Berlin przyspiesza elektryfikację: 150 nowych autobusów od Solarisa i nowa zajezdnia
Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) wchodzą w kolejną fazę elektryfikacji swojej floty. To 150 nowych Solarisów i pierwsza od 60 lat nowa zajezdnia.
Pojazdy zostaną dostarczone z Bolechowa w przegubowej wersji – Urbino 18 electric. W 2027 r. dostawy uzupełni kolejna transza – 120 pojazdów. To pozwoli osiągnąć poziom 550 e-busów w liczącej ok. 1 500 autobusów flocie, czyli ponad 1/3 całego taboru.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric trafi do Berlina w 2026 roku?
- Jaki zasięg mają zapewniać nowe e-busy BVG na jednym ładowaniu?
- W której berlińskiej lokalizacji powstaje pierwsza od 60 lat nowa, w pełni elektryczna zajezdnia?
Z centralnym silnikiem
Każdy z nowych Solarisów dla BVG to 18-metrowy przegubowiec z ok. 100 miejscami dla pasażerów, w tym 41 siedzącymi. Napęd zapewnia centralny silnik elektryczny o zwiększonej trwałości. Zasięg przekracza 200 km dzięki dużej pojemności baterii, a ładowanie będzie możliwe zarówno na zajezdni, jak i z wykorzystaniem pantografów montowanych na dachach pojazdów. W tym celu powstanie sieć 36 punktów końcowych z 101 stanowiskami ładowania – ich projekt i uzyskanie pozwoleń realizuje SBRS GmbH z Hamburga.
— „Z nowymi e-busami Berlin będzie jeszcze czystszy, a pasażerowie zyskają bardziej stabilną obsługę” – podkreśla prezes BVG Henrik Falk.
Pojazdy wyposażono w pierwszy na świecie cyfrowy “bateria-pass” – dokument zawierający dane o składzie, pochodzeniu materiałów i wpływie środowiskowym akumulatora, co ułatwi recykling po zakończeniu eksploatacji.
Infrastruktura: pierwsza od 60 lat nowa zajezdnia
Równolegle BVG rozpoczęło budowę pierwszego od sześciu dekad, w pełni elektrycznego zaplecza technicznego – zajezdni w Säntisstraße (Marienfelde). Obiekt, gotowy w 2027 r., pomieści 220 autobusów i będzie wyposażony w infrastrukturę ładowania, warsztaty i zaplecze administracyjne. Kolejne e-busowe bazy powstaną przy Köpenicker Landstraße i Rummelsburger Landstraße.
Projekt jest współfinansowany w ramach „Richtlinie zur Förderung alternativer Antriebe von Bussen im Personenverkehr” przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV), które pokrywa do 80% różnicy kosztów między e-busem a dieslem oraz część wydatków na infrastrukturę. Środki pochodzą również z Deutschen Aufbau- und Resilienzplans (DARP) w programie NextGenerationEU. Pozostałe koszty pokrywa Land Berlin w ramach obowiązującej umowy przewozowej.
BVG zakłada, że na początku lat 30. cała flota będzie zeroemisyjna – głównie dzięki napędom bateryjnym, choć spółka bada też alternatywy: paliwa HVO z olejów roślinnych oraz potencjalnie napędy wodorowe.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze