autobus CNG otrzymamy wsparcie finansowe w wysokości 10 000 euro, co łącznie oznacza pomoc przekraczającą 400 tys. euro. Środki te przeznaczymy nie tylko na efektywniejszą eksploatację, ale również na poprawę warunków pracy naszych pracowników” – powiedział Martin Rybanský, przewodniczący zarządu DPB.

„To element korzystnego kontraktu paliwowego i jednocześnie realny krok w stronę nowoczesnej, ekologicznej i zrównoważonej komunikacji miejskiej w Bratysławie” – dodał.

Bratysława stawia też na trolejbsuy i też na markę SOR
Bratysława stawia też na trolejbusy i też na markę SOR

Autobusy SOR NS 18 CNG to w pełni niskopodłogowe, 18-metrowe pojazdy przegubowe, zaprojektowane z myślą o intensywnej eksploatacji miejskiej. Producent zastosował nowoczesny układ napędowy na sprężony gaz ziemny, który pozwala znacząco ograniczyć lokalne emisje i hałas, zachowując jednocześnie duży zasięg i elastyczność użytkowania. Pojazdy oferują wysoki standard dla pasażerów – nowoczesne wnętrze, wydajną klimatyzację oraz przyciemniane szyby poprawiające komfort termiczny.

Pierwsze 8 autobusów CNG ma zostać wprowadzonych do ruchu już na początku 2026 roku, natomiast pozostałe egzemplarze – zgodnie z harmonogramem – do końca tego samego roku. Równolegle DPB planuje wprowadzenie do eksploatacji 80 przegubowych autobusów z silnikiem diesla, 3 elektrobusów marki Otokar oraz 10 nowych niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów Škoda 29T, co pokazuje skalę inwestycji w transport publiczny.

Naszym zdaniem

Kolejne zamówienie na SOR NS 18 CNG potwierdza, że DPB traktuje napęd gazowy jako ważny element przejściowy między flotą dieslowską a pełną elektromobilnością. Dotychczasowe zakupy i doświadczenia eksploatacyjne pokazują, że CNG dobrze sprawdza się na liniach o dużym obciążeniu pasażerskim, a rozszerzanie kontraktu z SOR Libchavy wskazuje na zadowolenie operatora z wcześniej dostarczonych autobusów i obranej strategii modernizacji komunikacji miejskiej w Bratysławie.

Bratysława stawia na CNG. DPB zamawia kolejne przegubowe autobusy SOR / fot. DPB
Bratysława stawia na CNG. DPB zamawia kolejne przegubowe autobusy SOR / fot. DPB

Komentarze