Białystok cały czas w formie: Cztery oferty na 30 autobusów elektrycznych
5 lutego 2025 roku odbyło się otwarcie ofert w przetargu na dostawę 30 autobusów elektrycznych wraz ze stacjami ładowania dla miasta Białystok.
Przypomnijmy, że w poprzednim przetargu miasto otrzymało aż sześć ofert, co było rekordem. Tym razem wpłynęły cztery propozycje, jednakże konkurencja jest silna i dlatego można powiedzieć, że Białystok trzyma formę. Kluczowe będzie spełnienie wymogów technicznych oraz osiągnięcie najkorzystniejszej ceny. O przetargowych wymaganiach pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowoczesne technologie zostały zastosowane w autobusach elektrycznych Solaris nE12 w Warszawie?
- Jakie funkcje pełni System Informacji Pasażerskiej SIMS zainstalowany w nowych autobusach?
- Jakie korzyści dla pasażerów i zarządzania flotą przynosi wprowadzenie elektrycznych autobusów Solaris nE12 w Warszawie?
Cztery oferty
Białystok kontynuuje inwestycje w ekologiczny transport publiczny. 12 grudnia miasto ogłosiło przetarg na dostawę 30 fabrycznie nowych, jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów elektrycznych o długości od 11,5 do 12,75 m dla trzech miejskich przewoźników – KPK, KZK oraz KPKM. Każdy z nich otrzyma po 10 nowych pojazdów. To kolejny krok miasta w kierunku zeroemisyjnego transportu miejskiego, po wcześniejszym wprowadzeniu 20 elektrycznych autobusów marki Yutong. Czy chińska marka ponownie wygra w stolicy Podlasia? Sprawdźmy oferty!
W postępowaniu wpłynęły cztery oferty, które różnią się ceną oraz potencjalnymi parametrami technicznymi pojazdów.
Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – 84.501.000,00 zł brutto (68.700.000,00 zł netto)
- Jednostkowa cena Solaris Urbino 12 electric netto: 2.290.000,00 zł
Busnex Poland Sp. z o.o. – 82.754.400,00 zł brutto (67.280.000,00 zł netto)
- Jednostkowa cena netto Yutong U12: 2.242.666,67 zł
KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S. – 91.493.550,05 zł brutto (74.385.000,04 zł netto)
- Jednostkowa cena netto e-Ata 12: 2.479.500,00 zł
Irizar e-mobility S.L. – 99.720.006,54 zł brutto (81.073.176,05 zł netto)
- Jednostkowa cena netto Irizar ie bus 12: 2.702.439,20 zł
Dwie propozycje w budżecie
Z kolei miasto przeznaczyło na ten cel 84.995.460,00 PLN brutto, czyli tylko Busnex i Solaris mieszczą się w tej kwocie, a Irizar i Karsan są poza budżetem. Teraz komisja przetargowa oceni złozone propozycje według następujących kryteriów:
- Cena – 60%
- Ocena techniczna – 20%
- Warunki gwarancji i serwisu – 20%
W zakresie oceny technicznej premiowane będą:
- Najniższe zużycie energii – 20 pkt
- Czas pełnego ładowania poniżej 5 godzin – 10 pkt
- Pojemność baterii powyżej 450 kWh – 30 pkt
- Przebiegi międzyobsługowe powyżej 60 000 km – 10 pkt
- Zasięg autobusu powyżej 400 km – 30 pkt
Kto wygra? Naszym zdaniem Solarisowi ciężko będzie odrobić cenową stratę punktową do Busnexu, ale wszystko jest jeszcze możliwe. Czekamy na decyzję komisji przetargowej.
Białostockie e-busy:
Zamawiane autobusy elektryczne przez Białystok muszą mieć długość od 11,5 do 12,75 m, całkowicie niską podłogę (dopuszczalny schodek w trzecich drzwiach) oraz napędzane będą silnikiem centralnym. Minimalna pojemność baterii wynosi 300 kWh, a wymagany zasięg to minimum 280 km. Ładowanie odbywać się będzie wyłącznie poprzez złącze przewodowe plug-in.
Warunki dla kierowców i pasażerów
- Fotel kierowcy pneumatyczny, regulowany, podgrzewany
- Zamknięta kabina z oddzielnym wejściem
- Fotele pasażerskie z miękkimi wkładkami tapicerskimi i grubą gąbką
- Klimatyzacja i system zliczania pasażerów
- Informacja pasażerska LED oraz tablica prezentująca numer linii i trasę
Szczegółowe informacje o postępowaniu można znaleźć pod adresem: https://miastobialystok.ezamawiajacy.pl/pn/miastobialystok/demand/notice/public/151583/details
Komentarze