Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ

infobus
17.04.2025 07:03
0 Komentarzy

Miasto Białystok szuka dostawcy 28 autobusów klasy I kategorii MEGA z silnikiem diesla. Sprawdzamy Specyfikację Warunków Zamówienia.

Zamówienie to wpisuje się w szerszy plan wymiany taboru spalinowego przez polskie miasta, realizowany przed wejściem noweli ustawy o elektromobilności, która zakazuje dużym miastom w Polsce takich zakupów od 2026 roku. O ogłoszeniu przetargu na nowe autobusy pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Sprawdzamy, na co stawia zamawiający.

Rozkład jazdy:

  1. Do kiedy można składać oferty w tym przetargu?
  2. Ile autobusów zamierza kupić miasto Białystok?
  3. Czy pojazdy muszą być wyposażone w moduł hybrydowy?
Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ
Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ / fot. UM Białystok

Kryteria oceny ofert

Miasto przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie kierować następującymi kryteriami: ceną (60%), oceną techniczną (20%), warunkami gwarancji i serwisu (20%). Oceniając kryteria techniczne, miasto przyzna najwięcej punktów za następujące rozwiązania:

  • średnie zużycie paliwa – poniżej 49,00 litrów/100 km – 25 pkt,
  • zastosowanie modułu hybrydowego – 25 pkt,
  • spełnienie wymagań, określonych w regulaminie nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ON) – 10 pkt,
  • spełnienie wymagań, określonych w regulaminie nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 10 pkt,
  • moc silnika – 260 kW i więcej – 10 pkt,
  • maksymalny moment obrotowy silnika – 1550 Nm i więcej – 5 pkt,
  • liczba przełożeń automatycznej skrzyni biegów – 6 lub więcej przełożeń – 10 pkt,
  • drzwi II, III oraz IV otwierane na zewnątrz, drzwi I (przy kierowcy) do wewnątrz autobusu – 5 pkt.
Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ / fot. UM Białystok

Specyfikacja techniczna

Zamawiane autobusy mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,2 m. Pojazdy mają posiadać niską podłogę na całej długości autobusu bez progów wewnątrz pojazdu. Zamawiający dopuszcza autobusy z pojedynczym schodkiem w ostatnich drzwiach autobusu. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Zamawiający wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem spalinowym, o mocy co najmniej 240 kW. Silnik ma spełniać aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro 6. Miasto preferuje zastosowanie modułu hybrydowego, tj. modułu elektrycznego zintegrowanego pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów, działającego jako generator prądu podczas hamowania oraz jako silnik elektryczny wspomagającego pracę jednostki spalinowej. Zastosowanie tego rozwiązanie jest przedmiotem oceny ofert.

Pasażerowie usiądą na fotelach odpornych na ścieranie z miękkimi, odejmowalnymi wkładkami tapicerskimi oparć i siedzisk wyposażonych w gąbkę (piankę) zmiękczającą pod tapicerką. Z kolei dla kierowców przewidziano kabinę typu zamkniętego z wydzielonym wejściem przez przednie skrzydło pierwszych drzwi oraz poprzez drzwi wewnętrzne z przestrzeni pasażerskiej. Fotel kierowcy będzie amortyzowany pneumatycznie, regulowany w płaszczyźnie pionowej i poziomej, podgrzewany elektrycznie, z zagłówkiem i dwoma, regulowanymi podłokietnikami, z możliwością obrotu siedziska. Prowadzący pojazd podczas pracy będzie miał możliwość korzystania m. in. z radiotelefonu, radia, wieszaków na ubranie, kasetki metalowej na bilety i pieniądze zamykanej na patentowy zamek, uchwytu do mocowania rozkładu jazdy, uchwytu umożliwiającego bezpieczne postawienie typowego naczynia (np. kubka) o pojemności do 0,5 l, a także z gniazda USB. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnią okna przesuwne i klimatyzacja.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED w kolorze białym. Informacje dla pasażerów wewnątrz pojazdu dostarczą dwie tablice prezentujące m.in. numer linii oraz przebieg trasy.

Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ / fot. UM Białystok
Białystok dopuszcza autobusy spalinowe ze schodkiem w ostatnich drzwiach. Analiza SWZ / fot. UM Białystok

Podsumowanie

Białystok stawia przede wszystkim na autobusy z modułem hybrydowym z silnikami o dużej mocy. Przy takich preferencjach możemy spodziewać się dwóch ofert – od Solarisa i Mercedesa. O tym, kto złoży ostatecznie ofertę, dowiemy się w dniu 29 kwietnia.

Przetarg znajduje się na stronie: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/160968/details

Komentarze