Autonomiczne autobusy: Madryt już jeździ, Kraków szykuje się do testów
15 września 2025 r. mieszkańcy Madrytu mogli po raz pierwszy skorzystać z przejazdu w pełni autonomicznym autobusem elektrycznym, który przez ponad miesiąc będzie kursował po zielonym terenie Casa de Campo.
Tymczasem w Krakowie trwają przygotowania do testów podobnego pojazdu — to kolejne sygnały, że autonomiczna mobilność zbliża się do codziennego funkcjonowania w miastach Europy.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry ma autonomiczny autobus w Madrycie?
- Kiedy ruszą testy Navya w Krakowie?
- Jakie są główne wyzwania wdrożenia autonomicznych autobusów?
Po Casa de Campo
Pilotażowy projekt zrealizowany przez EMT Madrid (Empresa Municipal de Transportes) we współpracy z Centro Tecnológico de Automoción de Galicia (CTAG) to jeden z pierwszych w Europie wdrożonych w rzeczywistym środowisku miejskim testów autobusu na poziomie automatyzacji SAE 4. Co ciekawe, w dostępnych źródłach prasowych i oficjalnych komunikatach nie został ujawniony producent pojazdu
Szczegóły techniczne pilotażu:
- Pojazd 100% elektryczny i autonomiczny
- Trasa: okrężna, 1,8 km w Casa de Campo
- Czas kursowania: pon.–pt., godz. 12:00–17:00, do 24 października
- Liczba przystanków: 6
- Pojemność: do 12 osób
- Wyposażenie: zewnętrzne i wewnętrzne ekrany informacyjne, rampy, czujniki
Autobus wykorzystuje zaawansowany zestaw sensorów monitorujących parametry jazdy w czasie rzeczywistym – od prędkości i toru jazdy, po status drzwi i ramp. Działa w trybie poziomu autonomii 4, co oznacza, że pojazd samodzielnie rozpoznaje sygnalizację, pieszych, rowerzystów i decyduje o przyspieszaniu, hamowaniu czy skrętach. Kierowca ingeruje tylko w sytuacjach awaryjnych.
To nie pierwsze podejście EMT do technologii autonomicznej – już w 2024 roku testowano krótką linię demonstracyjną w rejonie placu Cibeles.
Kraków z Navya w 2026 roku
W Polsce Kraków może stać się pierwszym miastem, które uruchomi testy autobusu autonomicznego w realnych warunkach miejskich. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne potwierdziło plany rozpoczęcia testów w przyszłym roku.
– „Potwierdzam, że w przyszłym roku będziemy prawdopodobnie testować taki autobus, ale jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretach” – informował w rozmowie z LoveKraków.pl Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.
Wiadomo już, że:
- Producentem pojazdu jest francuska firma Navya, jedna z czołowych firm w branży jazdy autonomicznej
- Autobus pomieści 15 pasażerów (11 siedzących, 4 stojących)
- Zasięg roboczy: ok. 9 godzin pracy na jednym ładowaniu
- Maksymalna prędkość: 25 km/h
Choć nie ogłoszono jeszcze trasy pilotażu, wiadomo, że testy będą mieć charakter demonstracyjny, a ich celem jest sprawdzenie możliwości integracji autonomicznego pojazdu z infrastrukturą miejską i systemem transportowym Krakowa.
Podsumowując: Zarówno w Madrycie, jak i w Krakowie, testy nie oznaczają jeszcze pełnej gotowości do wprowadzenia autonomicznych autobusów na duże linie komunikacyjne. Oba miasta podkreślają, że:
- Autonomiczne pojazdy są uzupełnieniem, nie zastępstwem klasycznej komunikacji
- Kluczowe będą ramy prawne, infrastruktura drogowa, integracja z systemami ITS
- Największe szanse wdrożenia to obszary ograniczonego ruchu, kampusy, dzielnice piesze, połączenia typu „ostatnia mila”
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze