Bonn rozwija flotę e-busów. Dziesięć nowych autobusów Mercedes eCitaro już na miejscu
SWB Bonn powiększyło swoją flotę elektrobusów o kolejne dziesięć autobusów eklektycznych. Z logo trójramiennej gwiazdy.
Nowe, 12-metrowe eCitaro wyposażone w zaawansowane technologie i udogodnienia dla pasażerów mają wejść do regularnej eksploatacji w ostatnim kwartale 2025 roku. Inwestycję wsparto dotacją w wysokości 3,4 mln euro z funduszy landu Nadrenia Północna-Westfalia.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów elektrycznych eCitaro trafi do floty SWB Bus und Bahn w Bonn do końca 2025 roku?
- Jakie rozwiązanie techniczne zastosowano w systemie ładowania nowych elektrobusów, zaprojektowanym przez Daimler Buses?
- Jakie udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i rodzin z dziećmi przewidziano w nowych autobusach eCitaro?
Z myślą o klimacie i pasażerach
Nowe autobusy elektryczne zostały oficjalnie zaprezentowane mediom i przedstawicielom społeczności osób z niepełnosprawnościami przez Anję Wenmakers, dyrektor zarządzającą SWB Bus und Bahn, oraz burmistrzynię Bonn Katję Dörner. Jak podkreślono, pojazdy mają zasięg do 290 kilometrów i oferują nie tylko ekologiczną, ale i komfortową alternatywę dla dotychczasowego taboru.
– Elektromobilność w transporcie publicznym zrobiła ogromny postęp. Dzisiejsze autobusy są ciche, wygodne i oferują nowoczesne stanowisko pracy dla kierowcy – powiedziała Wenmakers.
Burmistrzyni Katja Dörner dodała:
– Te autobusy to przykład zrównoważonej, nowoczesnej mobilności miejskiej. Dzięki nim transport publiczny staje się realnie atrakcyjną opcją.
Dofinansowanie i infrastruktura
Zakup dziesięciu elektrobusów oraz budowa mobilnej infrastruktury ładowania zostały dofinansowane przez związek go.Rheinland w ramach programu inwestycyjnego §13 ÖPNVG NRW. Z całkowitej kwoty 3,4 mln euro, około 1,76 mln euro przeznaczono na pojazdy, a resztę – na system ładowania.
– E-busy są nadal droższe od diesli. Nasze wsparcie ma na celu ułatwić gminom przejście na bardziej ekologiczny tabor – powiedział Christoph Nagel, wicedyrektor działu dotacji inwestycyjnych ÖPNV w go.Rheinland.
Nowe eCitaro mają trzy szerokie drzwi, co przyspiesza wymianę pasażerów, a dzięki budowie opartej na modułach znanych z wersji spalinowej – ułatwiają obsługę serwisową. Autobusy są wyposażone w:
- klimatyzację o 40% niższym zużyciu energii,
- zaawansowane asystenty skrętu i bezpieczeństwa,
- filtry powietrza z warstwą antywirusową, które zapewniają ciągły obieg i oczyszczanie powietrza w kabinie.
Dostępność i nowy system ładowania
SWB zadbało również o pełną dostępność: każdy autobus ma wielofunkcyjną przestrzeń dla wózków, rollatorów i wózków dziecięcych. Projekt od początku był konsultowany z organizacjami reprezentującymi osoby z niepełnosprawnościami.
– Bariera dostępności to bariera dla zrównoważonego rozwoju. Dlatego cieszymy się, że nasz głos został uwzględniony już na etapie planowania – powiedziała Jana Jadron, przedstawicielka Behinderten-Gemeinschaft Bonn.
System ładowania zaprojektowała firma Daimler Buses: pantografy zainstalowane są w punktach ładowania, a nie na dachach pojazdów. Umożliwia to szybkie i bezobsługowe ładowanie autobusów na zajezdni.
Dziesięć nowych e-busów to kolejny krok na drodze do pełnej transformacji taboru miejskiego w Bonn. Dzięki inwestycjom w tabor i infrastrukturę, SWB Bus und Bahn buduje system transportu publicznego, który łączy ekologię, dostępność i nowoczesne technologie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze