Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bolesławiec z kolejnymi elektrobusami. Pięć Solarisów Urbino 9 zasiliło flotę MZK

infobus
11.12.2025 19:04
0 Komentarzy

11 grudnia 2025 r. na bolesławieckim Rynku oficjalnie przekazano pięć nowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 9 LE electric, które już wkrótce wyjadą na linie miejskie.

W wydarzeniu uczestniczyli m.in. Piotr Roman, prezydent Bolesławca, Andrzej Jagiera, prezes MZK, oraz przedstawiciel producenta – Waldemar Wlazło z Solaris Bus & Coach. Dzisiejsza uroczystość jest efektem umowy podpisanej rok wcześniej, 16 grudnia 2024 r., w ramach projektu „Zeroemisyjna komunikacja publiczna – kontynuacja procesu elektryfikacji taboru”. To kolejny etap transformacji miejskiego transportu publicznego na pojazdy zeroemisyjne.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych autobusów elektrycznych trafiło do Bolesławca?
  2. Jakie wyposażenie otrzymały najnowsze elektrobusy?
  3. Jakie były koszty całej inwestycji i źródła jej finansowania?
Kolejne nowoczesne elektryczne autobusy wzmocnią flotę MZK Bolesławiec / fot. UM Bolesławiec
Kolejne nowoczesne elektryczne autobusy wzmocnią flotę MZK Bolesławiec / fot. UM Bolesławiec

Nowy rozdział

Dzisiejsze przekazanie pięciu elektrycznych Solarisów Urbino 9 LE electric to ważny punkt w realizacji miejskiej strategii rozwoju ekologicznego transportu publicznego. Jak podkreślił prezydent Piotr Roman, „to inwestycja, która realnie wpłynie na komfort codziennych podróży i jakość powietrza w naszym mieście”. W uroczystości uczestniczyli także radni Rady Miasta oraz przedstawiciele Solaris Bus & Coach, potwierdzając zakończenie dostaw realizowanych w ramach projektu, który miasto rozpoczęło rok wcześniej.

Przypomnijmy: 16 grudnia 2024 r. podpisano umowę na inwestycję „Zeroemisyjna komunikacja publiczna – kontynuacja procesu elektryfikacji taboru”, finansowaną w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” w ramach KPO. Dziś miasto odbiera efekty tego kontraktu – pięć elektrobusów Solaris Urbino 9 LE electric, dwie nowoczesne ładowarki oraz zestaw narzędzi do obsługi i napraw gwarancyjnych według standardów producenta.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 13 899 000 PLN, z czego 10 023 100 PLN to dofinansowanie ze środków KPO. Prezes MZK Andrzej Jagiera zaznaczył, że nowe pojazdy to „kolejny krok w stronę taboru bezemisyjnego, który sprawia, że komunikacja miejska staje się bardziej ekonomiczna i przyjazna środowisku”.

Bolesławski standard

Nowe autobusy wyróżniają się bogatym wyposażeniem zwiększającym komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Każdy Solaris posiada system wykrywania i gaszenia pożaru oraz kompletny system informacji pasażerskiej o firmy Pixel, w tym zapowiedzi głosowe, tablice informacyjne po wszystkich stronach pojazdu, dodatkową tablicę dla osób niedowidzących, wyświetlacz trasy plus monitoring. Na pokładzie znalazły się również ładowarki USB, co podnosi wygodę podróży w codziennej komunikacji miejskiej. Do tego dochodzi rampa dla osób z niepełnosprawnościami oraz klimatyzacja.

Miasto podkreśla, że bolesławiecka komunikacja miejska przewozi rocznie ok. 3 mln pasażerów, a doświadczenia ostatnich lat pokazują, że autobusy elektryczne pozwalają obniżyć koszty eksploatacji oraz znacząco redukują emisję zanieczyszczeń.

-„Połączenie floty zeroemisyjnej z bezpłatną komunikacją miejską staje się fundamentem działań na rzecz czystego powietrza” – podkreślił prezydent Piotr Roman.

Naszym zdaniem

Bolesławiec od kilku lat konsekwentnie inwestuje w rozwój floty zeroemisyjnej, korzystając głównie z programów krajowych oraz środków UE. Poprzednie dostawy elektrobusów pokazały, że miasto dobrze wykorzystuje dostępne instrumenty finansowe i potrafi przekuć je w realne wzmocnienie taboru. Nowe midibusy od Solarisa wpisują się w tę linię działań, zapewniając mieszkańcom nowoczesne, wygodne i bezemisyjne pojazdy, a samemu przewoźnikowi – stabilne podstawy dalszej transformacji transportu publicznego.

Komentarze