Bratysława domawia 20 autobusów SOR NS18 CNG. I dostaje trzy elektryczne Otokary gratis
28 października 2025 r. spółka Dopravný podnik Bratislava (DPB) poinformowała o realizacji kolejnej części zamówienia – tym razem na 20 niskopodłogowych przegubowych autobusów SOR NS 18 CNG.
Pojazdy zostaną dostarczone w ramach zawartej wcześniej umowy ramowej z firmą SOR Libchavy, która zwyciężyła w przetargu z najkorzystniejszą ofertą. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. To nie koniec dobrych informacji dla pasażerów DPB. W ramach ugody z Otokarem miasto otrzyma trzy elektrobusy e-Kent gratis!
Rozkład jazdy:
- Czy DPB rozbudowuje flotę gazową. Czy nowe autobusy już w produkcji?
- Jakie parametry techniczne charakteryzują nowe autobusy SOR NS 18 CNG zamówione przez DPB?
- Jakie znaczenie ma dla miasta porozumienie z Otokarem?
Kolejne autobusy CNG dla Bratysławy
Bratysławskie zamówienie ogłoszono jako kontynuację dużej umowy ramowej na dostawę autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). DPB wykorzystał możliwość dołożenia kolejnych pojazdów – i zakontraktował 20 egzemplarzy modelu SOR NS 18 CNG, które będą obsługiwać najbardziej obciążone linie miejskie. To część większego projektu, w ramach którego do miasta ma trafić łącznie 130 autobusów CNG.
Pojazdy będą miały długość 18,75 metra, pełną niską podłogę i pojemność do 177 pasażerów. Producent deklaruje zasięg co najmniej 500 km na jednym tankowaniu, co pozwoli na całodzienną eksploatację bez konieczności dodatkowego zjazdu do bazy.
W autobusach znajdzie się komplet systemów poprawiających bezpieczeństwo ruchu i komfort kierowców, w tym m.in. system ostrzegania o pieszych i rowerzystach, eliminacja martwego pola, system monitorujący zmęczenie kierowcy oraz zabezpieczenia przed atakami cybernetycznymi.
Jak podkreślił Ing. Martin Rybanský, przewodniczący zarządu DPB:
„Dopravný podnik Bratislava systematycznie inwestuje w nowoczesny i ekologiczny transport publiczny. Cieszy mnie, że po dużej wymianie taboru szynowego na elektryczny, na nasze ulice wyjadą kolejne autobusy z napędem CNG. Pojazdy te zapewnią maksymalny komfort zarówno naszym pasażerom, jak i kierowcom.”
Nowe autobusy są już w produkcji – pierwszych 8 sztuk zostanie dostarczonych na początku 2026 roku i niemal od razu trafi do regularnej obsługi tras miejskich.
Zakupowe tło
Dopravný podnik Bratislava od kilku lat intensywnie unowocześnia tabor – zarówno autobusowy, jak i tramwajowy. Po dużych dostawach trolejbusów i tramwajów niskopodłogowych, przyszedł czas na rozbudowę floty autobusów z napędem alternatywnym. Oprócz zakontraktowanych 130 autobusów CNG, DPB zamówił także 80 przegubowych autobusów SOR NS 18 z napędem diesla, a także 10 nowych jednokierunkowych tramwajów, które mają zasilić linie w stolicy Słowacji.
Do tego w 2023 DPB podpisał kontrakt na dostawę czterech autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen. To pierwsze wodorowe pojazdy w stolicy Słowacji i jednocześnie w całym kraju. Umowa ramowa przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia nawet do 40 sztuk.
W 2025 roku ogłoszono zamiar zakupu do 40 elektrobusów przegubowych, jednak pełna dokumentacja przetargowa nie jest jeszcze publicznie dostępna.
Wszystkie te inwestycje są współfinansowane z funduszy krajowych i europejskich, a ich realizacja wpisuje się w miejską strategię zeroemisyjnego transportu do 2030 roku.
Bratysława otrzyma trzy elektrobusy
Dopravný podnik Bratislava (DPB) nie zapłaci ani euro (poza VAT) za trzy nowe elektrobusy Otokar e-KENT C. Pojazdy trafią do słowackiej stolicy w ramach ugody z tureckim producentem autobusów Otokar Otomotiv, która kończy spór dotyczący wcześniejszych dostaw 71 przegubowych autobusów z silnikami diesla.
DPB zgłaszał usterki i naliczył trzy kary umowne, które producent uznał za bezzasadne. Strony zdecydowały się jednak na polubowne zakończenie konfliktu. W jego ramach Otokar dostarczy:
- 3 elektrobusy 12-metrowe o zasięgu do 230 km,
- akumulatory min. 440 kWh,
- 5-letnią gwarancję na pojazdy, 6-letnią na baterie,
- ładowarkę do szybkiego i wolnego ładowania.
Szacunkowa wartość dostawy (elektrobusy + części zamienne) sięga ponad 3 mln euro. Pojazdy mają być wykorzystywane na liniach 53 i 55. Jeśli nie zostaną dostarczone w terminie, Otokar zapłaci odszkodowanie. Jak podkreślił szef DPB, Martin Rybanský, to porozumienie pozwoli operatorowi zaoszczędzić istotne środki i przeznaczyć je na inne projekty lub poprawę warunków pracy.








Komentarze