Autobusy w Uniejowie na sympozjum Polskiego PKS-u: Busimport, Mercus, Isuzu i premiera Iveco
W dniach 7–8 maja 2025 r. w Uniejowie odbyło się I Sympozjum Publicznego Transportu Zbiorowego, zorganizowane przez Stowarzyszenie Operatorów Publicznego Transportu Zbiorowego Polski PKS.
Spotkanie było nie tylko przestrzenią do dyskusji, ale też świadkiem polskiej premiery międzymiastowego autobusu elektrycznego Crossway 12 LE Elec od Iveco i ABP Bus & Coach, który już wygrał kilka przetargów z konkursu CUPT-KPO, a teraz mogliśmy zobaczyć ten model po raz pierwszy na żywo. O tych zamówieniach pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Gdzie odbyło się I Sympozjum Publicznego Transportu Zbiorowego w maju 2025 roku?
- Jaki nowy model autobusu elektrycznego zaprezentowano po raz pierwszy w Polsce?
- Ile przedsiębiorstw i instytucji wzięło udział w wydarzeniu?
Polski PKS
Po raz pierwszy pokazany w naszym kraju Iveco Crossway LE Elec to nowy elektryczny autobus z zasięgiem około 350 km, i z dużą liczbą miejsc siedzących dostępną z niskiej podłogi. To konstrukcja stricte międzymiastowa – ograniczona liczba miejsc stojących nie jest problemem w kursach między powiatami, ale pozwala znacząco podnieść komfort i ergonomię dla pasażerów.
Autobus międzymiastowy klasy II kategorii MAXI w wersji Low Entry jest dostępny w wersjach o długości 12 i 13 metrów, oferujący odpowiednio do 44 i 48 miejsc siedzących. Wyposażony jest w centralny silnik elektryczny o mocy 310 kW, zasilany przez modułowe baterie litowo-jonowe NMC od FPT Industrial, dostępne w konfiguracjach od 5 do 7 pakietów, co zapewnia pojemność energetyczną od 346 do 485 kWh i zasięg do 400 km na jednym ładowaniu. Autobus może być ładowany za pomocą złącza CCS Combo 2 lub opcjonalnie pantografu, co zapewnia elastyczność w planowaniu infrastruktury ładowania. Crossway LE Elec został zaprojektowany z myślą o efektywności operacyjnej i komforcie pasażerów, łącząc sprawdzoną konstrukcję serii Crossway z nowoczesnym napędem elektrycznym.
Produkcja tego modelu odbywa się w zakładzie Iveco Bus w Vysoké Mýto w Czechach.
Oprócz modelu Crossway Elec mogliśmy zobaczyć ofertę firm:
- Busimport z autobusami: Isuzu Grand Toro (w świetnym, wojskowym malowaniu) plus elektryczny minibus na bazie Iveco Daily;
- Mercus pokazał dwa minibusy – oba na bazie MAN TGE i z silnikami diesla, w tym nowość z obniżonym przednim wejściem. Z kolei Jakub Kęszycki przedstawił podczas konferencji ofertę mazowieckiego producent autobusów.
Branża rozmawia i się konsoliduje
W wydarzeniu uczestniczyło ponad 100 przedstawicieli z 50 przedsiębiorstw i instytucji z całej Polski. Sympozjum otwarto uroczystym przyjęciem nowych członków do stowarzyszenia Polski Bus – m.in. ABP Bus & Coach, Euromatpol, PKS Brzeg, PKS Bytów, PKS Gdynia, PKS Kwidzyń, PKS Polonus, czy Inter Cars.
Podczas dwóch sesji panelowych omawiano m.in.:
- przyszłość Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych i jego możliwe przekształcenie w Fundusz Przeciwdziałania Wykluczeniu Transportowemu,
- nowoczesne narzędzia IT, w tym wykorzystanie otwartych danych (GTFS) i cyfrowych narzędzi rozkładowych,
- bezpieczeństwo flotowe i organizacyjne na przykładzie działań PKS Ostrowiec Św.,
- innowacyjne rozwiązania w zakresie biletowania, części zamiennych, informacji pasażerskiej i serwisu autobusów.
W trakcie sympozjum swoje rozwiązania zaprezentowały m.in. GenesisMobo & Time4BUS, pokazując, jak cyfrowe narzędzia mogą wspierać rozwój transportu zbiorowego, Teroplan omówił kluczowe zmiany w systemie e-podróżnik, a Fiserv i Novitus przedstawili nowoczesne systemy biletowe i płatnicze. Z kolei doskonale znani na rynku dostawcy taboru i komponentów, jak SOR, Mercus, Autoglass i Inter Cars – zaprezentowali swoją ofertę dla operatorów autobusowych. Nie zabrakło też przykładów dobrych praktyk z PKS-ów – od rachunkowości po wykorzystanie danych GTFS w informacji pasażerskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze