Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy Volvo 9700 i 9900 z problemami. Sunsundegui nie będzie ich produkować

infobus
05.07.2024 14:02
0 Komentarzy

W lipcu 2024 r. współpraca między Volvo a hiszpańską firmą nadwoziową Sunsundegui w zakresie licencyjnej produkcji autobusów 9700 i 9900 została zawieszona.

I to zanim, tak naprawdę się rozpoczęła. Mamy nadzieje, że Volvo już żałuje swojej decyzji o likwidacji fabryki we Wrocławiu. O umowie pomiędzy Szwedami i Hiszpanami pisaliśmy w InfoBusie w maju 2023 roku, kiedy obie firmy ogłosiły ambitny plan produkcji Volvo 9700 i 9900 w zakładach w Alsasua. Jednak z powodu komplikacji finansowych i technologicznych, produkcja ta nie zostanie rozpoczęta. O wycofaniu się z umowy z Sunsundegui informują szeroko lokalne hiszpańskie media. Dla okolic Navvary sytuacja w lokalnej fabryce autobusowej jest strategiczna.

Spis treści:

  1. Jakie były główne powody zawieszenia produkcji modeli Volvo 9700 i 9900 przez Sunsundegui?
  2. Jakie są plany Volvo i Sunsundegui dotyczące przyszłej współpracy oraz produkcji innych modeli autokarów?
  3. Jakie kroki podejmują Volvo i Sunsundegui, aby zabezpieczyć obecne zatrudnienie i stabilność finansową fabryki w Alsasua?
Sunsundegui jednak nie będzie produkować autokarów Volvo 9700 i 9900
Sunsundegui jednak nie będzie produkować autokarów Volvo 9700 i 9900

Początek współpracy

Sunsundegui, znana z produkcji wysokiej jakości nadwozi, miała na mocy umowy produkować nadwozia do modeli Volvo 9700 i 9900. Współpraca ta miała przynieść korzyści obu stronom:

  • Sunsundegui miało podwoić swoją zdolność produkcyjną do 640 jednostek rocznie, a zatrudnienie miało wzrosnąć do 800 pracowników.
  • Dla Volvo oznaczało to zwiększenie obecności na rynku europejskim i umocnienie pozycji w segmencie autokarów klasy premium.

W drugiej połowie 2023 roku pojawiły się problemy w łańcuchu produkcyjnym Sunsundegui w Alsasua, które były kontynuowane na początku 2024 roku. Pomimo że zostały one ostatecznie rozwiązane, hiszpańska marka znalazła się w trudnej sytuacji finansowej.

Obecnie fabryka produkuje 6 autobusów tygodniowo, natomiast sytuacja finansowa pozostaje cały czas bardzo delikatna. W tej sytuacji Mikel Irujo, przedstawiciel rządu Nawarry, potwierdził, że Volvo utrzymuje swoje zobowiązania wobec Sunsundegui, ale ze względu na znaczące wymagania inwestycyjne, podjęto decyzję o zawieszeniu produkcji modeli 9700 i 9900.

zawieszenie produkcji

Decyzja o zawieszeniu produkcji została podjęta po wspólnej ocenie przez Volvo i Sunsundegui. Przeniesienie technologii okazało się bardziej skomplikowane niż przewidywano, a konieczność dodatkowych inwestycji była znacznie większa. Sunsundegui zdecydowało się skupić na innych modelach i projektach, które są bardziej opłacalne finansowo. Także na podwoziach Volvo, ale w ramach już wcześniej opracowanych wersji.

Na razie produkcja modeli Volvo 9700 i 9900 jest wstrzymana do odwołania. Volvo Buses nie określiło, kiedy produkcja tych modeli może zostać wznowiona. Firma kontynuuje współpracę z innymi producentami nadwozi, a także utrzymuje produkcję modelu Volvo 9700 DD z nadwoziem fińskiej firmy Carrus.

Pamiętajmy, że pojazdy dla transportu publicznego (miejskie 7900 i międzymiastowe 8900) mają być produkowane w licencyjnej współpracy z egipskim MCV, ale kiedy to dokładnie ma nastąpić – też do końca nie wiadomo.

Jak czytamy w oświadczeniu:

-„Obie strony będą kontynuować współpracę w zakresie produkcji autokarów na podwoziu Volvo i zabudowie Sunsundegui. Volvo pozostaje głównym klientem i współpracownikiem, a obie strony są zaangażowane w utrzymanie i wzmacnianie długoterminowych relacji.

W odniesieniu do autobusów najnowszej generacji decyzję tę podjęto po wspólnej i szczegółowej ocenie bieżącej sytuacji i potrzeb strategicznych, w wyniku której stwierdzono, że pomimo wysiłków obu stron transfer technologii okazał się zbyt złożony i kosztowny.

Aktualnie ten projekt wymaga tak dużych dodatkowych inwestycji, że nie jest możliwe, aby współpraca była opłacalna.”

Przypomnijmy, że produkcja hiszpańskich Volvo 9700 i 9900 miała rozpocząć się już w 2024 r., a pierwsze modele miały pojawić się na rynku w 2025 r. Jednak w lipcu br. wszystkie zamówienia na tego typu autokary z nadwoziem Sunsundegui zostały anulowane.

Sunsundegui jednak nie będzie produkować autokarów Volvo 9700 i 9900
Sunsundegui jednak nie będzie produkować autokarów Volvo 9700 i 9900

Komentarze