Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autosan vs. Solaris w przetargu MPK Poznań na 15. wodorowych autobusów

infobus
31.05.2022 14:08
0 Komentarzy

31 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu otworzyło oferty w przetargu na dostawę 15 nowych autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Plus opcja.

Najnowsza wersja tego przetargu to zakup 15 pojazdów w wersji podstawowej plus 8 kolejnych w opcji. Reszta zamówienie pozostaje bez większych zmian w porównaniu do pierwszego kontraktu, który został anulowany 13 maja. To największy kontrakt na tego typu pojazdy w Polsce. Równolegle toczy się postępowanie na dostawy i dystrybucję paliwa wodorowego, gdzie jedyną ofertę położył PKN Orlen.

Wodorowa Historia

Przedmiot poznańskiego zamówienia to dostawa 15 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich standardowych o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem i długości w przedziale 11,5 – 12 m, z prawem opcji, czyli z możliwością zakupu kolejnych autobusów w liczbie do 8 sztuk – identycznych pod względem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji i wyposażenia.

Przypomnijmy, że w pierwszy podejściu MPK Poznań zamierzało kupić do 25 autobusów o standardowej długości 12 metrów (w tym w podstawie 22 pojazdy plus maksymalnie trzy kolejne autobusy w opcji). Natomiast pierwszy wniosek przewoźnika o dofinansowanie z programu „Zielony Transport Publiczny opiewał na aż 84 autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym plus budowa stacji tankowania wodoru. Projekt ten został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem było tak wielkie, że NFOŚiGW okroił dofinansowanie do 25 pojazdów. Ostatecznie MPK Poznań ogłosiło przetarg na 23 pojazdy i to z dużą opcją.

Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, pojazdy będą wyposażone podobnie, jak pozostałe z floty MPK Poznań. Będą to wiec pojazdy niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim. Autobusy będą też posiadały nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring i klimatyzację całopojazdową.

-„Zakup autobusów z napędem wodorowym to ważny krok w stronę ekologicznego transportu publicznego – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Jeśli oba prowadzone przez MPK Poznań postępowania przetargowe, na dostawy wodoru i autobusów, zakończą się po naszej myśli, to już za półtora roku na ulice miasta wyjadą pierwsze zeroemisyjne autobusy wodorowe – dodaje prezydent.

Dwie oferty

31 maja przedsiębiorstwo poinformowało, jakim dysponuje budżetem. To w podstawie 57.195.000,00 PLN brutto / 46.500.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową poznańskiego wodorowca na poziomie 3.100.000 PLN netto. Z kolei przewidziana kwota na całość (z opcją na poziomie 38.130.000 PLN brutto) wynosi łącznie 95.325.000,00 PLN brutto.

Firma otrzymała dwie oferty. Od:

  • Autosanu na sumę 59.800.140 PLN brutto / 4.861.8000 PLN netto, co daje kwotę jednostkową za model Sancity 12LFH na poziomie 3.241.200 PLN netto. Plus opcja na kwotę 39.866760 PLN brutto
  • Solarisa na sumę 54.058.500 PLN brutto / 43.950.0000 PLN netto, co daje kwotę jednostkową za model Solaris Urbino 12 hydrogen na poziomie 2.930.000 PLN netto (!) Plus opcja na kwotę 36.039.000 PLN brutto.

To pokazuje, że oferta Solaris Bus & Coach mieście się w budżecie i to ona jest najbliżej zwycięstwa w Poznaniu. Dodajmy, że kontrakt MPK jest jak do tej pory największym zamówieniem na wodorowe autobusy w Polsce. Wygrana tutaj otwiera szerzej drzwi na wodorowy rynek.

Teraz przy wyborze najkorzystniejszej oferty MPK Poznań zastosuje trzy kryteria:

  • Kryterium jakości – Nazwa: Właściwości techniczno – eksploatacyjne / Waga: 9
  • Kryterium jakości – Nazwa: Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 15
  • Kryterium jakości – Nazwa: Gotowość techniczna / Waga: 6 Cena – Waga: 70

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze pojazdy miałyby pojawić się w zajezdni przewoźnika 01/08/2023, a ostatnie 15/12/2023

DROGI WODÓR

Przypomnijmy, że wcześniej, pod koniec stycznia br., ogłoszone zostało postępowanie na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego w szacunkowej ilości 1 800 000 kg (z możliwością ewentualnego zwiększenia zamówienia). Dostawy paliwa mają rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku, czyli wtedy, gdy do przedsiębiorstwa zaczną docierać pierwsze autobusy wodorowe, i trwać do połowy 2038 roku. Będą mogły być realizowane albo na zewnętrznej stacji tankowania paliwa wodorowego, do której czas dojazdu autobusem z zajezdni przy ul. Warszawskiej nie będzie przekraczał 20 minut, albo na stacji wybudowanej przez dostawcę na terenie zajezdni przy ul. Warszawskiej. Czas tankowania jednego pojazdu łącznie z wszystkimi czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut. Tankowanie autobusów odbywać się będzie przede wszystkim w porze nocnej.

5 kwietnia MPK Poznań otworzyło ofertę w postępowaniu na dostawcą H2, gdzie budżet przewoźnika wynosi niecałe 49 milionów złotych. Tymczasem jedyna złożona oferta od PKN Orlen opiewa na … ponad 101 milionów złotych. Różnica jest gigantyczna i w niej należy upatrywać anulowania pierwszego taborowego przetargu. Natomiast pamiętajmy, że zakup poznańskich autobusów wodorowych realizowany jest dofinansowania z I edycji programu Zielony Transport Publiczny” i jest to pionierskie przedsięwzięcie skali kraju. Wodór jest paliwem przyszłości i ktoś po prostu musi wykonać pierwszy krok i przetestować go w praktyce. MPK Poznań najlepiej się nadaje do tej roli.

-„Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia. Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów (ponad 17 proc.) to autobusy elektryczne, bateryjne. Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, docelowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów (na poziomie 30 proc.) powinien być osiągnięty w roku 2028 Ustawa przewidziała okresy przejściowe, dla których określone poziomy udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie wynoszą co najmniej 5 proc. od 2021 roku, co najmniej 10 proc. od 2023 roku i 20 proc. od 2025 roku.

Komentarze