Autokar wodorowy Irizar i6S z zasięgiem 900 km. Na trasie przez Pireneje z Ormaiztegi do Briançon
11 kwietnia 2025 roku Irizar oficjalnie ogłosił zakończenie testu drogowego swojego najnowszego bezemisyjnego autokaru Irizar i6S Efficient Hydrogen.
Autobus turystyczny z napędem wodorowym pokonał trasę o długości 2.500 km między siedzibą firmy w Kraju Basków a alpejskim Briançon we Francji, osiągając zasięg 900 km na jednym tankowaniu wodoru. To najdłuższa jak dotąd udokumentowana podróż autokarem wodorowym w Europie. O premierze tego wyjątkowego wodorowca pisaliśmy już wcześnie w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry techniczne osiągnął Irizar i6S Efficient Hydrogen podczas testu na trasie do Briançon i z powrotem?
- W jaki sposób Irizar i6S Efficient Hydrogen wpisuje się w strategię Irizara dotyczącą rozwoju bezemisyjnych środków transportu?
- Jakie znaczenie dla operatorów autokarowych może mieć fakt skróconego czasu tankowania wodorowego autokaru do poniżej 20 minut?
2500 kilometrów
Testowa trasa została zrealizowana w formie przejazdu tam i z powrotem (A-B-A) z hiszpańskiego Ormaiztegi do francuskiego Briançon, biegnąc przez Pireneje oraz region Prowansji-Alp-Lazurowego Wybrzeża. Łączna różnica wzniesień na trasie przekroczyła 1.400 metrów, co czyni sukces pojazdu jeszcze bardziej imponującym.
W czasie podróży Irizar i6S Efficient Hydrogen testował także infrastrukturę wodorową, dokonując tankowań na kilku stacjach – czas pełnego tankowania wyniósł mniej niż 20 minut.
Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem władz regionalnych we Francji. Pojazd został zaprezentowany instytucjom w regionie PACA (Provence-Alpes-Côte d’Azur), wzbudzając entuzjazm wobec technologii wodorowej jako realnej alternatywy dla paliw kopalnych.
– Jesteśmy niezwykle dumni z tego osiągnięcia – podkreślił Javier Goikoetxea, dyrektor ds. eksportu w Irizar.
– To nie tylko dowód naszej pozycji jako pioniera zrównoważonej mobilności, ale też impuls do popularyzacji czystych technologii na skalę europejską.
Irizar i6S Efficient Hydrogen
Najnowszy autokar hiszpańskiego producenta miał swoją premierę podczas targów Busworld 2023 i od początku budził duże zainteresowanie branży jako pierwszy europejski autokar wodorowy zeroemisyjny. Nowy pojazd to część strategii Irizar, zakładającej oferowanie kompletnej gamy pojazdów bezemisyjnych – zarówno na krótkie, jak i długie dystanse.
Napęd autobusu opiera się na wytwarzaniu energii poprzez elektrolizę w ogniwach paliwowych, która następnie zasila silnik elektryczny o mocy 510 KM, współpracujący z trójstopniową zintegrowaną skrzynią biegów. Autokar może pracować również w trybie czysto elektrycznym, dostosowując się do lokalnych uwarunkowań środowiskowych czy miejskich ograniczeń.
Najważniejsze komponenty technologiczne pojazdu dostarczane są przez europejskich partnerów, a Irizar deklaruje pełną gotowość do rozpoczęcia seryjnej produkcji. Trwają też prace nad kolejnymi projektami opartymi o technologię wodorową.
Zredukowany czas tankowania (poniżej 20 minut) umożliwia operatorom zachowanie płynności w realizacji kursów, bez zakłócania rozkładów jazdy. Konstrukcja pojazdu została opracowana z myślą o trwałości i jak najniższych wymaganiach serwisowych, co ma bezpośredni wpływ na niższe koszty eksploatacji i zwiększoną niezawodność.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze