Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autonomiczny autobus ponownie w Gdańsku. Trapeze rozpoczyna test [FILM]

infobus
07.10.2021 07:07
0 Komentarzy
6 października rozpoczął się drugi gdański test autobusu autonomicznego w ramach projektu Sohjoa Last Mile.

Dwa lata temu pilotaż autonomicznego busa zrealizowano na linii do ZOO, teraz „poligonem” doświadczalnym jest Cmentarz Łostowicki.

30 dni

W środowym spotkaniu uczestniczył Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej oraz przedstawiciele wykonawcy – w tym firmy Trapeze Poland. Całość została sfinansowana z unijnego projektu Sohjoa Last Mile – czyli identycznie, jak poprzedni pilotaż. Autonomiczny pojazd będzie bezpłatnie kursował przez najbliższych 30 dni po niespełna kilometrowym odcinku. Zmieści się w nim ośmiu pasażerów.

-„Nie pierwszy raz w Gdańsku spotykamy się z autonomicznym autobusem, ale pierwszy raz testujemy go w taki sposób, iż momentami nie będzie w autobusie kierowcy. Przypomnę w 2019 roku we wrześniu podobny autobus był testowany, w ramach tego samego projektu, na ul. Karwieńskiej, na dojeździe do ogrodu zoologicznego. Obecna lokalizacja została wskazana przez mieszkańców, w badaniu opinii publicznej. Wiemy, że Cmentarz Łostowice jest ogromny, rozrasta się i musimy szukać narzędzi, by pomoc osobom starszym, czy z niepełnosprawnościami w poruszaniu się po tym miejscu – mówił podczas konferencji Piotr Grzelak, zastępca prezydenta. – Pierwszym celem jest szukanie tego typu rozwiązań. Drugim – Gdańsk nie chce pozostawać w tyle, a wręcz przeciwnie chce testować rozwiązania technologiczne, wyciągać wnioski prawne i społeczne z tego, jakie korzyści niosą za sobą pojazdy autonomiczne dla naszych ulic, dla naszych relacji społecznych. To ważny dla nas projekt, w który się bardzo zaangażowaliśmy.

202110177682
202110177682 1

Dlaczego Cmentarz?

Na gdańskim cmentarzu dopuszczony jest wjazd pojazdami mechanicznymi dla osób powyżej 65 roku życia. Codziennie z tego przywileju korzysta od 50 do 70 kierowców poruszając się samochodami po tej największej, bo liczącej 50 hektarów, gdańskiej nekropolii. Uruchomienie połączenia w ramach ekologicznego transportu ostatniej mili pozwoliłoby ograniczyć natężenie ruchu zmotoryzowanego na cmentarzu, jednocześnie wspierając osoby z ograniczeniami mobilności.

Tę lokalizację wskazali również mieszkańcy – respondenci badania opinii publicznej, zrealizowanego we wrześniu 2019 r. za pośrednictwem portalu gdansk.pl.

Cmentarny bus poruszać się będzie w trybie autonomicznym od bramy głównej przy ul. Łostowickiej do bramy przy ul. Cedrowej. Będzie kursował przez 7 dni w tygodniu, 5 godz. dziennie, 3 razy na godzinę co mniej więcej 20 min. Przez pierwsze 7 dni na pokładzie będzie operator pojazdu. Kursy będą się odbywały w dniach 7 października – 29 października i 3 listopada – 9 listopada.

202110177678
202110177678 1

fot. Dominik Paszliński/gdansk.pl

Pojazd przemieszcza się z prędkością 13 km/h i zatrzymuje na czterech przystankach: Łostowicka – Sybiraków – Kolumbarium – Cedrowa.

Pilotaż polegać będzie na nieodpłatnym wożeniu chętnych po zaprogramowanej wcześniej trasie o długości około 800 m. W pierwszym tygodniu kursów, na pokładzie znajdował się będzie operator pojazdu, który reagować będzie w sytuacji zagrożenia. Przez pozostały czas prezentacji operator nie będzie już obecny na pokładzie, jednak będzie nadzorował ruch pojazdu w sposób zdalny.

Pojazd wyposażony jest w czujniki bezpieczeństwa, system wykrywania przeszkód (360 stopni) oraz system pomocniczy oparty np. na kamerach video. Ponadto pojazd posiada ułatwienie dostępu dla osób z niepełnosprawnością.

O celach tego projektu rozmawialiśmy z Mikołajem Kwiatkowskim z działu sprzedaży i marketingu w Trapeze Poland:

Komentarze