Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ
Miasto Białystok szuka dostawcy 28 autobusów klasy I kategorii MEGA z silnikiem diesla. Sprawdzamy Specyfikację Warunków Zamówienia.
Zamówienie to wpisuje się w szerszy plan wymiany taboru spalinowego przez polskie miasta, realizowany przed wejściem noweli ustawy o elektromobilności, która zakazuje dużym miastom w Polsce takich zakupów od 2026 roku. O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Sprawdzamy, na co stawia zamawiający.
Rozkład jazdy:
- Do kiedy można składać oferty w tym przetargu?
- Ile autobusów zamierza kupić miasto Białystok?
- Czy pojazdy muszą być wyposażone w moduł hybrydowy?
Kryteria oceny ofert
Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), oceną techniczną (20%), warunkami gwarancji i serwisu (20%). Oceniając kryteria techniczne, miasto przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:
- średnie zużycie paliwa – poniżej 49,00 litrów/100 km – 25 pkt,
- zastosowanie modułu hybrydowego – 25 pkt,
- spełnienie wymagań, określonych w regulaminie nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ON) – 10 pkt,
- spełnienie wymagań, określonych w regulaminie nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 10 pkt,
- moc silnika – 260 kW i więcej – 10 pkt,
- maksymalny moment obrotowy silnika – 1550 Nm i więcej – 5 pkt,
- liczba przełożeń automatycznej skrzyni biegów – 6 lub więcej przełożeń – 10 pkt,
- drzwi II, III oraz IV otwierane na zewnątrz, drzwi I (przy kierowcy) do wewnątrz autobusu – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,2 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Zamawiający dopuszcza autobusy z pojedynczym schodkiem w ostatnich drzwiach autobusu. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.
Zamawiający wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem spalinowym, o mocy co najmniej 240 kW. Silnik ma spełniać aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro 6. Miasto preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, tj. modułu elektrycznego zintegrowanego pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, działającego jako generator prądu podczas hamowania oraz jako silnik elektryczny wspomagającego pracę jednostki spalinowej. Zastosowanie tego rozwiązanie jest przedmiotem oceny ofert.
Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie z miękkimi, odejmowalnymi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem i dwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska. Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, radia, wieszaków na ubranie, kasetki metalowej na bilety i pieniądze zamykanej na patentowy zamek, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne i klimatyzacja.
Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczą dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy.
Podsumowanie
Białystok stawia przede wszystkim na autobusy z modułem hybrydowym z silnikami o dużej mocy. Przy takich preferencjach możemy spodziewać się dwóch ofert – od Solarisa i Mercedesa. O tym, kto złoży ostatecznie ofertę, dowiemy się w dniu 29 kwietnia.
Przetarg znajduje się na stronie: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/160968/details
Komentarze