Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlin wycofuje z ruchu 70. autobusów elektrycznych. Wszystkie marki Ebusco

infobus
25.12.2025 19:03
0 Komentarzy

W grudniu 2025 roku Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) podjął decyzję o czasowym wycofaniu z eksploatacji części elektrycznych autobusów marki Ebusco, które trafiły do Berlina w latach 2022–2023.

Decyzja została potwierdzona przez operatora w drugiej połowie grudnia, a jej powodem są wykryte wady konstrukcyjne pojazdów. BVG zapewnia, że pasażerowie korzystający z komunikacji miejskiej w stolicy Niemiec nie odczują negatywnych skutków tej decyzji, choć skala wyłączeń jest znacząca. Sprawa rzuca jednak nowe światło zarówno na niezawodność części floty elektrycznej, jak i na obecną kondycję holenderskiego producenta autobusów zeroemisyjnych.

Rozkład jazdy:

  1. Ile elektrycznych autobusów Ebusco trafiło do Berlina w latach 2022–2023?
  2. Jaki jest powód czasowego wycofania pojazdów z ruchu liniowego?
  3. Czy decyzja BVG wpłynie na codzienne funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Berlinie?
Kłopoty Ebusco w Berlinie. Około 70 elektrobusów wyłączonych z ruchu / fot. UM Berlin
Kłopoty Ebusco w Berlinie. Około 70 elektrobusów wyłączonych z ruchu / fot. UM Berlin

Problemy techniczne elektrobusów w Berlinie

Jak informują niemieckie media oraz sam operator, z ruchu liniowego wycofano około 70 elektrycznych autobusów Ebusco 2.2 spośród łącznie 90 pojazdów dostarczonych do BVG w latach 2022 i 2023. Chodzi o autobusy 12-metrowe, które stanowią istotną część berlińskiej floty elektrobusów.

Rzecznik BVG potwierdził, że „obecnie występuje problem objęty gwarancją”, a usterki zostały wykryte podczas rutynowych przeglądów technicznych.

Jak przekazano, „w trakcie kontroli w odpowiednim czasie stwierdzono drobne pęknięcia w konstrukcji ramy pojazdu” – podkreślił przedstawiciel operatora. Z tego powodu autobusy nie będą eksploatowane do momentu usunięcia usterek.

Mimo że wyłączenie dotyczy około jednej czwartej całej floty elektrycznych autobusów BVG, która liczy obecnie 277 pojazdów, operator nie przewiduje istotnych utrudnień dla pasażerów korzystających z transportu publicznego w Berlinie. W praktyce część kursów realizowana jest zastępczo większymi, przegubowymi autobusami elektrycznymi, m.in. marki Solaris.

Sama spółka Ebusco potwierdza współpracę z klientem.

„Jesteśmy w stałym kontakcie z BVG i wywiążemy się ze wszystkich zobowiązań gwarancyjnych. Harmonogram działań jest obecnie wspólnie uzgadniany” – przekazała rzeczniczka Ebusco w oświadczeniu dla berlińskiej prasy.

Kłopoty Ebusco w Berlinie. Około 70 elektrobusów wyłączonych z ruchu / fot. UM Berlin
Kłopoty Ebusco w Berlinie. Około 70 elektrobusów wyłączonych z ruchu / fot. UM Berlin

Harmonogram napraw i działania producenta

Plan napraw został uzgodniony pomiędzy BVG a producentem. Jak przekazano, „prace mają rozpocząć się krótko po rozpoczęciu nowego roku i zakończyć dla wszystkich pojazdów w pierwszym kwartale”. Autobusy objęte są gwarancją, a koszty usunięcia usterek leżą po stronie Ebusco.

Sytuacja w Berlinie zbiegła się w czasie z trudnym okresem dla samego producenta. Ebusco od 2024 roku zmaga się z problemami finansowymi oraz opóźnieniami w dostawach. Firma przeszła głęboką restrukturyzację i zmieniła model działalności z klasycznego OEM na OED (Original Equipment Design), w którym produkcja karoserii i podwozi została przeniesiona do Chin i realizowana przez zewnętrznych partnerów.

Wycofane autobusy Ebusco 2.2 oczekują obecnie na naprawę na terenie zajezdni przy Indira-Gandhi-Straße w berlińskiej dzielnicy Weißensee. Pojazdy objęte problemem zostały dostarczone do Berlina w latach 2022–2023. Pojazdy były produkowane w Chinach, a następnie finalnie montowane w zakładzie Ebusco w Deurne w Holandii. W momencie dostaw uchodziły za jedne z najbardziej zaawansowanych technicznie elektrycznych autobusów miejskich w Europie, głównie ze względu na ponadprzeciętny zasięg.

Już przy pierwszych odbiorach technicznych pojawiały się jednak zastrzeżenia dotyczące jakości wykonania. Media wskazywały m.in. na brak odpowiedniego zabezpieczenia podwozia, niską jakość spawów, ślady korozji, a nawet pozostałości po złamanych narzędziach w elementach konstrukcyjnych.

Obecnie BVG eksploatuje około 277 autobusów elektrycznych, co czyni berlińskiego operatora jednym z największych użytkowników e-busów w Niemczech. Flota obejmuje pojazdy marek Mercedes-Benz, Solaris oraz Ebusco. Równolegle w Berlinie realizowana jest budowa dwóch nowych zajezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów elektrycznych. Zgodnie z przyjętą strategią miasta, do 2027 roku około jedna trzecia z blisko 1500 autobusów BVG ma posiadać napęd elektryczny, a na początku lat 30. cała flota ma być bezemisyjna, przy czym miasto dopuszcza także inne alternatywne źródła energii.

Kłopoty Ebusco w Berlinie. Około 70 elektrobusów wyłączonych z ruchu / fot. UM Berlin
Kłopoty Ebusco w Berlinie. Około 70 elektrobusów wyłączonych z ruchu / fot. UM Berlin

Wyniki finansowe i sytuacja Ebusco

W grudniu podczas walnego zgromadzenia akcjonariuszy Ebusco Holding N.V., zatwierdzono sprawozdanie finansowe za 2024 rok. Strata netto za ten okres wyniosła 200,8 mln EUR, co zostało ujęte jako zmniejszenie kapitałów własnych. Jednocześnie spółka poinformowała, że w 2025 roku udało się ograniczyć skalę strat operacyjnych, m.in. dzięki restrukturyzacji kosztów i redukcji zatrudnienia o około 45%.

W komunikacie spółki podkreślono jednak, że „ograniczenia płynności nadal się utrzymują”, a kluczowymi elementami planu naprawczego pozostają m.in. kredyt obrotowy w wysokości 9 mln EUR udzielony przez jednego z chińskich partnerów oraz ramowa umowa z chińskim producentem kontraktowym dotycząca finansowania zapasów dla modelu Ebusco 3.0.

Na koniec września 2025 roku środki pieniężne spółki wynosiły zaledwie 1,1 mln EUR, co pokazuje skalę wyzwań stojących przed producentem, mimo poprawy marży brutto do poziomu 6% w trzecim kwartale 2025 roku.

Naszym zdaniem

Decyzja BVG o czasowym wycofaniu elektrobusów Ebusco 2.2 pokazuje, że nawet duże i doświadczone rynki transportu publicznego muszą mierzyć się z ryzykiem technologicznym związanym z szybkim wdrażaniem zeroemisyjnych autobusów. Dla Berlina kluczowe jest to, że usterki zostały wykryte na wczesnym etapie i nie wpłynęły istotnie na obsługę pasażerów.

Z perspektywy producenta sytuacja w Berlinie jest jednak kolejnym wyzwaniem w trudnym okresie restrukturyzacji. Najbliższe miesiące pokażą, czy Ebusco zdoła ustabilizować działalność operacyjną i odzyskać zaufanie operatorów komunikacji miejskiej, dla których niezawodność i dostępność taboru są równie ważne jak zeroemisyjność.

Komentarze