Bratysława i kolejne autobusy przegubowe CNG. DPB rozszerza kontrakt z SOR o 15 szt.
Bratysławski operator komunikacji miejskiej konsekwentnie rozwija niskoemisyjny transport publiczny, zamawiając kolejne przegubowe autobusy CNG, które już w 2026 roku wyjadą na linie obsługujące największe potoki pasażerskie.
Dopravný podnik Bratislava (DPB) kontynuuje systematyczną modernizację taboru autobusowego, zwiększając udział pojazdów niskoemisyjnych w codziennej eksploatacji. W ramach obowiązującej umowy ramowej operator zamówił kolejne przegubowe autobusy na sprężony gaz ziemny. O wcześniejszych poszerzeniu kontraktu o 20 szt. NS18 CNG pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych przegubowych autobusów CNG trafi do Bratysławy w 2026 roku?
- Jaki producent dostarcza autobusy CNG dla DPB?
- Jakie inne typy pojazdów pojawią się w taborze DPB obok autobusów gazowych?
Gazowy filar
Dzięki wsparciu Miasta Bratysława Dopravný podnik Bratislava (DPB) zamówił kolejnych 15 przegubowych autobusów SOR NS 18 CNG, rozszerzając realizację wcześniej zawartej umowy ramowej z producentem SOR Libchavy. Zamówienie wpisuje się w szeroki plan odnowy floty, w ramach którego w 2026 roku na ulice stolicy Słowacji wyjedzie łącznie do 126 nowych autobusów, w tym 43 pojazdy zasilane CNG.
Istotnym elementem całego projektu jest współpraca z firmą SPP CNG, będącą partnerem paliwowym operatora.
„Za każdy zakupiony autobus CNG otrzymamy wsparcie finansowe w wysokości 10 000 euro, co łącznie oznacza pomoc przekraczającą 400 tys. euro. Środki te przeznaczymy nie tylko na efektywniejszą eksploatację, ale również na poprawę warunków pracy naszych pracowników” – powiedział Martin Rybanský, przewodniczący zarządu DPB.
„To element korzystnego kontraktu paliwowego i jednocześnie realny krok w stronę nowoczesnej, ekologicznej i zrównoważonej komunikacji miejskiej w Bratysławie” – dodał.
Autobusy SOR NS 18 CNG to w pełni niskopodłogowe, 18-metrowe pojazdy przegubowe, zaprojektowane z myślą o intensywnej eksploatacji miejskiej. Producent zastosował nowoczesny układ napędowy na sprężony gaz ziemny, który pozwala znacząco ograniczyć lokalne emisje i hałas, zachowując jednocześnie duży zasięg i elastyczność użytkowania. Pojazdy oferują wysoki standard dla pasażerów – nowoczesne wnętrze, wydajną klimatyzację oraz przyciemniane szyby poprawiające komfort termiczny.
Pierwsze 8 autobusów CNG ma zostać wprowadzonych do ruchu już na początku 2026 roku, natomiast pozostałe egzemplarze – zgodnie z harmonogramem – do końca tego samego roku. Równolegle DPB planuje wprowadzenie do eksploatacji 80 przegubowych autobusów z silnikiem diesla, 3 elektrobusów marki Otokar oraz 10 nowych niskopodłogowych, jednokierunkowych tramwajów Škoda 29T, co pokazuje skalę inwestycji w transport publiczny.
Naszym zdaniem
Kolejne zamówienie na SOR NS 18 CNG potwierdza, że DPB traktuje napęd gazowy jako ważny element przejściowy między flotą dieslowską a pełną elektromobilnością. Dotychczasowe zakupy i doświadczenia eksploatacyjne pokazują, że CNG dobrze sprawdza się na liniach o dużym obciążeniu pasażerskim, a rozszerzanie kontraktu z SOR Libchavy wskazuje na zadowolenie operatora z wcześniej dostarczonych autobusów i obranej strategii modernizacji komunikacji miejskiej w Bratysławie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze