Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autokar wodorowy Irizar i6S z zasięgiem 900 km. Na trasie przez Pireneje z Ormaiztegi do Briançon

infobus
15.04.2025 10:07
0 Komentarzy

11 kwietnia 2025 roku Irizar oficjalnie ogłosił zakończenie testu drogowego swojego najnowszego bezemisyjnego autokaru Irizar i6S Efficient Hydrogen.

Autobus turystyczny z napędem wodorowym pokonał trasę o długości 2.500 km między siedzibą firmy w Kraju Basków a alpejskim Briançon we Francji, osiągając zasięg 900 km na jednym tankowaniu wodoru. To najdłuższa jak dotąd udokumentowana podróż autokarem wodorowym w Europie. O premierze tego wyjątkowego wodorowca pisaliśmy już wcześnie w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne osiągnął Irizar i6S Efficient Hydrogen podczas testu na trasie do Briançon i z powrotem?
  2. W jaki sposób Irizar i6S Efficient Hydrogen wpisuje się w strategię Irizara dotyczącą rozwoju bezemisyjnych środków transportu?
  3. Jakie znaczenie dla operatorów autokarowych może mieć fakt skróconego czasu tankowania wodorowego autokaru do poniżej 20 minut?
Rewolucja na trasie – Irizar i6S Efficient Hydrogen pokonał 2.500 km między Hiszpanią a francuskimi Alpami
Rewolucja na trasie – Irizar i6S Efficient Hydrogen pokonał 2.500 km między Hiszpanią a francuskimi Alpami

2500 kilometrów

Testowa trasa została zrealizowana w formie przejazdu tam i z powrotem (A-B-A) z hiszpańskiego Ormaiztegi do francuskiego Briançon, biegnąc przez Pireneje oraz region Prowansji-Alp-Lazurowego Wybrzeża. Łączna różnica wzniesień na trasie przekroczyła 1.400 metrów, co czyni sukces pojazdu jeszcze bardziej imponującym.

W czasie podróży Irizar i6S Efficient Hydrogen testował także infrastrukturę wodorową, dokonując tankowań na kilku stacjach – czas pełnego tankowania wyniósł mniej niż 20 minut.

Wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem władz regionalnych we Francji. Pojazd został zaprezentowany instytucjom w regionie PACA (Provence-Alpes-Côte d’Azur), wzbudzając entuzjazm wobec technologii wodorowej jako realnej alternatywy dla paliw kopalnych.

– Jesteśmy niezwykle dumni z tego osiągnięcia – podkreślił Javier Goikoetxea, dyrektor ds. eksportu w Irizar.
– To nie tylko dowód naszej pozycji jako pioniera zrównoważonej mobilności, ale też impuls do popularyzacji czystych technologii na skalę europejską.

Rewolucja na trasie – Irizar i6S Efficient Hydrogen pokonał 2.500 km między Hiszpanią a francuskimi Alpami
Rewolucja na trasie – Irizar i6S Efficient Hydrogen pokonał 2.500 km między Hiszpanią a francuskimi Alpami

Irizar i6S Efficient Hydrogen

Najnowszy autokar hiszpańskiego producenta miał swoją premierę podczas targów Busworld 2023 i od początku budził duże zainteresowanie branży jako pierwszy europejski autokar wodorowy zeroemisyjny. Nowy pojazd to część strategii Irizar, zakładającej oferowanie kompletnej gamy pojazdów bezemisyjnych – zarówno na krótkie, jak i długie dystanse.

Napęd autobusu opiera się na wytwarzaniu energii poprzez elektrolizę w ogniwach paliwowych, która następnie zasila silnik elektryczny o mocy 510 KM, współpracujący z trójstopniową zintegrowaną skrzynią biegów. Autokar może pracować również w trybie czysto elektrycznym, dostosowując się do lokalnych uwarunkowań środowiskowych czy miejskich ograniczeń.

Najważniejsze komponenty technologiczne pojazdu dostarczane są przez europejskich partnerów, a Irizar deklaruje pełną gotowość do rozpoczęcia seryjnej produkcji. Trwają też prace nad kolejnymi projektami opartymi o technologię wodorową.

Zredukowany czas tankowania (poniżej 20 minut) umożliwia operatorom zachowanie płynności w realizacji kursów, bez zakłócania rozkładów jazdy. Konstrukcja pojazdu została opracowana z myślą o trwałości i jak najniższych wymaganiach serwisowych, co ma bezpośredni wpływ na niższe koszty eksploatacji i zwiększoną niezawodność.

Rewolucja na trasie – Irizar i6S Efficient Hydrogen pokonał 2.500 km między Hiszpanią a francuskimi Alpami
Rewolucja na trasie – Irizar i6S Efficient Hydrogen pokonał 2.500 km między Hiszpanią a francuskimi Alpami

Komentarze