Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białystok z rekordowym zamówieniem na autobusy elektryczne. Z ZTP 3.0

infobus
10.12.2024 10:20
0 Komentarzy

10 grudnia 2024 Miasto Białystok ogłosiło przetarg na dostawę 30 autobusów komunikacji miejskiej zasilanych energią elektryczną oraz stacji ładowania.

Podlaski samorząd konsekwentnie rozwija flotę pojazdów zeroemisyjnych. W ramach poprzedniego zamówienia miasto zakupił 20 autobusów marki Yutong, o czym pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. Brak Dyrektywy 2014/25/UE w najnowszym zamówieniu pokazuje, że Białystok ponownie idzie w tym kierunku. Ciekawy jest również zapis, że to zamówienie nie jest finansowane z funduszy UE, tymczasem miasto pozyskało na tę inwestycję dotację z III edycji „Zielonego Transportu Publicznego”, które ma unijne finansowanie z KPO.

Spis treści:

  1. Jakie wymagania techniczne muszą spełniać autobusy elektryczne i stacje ładowania w najnowszym przetargu ogłoszonym przez Białystok?
  2. Jakie doświadczenia z wcześniejszymi zakupami autobusów elektrycznych wpłynęły na decyzje miasta dotyczące kolejnych inwestycji w tabor zeroemisyjny?
  3. W jaki sposób najnowszy przetarg wpisuje się w szerszą strategię zrównoważonej mobilności miejskiej w Białymstoku?
Białystok z rekordowym zamówieniem autobusy elektryczne
Białystok z rekordowym zamówieniem autobusy elektryczne / fot. UM Białystok

Co chce Białystok?

Szczegóły dotyczące zamówienia przedstawiają się następująco:

Dostawa 30 fabrycznie nowych autobusów elektrycznych:

  • Jednoczłonowe, niskopodłogowe, dwuosiowe, klasy I, kategorii MAXI.
  • Napędzane silnikiem elektrycznym, ładowane za pomocą złącza przewodowego (plug-in).
  • Wyposażone w dedykowane urządzenia elektroniczne, systemy, oprogramowanie oraz pełną dokumentację.

Budowę i dostawę stacji ładowania:

  • 25 stacjonarnych stacji ładowania:
    • 20 jednopunktowych.
    • 5 dwupunktowych.
  • 3 mobilne stacje ładowania, umożliwiające przemieszczanie urządzenia pomiędzy stanowiskami.

Plus szkolenie dla kierowców, pracowników technicznych i przedstawicieli zamawiającego w zakresie obsługi autobusów i stacji ładowania.

Termin realizacji to 12 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Białystok z rekordowym zamówieniem autobusy elektryczne / fot. UM Białystok
Białystok z rekordowym zamówieniem autobusy elektryczne / fot. UM Białystok

Wymagania przetargowe

Na oferty miasto czeka do 22 stycznia 2025, a następnie oceni złozone propozycje według trzech kryteriów:

  • Cena ofertowa – 60%.
  • Ocena techniczna – 20%.
  • Warunki gwarancji i serwisu – 20%.

Wymagania dla oferentów

  • Zabezpieczenie oferty wynosi 1 000 000,00 zł.
  • Brak zastosowania zapisów Dyrektywy Rady 2014/25/UE. Umożliwia ona odrzucenie ofert, w których produkty pochodzące spoza UE stanowią więcej niż 50% wartości całkowitej oferty.
  • W SWZ znajduje się zapis, że projekt zamówienia nie jest finansowany z funduszy UE, natomiast miasto pozyskało na niego fundusze z ZTP 3.0, które ma unijne finansowanie z KPO.

Link do zamówienia: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/.

Białystok z rekordowym zamówieniem autobusy elektryczne / fot. UM Białystok
Białystok z rekordowym zamówieniem autobusy elektryczne / fot. UM Białystok

Ostatnie zakupy

Szybkie podsumowanie ostatnich taborowych ruchów w Białymstoku:

  • We wrześniu 2022 roku miasto podpisało umowę z firmą Busnex Poland na dostawę 20 elektrycznych autobusów marki Yutong. Wartość kontraktu wyniosła około 57 mln zł. Pojazdy te zostały wyposażone w stacje ładowania zainstalowane w zajezdniach miejskich spółek komunikacyjnych. Autobusy wyjechały na ulice Białegostoku we wrześniu 2023 roku, zastępując najbardziej wysłużone pojazdy w taborze.
  • W lutym 2024 roku Białystok ogłosił plan zakupu kolejnych od 60 do 80 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania z POPW i ZTM 3.0. Projekt ten, o wartości około 220,5 mln zł brutto, ma być realizowany w latach 2025–2027 i jest częścią szerszej strategii zrównoważonej mobilności miejskiej, współfinansowanej ze środków unijnych.
  • W marcu 2024 roku miejska spółka KPKM zakupiła pięć używanych autobusów Solaris Alpino, które wcześniej służyły w Warszawie . Pojazdy te, ze względu na swoje mniejsze rozmiary, są przeznaczone do obsługi linii o mniejszym obciążeniu i węższych ulic osiedlowych. Wprowadzenie tych autobusów umożliwiło pilotażowe przywrócenie nocnych linii autobusowych od 1 maja 2024 roku.

Komentarze