Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlin przyspiesza elektryfikację: 150 nowych autobusów od Solarisa i nowa zajezdnia

infobus
18.08.2025 07:07
0 Komentarzy

Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) wchodzą w kolejną fazę elektryfikacji swojej floty. To 150 nowych Solarisów i pierwsza od 60 lat nowa zajezdnia.

Pojazdy zostaną dostarczone z Bolechowa w przegubowej wersji – Urbino 18 electric. W 2027 r. dostawy uzupełni kolejna transza – 120 pojazdów. To pozwoli osiągnąć poziom 550 e-busów w liczącej ok. 1 500 autobusów flocie, czyli ponad 1/3 całego taboru.

Rozkład jazdy:

  1. Ile nowych przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric trafi do Berlina w 2026 roku?
  2. Jaki zasięg mają zapewniać nowe e-busy BVG na jednym ładowaniu?
  3. W której berlińskiej lokalizacji powstaje pierwsza od 60 lat nowa, w pełni elektryczna zajezdnia?
BVG przyspiesza elektryfikację: 150 nowych e-busów Solaris już w 2026 r. / fot. BVG
BVG przyspiesza elektryfikację: 150 nowych e-busów Solaris już w 2026 r. / fot. BVG

Z centralnym silnikiem

Każdy z nowych Solarisów dla BVG to 18-metrowy przegubowiec z ok. 100 miejscami dla pasażerów, w tym 41 siedzącymi. Napęd zapewnia centralny silnik elektryczny o zwiększonej trwałości. Zasięg przekracza 200 km dzięki dużej pojemności baterii, a ładowanie będzie możliwe zarówno na zajezdni, jak i z wykorzystaniem pantografów montowanych na dachach pojazdów. W tym celu powstanie sieć 36 punktów końcowych z 101 stanowiskami ładowania – ich projekt i uzyskanie pozwoleń realizuje SBRS GmbH z Hamburga.

„Z nowymi e-busami Berlin będzie jeszcze czystszy, a pasażerowie zyskają bardziej stabilną obsługę” – podkreśla prezes BVG Henrik Falk.

Pojazdy wyposażono w pierwszy na świecie cyfrowy “bateria-pass” – dokument zawierający dane o składzie, pochodzeniu materiałów i wpływie środowiskowym akumulatora, co ułatwi recykling po zakończeniu eksploatacji.

BVG przyspiesza elektryfikację: 150 nowych e-busów Solaris już w 2026 r. / fot. BVG
BVG przyspiesza elektryfikację: 150 nowych e-busów Solaris już w 2026 r. / fot. BVG

Infrastruktura: pierwsza od 60 lat nowa zajezdnia

Równolegle BVG rozpoczęło budowę pierwszego od sześciu dekad, w pełni elektrycznego zaplecza technicznego – zajezdni w Säntisstraße (Marienfelde). Obiekt, gotowy w 2027 r., pomieści 220 autobusów i będzie wyposażony w infrastrukturę ładowania, warsztaty i zaplecze administracyjne. Kolejne e-busowe bazy powstaną przy Köpenicker Landstraße i Rummelsburger Landstraße.

Projekt jest współfinansowany w ramach „Richtlinie zur Förderung alternativer Antriebe von Bussen im Personenverkehr” przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV), które pokrywa do 80% różnicy kosztów między e-busem a dieslem oraz część wydatków na infrastrukturę. Środki pochodzą również z Deutschen Aufbau- und Resilienzplans (DARP) w programie NextGenerationEU. Pozostałe koszty pokrywa Land Berlin w ramach obowiązującej umowy przewozowej.

BVG zakłada, że na początku lat 30. cała flota będzie zeroemisyjna – głównie dzięki napędom bateryjnym, choć spółka bada też alternatywy: paliwa HVO z olejów roślinnych oraz potencjalnie napędy wodorowe.

Komentarze