Autobusy na Mobility Move 2025 w Berlinie: Wiemy, co pokaże 15 wystawców
1 kwietnia 2025 roku w Berlinie rozpoczynają się targi Mobility Move 2025, jedno z kluczowych wydarzeń w niemieckim kalendarzu branży elektromobilności.
Wśród już anonsowanych wystawców znajdą się Solaris Bus & Coach oraz Daimler Buses, którzy zaprezentują swoje najnowsze autobusy elektryczne: Solaris Urbino 12 electric z napędem modułowym oraz Mercedes-Benz eCitaro K – kompaktową wersję sprawdzonego modelu miejskiego. Oczywiście my będziemy na miejscu – czekajcie na naszą relację!
Rozkład jazdy:
- Jakie zalety oferuje modułowy system napędowy w Solarisie Urbino 12 electric?
- Jakie zastosowania przewidziano dla kompaktowego Mercedesa eCitaro K?
- Jakie cyfrowe rozwiązania zaprezentuje Daimler Buses na Mobility Move 2025?
Solaris Bus & Coach
Solaris zaprezentuje Urbino 12 electric w wersji z modułowym systemem napędowym, który umożliwia rozmieszczenie kluczowych komponentów (np. falownika czy jednostki napędowej) na dachu pojazdu. Takie rozwiązanie eliminuje konieczność stosowania tradycyjnej wieży silnika i pozwala zwiększyć przestrzeń pasażerską. Model ten został wyróżniony prestiżową nagrodą Sustainable Bus Award 2025 w kategorii autobusów miejskich. Wyposażony w baterie Solaris High Energy, pojazd oferuje elastyczność w zakresie metod ładowania – standardowo plug-in, ale również z opcją pantografu (klasycznego lub odwróconego). Urbino spełnia wymagania GSR2 oraz normy w zakresie cyberbezpieczeństwa, wyposażone jest m.in. w system wykrywania zmęczenia kierowcy, inteligentnego asystenta prędkości, elektroniczne lusterka oraz systemy ostrzegania pieszych i rowerzystów. Prezentowany egzemplarz to pełnowymiarowy, 12-metrowy autobus, gotowy na intensywną eksploatację w aglomeracjach.
Daimler Buses
Z kolei Mercedes-Benz wprowadza na rynek zupełnie nową wersję eCitaro – eCitaro K. Ten 10,63-metrowy model został zaprojektowany z myślą o wąskich ulicach i mniejszych potokach pasażerskich – sprawdzi się w centrach miast, podczas kursów poza szczytem, a także jako pojazd wspomagający flotę w godzinach największego ruchu. Zdolny pomieścić do 84 pasażerów, eCitaro K wyposażono w pięć baterii o łącznej pojemności 491 kWh, rozmieszczonych na dachu i z tyłu pojazdu. Ładowanie odbywa się poprzez gniazda plug-in z przodu i z tyłu pojazdu. Od 2026 roku model będzie dostępny z nową generacją akumulatorów NMC4, oferujących o 6% wyższą gęstość energii, dłuższy zasięg i żywotność – nawet przy szybkim ładowaniu z mocą 300 kW.
Na stoisku Daimlera zobaczyć będzie można także cyfrowe rozwiązania Omniplus On – w tym Battery Monitoring i Uptime Pro, pozwalające na zdalny wgląd w stan techniczny pojazdów i baterii. Firma oferuje również wsparcie w zakresie infrastruktury ładowania poprzez Daimler Buses Solutions GmbH, zapewniając klientom pełne wdrożenie elektromobilności – od analizy wykonalności, przez projekt, aż po serwis i zarządzanie ładowaniem.
Konferencja i targi Mobility Move 2025 potrwają od 1 kwietnia do 3 kwietnia 2025 r. w Estrel Hotel Berlin.
Jakie jeszcze firmy zobaczymy w Berlinie – w telegraficzny skrócie wygląda to tak:
Altas z Litwy pokaże swój nowy Novus City V7 – 7,5-metrowy minibus elektryczny na bazie platformy Zhongtong. Przy długości 7,49 m i szerokości 2,10 m oferuje miejsce dla 35 pasażerów (16 siedzących). Wyróżnia się zastosowaniem sprawdzonych komponentów: baterie LFP od CATL, silnik Dana TM4, klimatyzacja Spheros. Masa całkowita 9,9 t, dostawy w 7–8 miesięcy.
Arthur Bus zaprezentuje zmodernizowaną wersję wodorowego autobusu H2 Zero, zgodną z wytycznymi VDV. Długość 12,015 m, wybór ogniw paliwowych Ballard (70 lub 100 kW), akumulatory 30–45 kWh. Masa własna ok. 12,5 t. Model produkowany jest w Polsce -w Lublinie.
BYD pokaże 12-metrowy autobus B12 z bateriami typu Blade (LFP) pod podłogą – maksymalna pojemność do 491 kWh. Zmiana rozmieszczenia akumulatorów obniżyła środek ciężkości. Pojazd wyróżnia się nowoczesną kabiną kierowcy i przestronnym wnętrzem.
Ebusco z Holandii pokazał model 3.0 – lekki, 12-metrowy autobus wykonany z materiałów kompozytowych, z bateriami umieszczonymi pod podłogą. To rozwiązanie zmniejsza masę własną i poprawia rozkład ciężaru. Przy okazji prezentujemy film z najnowszą dostaw producenta dla Francji, co ma pokazać wyjście z dotychczasowych problemów:
Hyundai wystawi się z wodorowym autobusem nowej generacji Elec City FC z ogniwem paliwowym 90 kW i silnikiem elektrycznym 180 kW (245 KM). System wodorowy oparto na technologii 700 bar, co zapewnia większy zasięg niż 350-barowe rozwiązania konkurencji. Model został opracowany wspólnie z TAM i trafił do testów w Wiener Linien.
Irizar zaprezentuje przegubowy model ie bus 18 z bateriami LFP 476 kWh – to pierwszy przypadek, kiedy hiszpański producent oferuje w Niemczech pojazd z tą technologią, dotąd sprzedawano tylko wersje z akumulatorami NMC.
Iveco pokaże model Crossway LE Elec – 12-metrowy autobus niskowejściowy z centralnym silnikiem Accelera i bateriami NMC do 485 kWh. Dostępny w wersji miejskiej i międzymiastowej.
MAN pojawi się z modelem Lion’s City 12 E w nowej wersji z cyfrowym kokpitem (12-calowy ekran) i rozbudowanymi systemami wspomagania. Producent zapowiedział uruchomienie produkcji własnych baterii LFP w zakładzie w Norymberdze.
MCV z Egiptu będzie miał dwie premiery: nowy model C127 EV (12,075 m, bateria 462 kWh) oraz krótszy C107 EV (10,6 m, bateria 385 kWh). Wersja skrócona wyróżnia się poprawionym rozkładem masy dzięki zmniejszeniu nie tylko rozstawu osi, ale i tylnego zwisu.
Otokar zaprezentuje odświeżony model E-Kent C, w którym całość baterii przeniesiono na dach. Taka zmiana pozwoliła usunąć wieżę napędową z tylnej części pojazdu i poprawić układ wnętrza.
Tremonia z Dortmundu przywiezie do Berlina wersję seryjną Sprinter City 75 Electric, wcześniej znaną jedynie z prototypów. Napęd dostarcza Elinta. Pojazd przeszedł liczne zmiany konstrukcyjne w porównaniu do wersji przedprodukcyjnej.
VDL pokaże przegubowy model Citea LF-181 – przegubowy autobus o długości 18,10 m, z dwiema napędzanymi osiami ZF AVE 130 i bateriami NMC o pojemności 551–674 kWh, zamontowanymi pod podłogą.
Wisdom (dawniej dystrybuowane jako Mellor) to elektryczne minibusy Sigma z Chin – teraz pod oryginalną marką. Modele przeszły lifting i otrzymały silniejsze osie napędowe oraz systemy zgodne z GSR2.
Komentarze