Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus 

infobus
30.05.2024 09:01
0 Komentarzy

Już po raz 10 odbywają się targi Busworld Turkey 2024. Odwiedzający mogą zobaczyć szeroką gamę nowych projektów pojazdów i zaawansowanych technologii, które poprawiają wydajność, efektywność i przyjazność dla środowiska w branży autobusów i autokarów.

Wśród autobusowych wystawców znaleźli się m.in. Otokar, Isuzu, czy też Karsan i BMC. Polska reprezentowana jest na targach przez Mercus.

Busworld Turkey 2024

W tym roku Busworld International i HKF Trade Fairs zorganizował w Stambule 10 edycję targów Busworld Türkiye. Łącznie na tureckiej wystawie swoje wyroby z branży autobusowej zaprezentowało 157 wystawców. Targi to przede wszystkim przegląd najnowszych rozwiązań oferowanych na rynku tureckim oraz w krajach Bliskiego Wschodu i Azji środkowo-zachodniej czyli państw powstałych z byłych azjatyckich republik Związku Radzieckiego. Wystawa przyciągnęła również zwiedzających z państw Półwyspu Bałkańskiego oraz z Bułgarii i Rumunii, gdzie tureccy producenci są niezwykle aktywni, wygrywając większość przetargów na odnowę floty autobusowej.

Generalnie targi pokazały ogrom zmian, jakie zaszły na rynku autobusowym w ostatnich czterech latach. To co zaskoczyło to brak dużych, globalnych producentów. Na targach trudno było znaleźć wyroby takich firm jak Mercedes-Benz i MAN, które w Turcji mają nie tyko swe fabryki, lecz również oferują konstrukcje specjalnie opracowane na rynek turecki. Mam tu na myśli np. Mercedesa Travego, czy tureckie odmiany Mercedesa Tourismo, czy MAN-a Lion’s Coacha. Wielkim nieobecnym była także Temsa. Jedynym globalnym koncernem, obecnym w Stambule było Iveco, promujące przede wszystkim swój popularny autobus międzymiastowy Crossway. W zakresie najnowszych technologii, Iveco zaprezentowało autobus elektryczny e-Way, a także pokazało po raz pierwszy w Turcji model Evadys, który ma być głównym konkurentem dla Temsy Marathon i Temsy Safir.

Autobusy na Busworld Turkey 2024
Autobusy na Busworld Turkey 2024

Brak dużych graczy został w pełni skompensowany przez pozostałych wystawców. Trzeba przyznać, że większość z dużych producentów takich, jak Anadolu Isuzu, BMC, Karsan i Otokar pokazało, że ich ambicją jest stałe zagoszczenie na rynku europejskim. Chociaż na razie, z powodu braku dedykowanych programów pomocowych, autobusy elektryczne nie są popularne w Turcji, każdy z wyżej wymienionych producentów zaprezentował taki model lub całą ich rodzinę. Wśród nowych pojazdów należy wymienić m.in. BMC Procity+ EV i Bozankaya 12 EV. W tym ostatnim przypadku jest to powrót na rynek autobusowy. W latach 2014-2021, Bozankaya rowijała swoję gamę pojazdów Karat i Sileo, by w czasie pandemii sprzedać całą dokumentację niskopodłogowych autobusów elektrycznych Karsanowi. Po trzech latach Bozankaya przygotowała nowy produkt, bazujący na konstrukcji trolejbusu opracowanego dla Malatyi. Anadolu Isuzu z roku na rok powiększa swoją gamę autobusów elektrycznych. Po Citivolt 12 i NovoCiti Volt, w tym roku przyszedł czas na pierwszy autobus elektryczny adresowany do obsługi linii międzymiastowych lub obsługi grup turystycznych. Tym razem Anadolu Isuzu pokazało midibus Novo Volt o długości 7,3 metra i pojemności 29 pasażerów, napędzany z baterii trakcyjnych o mocy 165 kWh, gwarantującej zasięg na jednym ładowaniu na poziomie 225 km. Ofertę autobusów elektrycznych uzupełniały m.in. BMC ProCity EV 12, BMC NeoCity EV 8.6, Karsan e-Atak, Otokar e-Kent C oraz HABAS Alfa City-e. Ten ostatni producent zaprezentował także międzymiastowy autobus elektryczny Alfa Lux-e o pojemności 35 pasażerów z bateriami o mocy 252 kWh.

Karsan i HABAS zaprezentowały swoje autobusy wodorowe e-Ata 12 hrydrogen i Comfort City – H2. Jak na razie obydwa produkty poddawane są próbom w Stambule, Ankarze i Bursie. Oczywiście tureccy producenci chcą być liderami w segmencie elektrycznych minibusów. Tutaj najpopularniejszym autobusem jest Karsan e-Jest, znany także w Polsce. W chwili obecnej Karsan wprowadził do produkcji model przystosowany do ruchu lewostronnego sprzedawany w Japonii i Wielkiej Brytanii. O tę część rynku zamierza powalczyć także Otokar z modelem e-Centro. Te same firmy zaprezentowały swoje możliwości technologiczne w zakresie autobusów autonomicznych. W przypadku Karsana autonomiczne autobusy są już eksploatowane w normalnym ruchu m.in. w Stavanger, Ankarze, Michigan i Bukareszcie. W najbliższym czasie autonomiczne midibusy e-Atak zostaną dostarczone do Chateaoroux, Stambułu, Rotterdamu i Tampere.

Autobusy na Busworld Turkey 2024
Autobusy na Busworld Turkey 2024

Zarówno pod kątem rynku europejskiego, jak i tureckiego Otokar zaprezentował powiększoną odmianę midibusu Navigo T z napędem Diesla, o długości 9,2 metra i pojemności 39 pasażerów zwaną Navigo T Giga. Wraz ze zwiększeniem długości znacznie powiększono pojemność przestrzeni bagażowej. Głównym celem tej zmiany jest zwiększenie efektywności eksploatacji pojazdu, przy zachowaniu dotychczasowej zwrotności. Navigo Giga oferowane będzie także w wersji szkolnej, mogącej zabrać 44 pasażerów. Być może to ten autobus pozwoli zastąpić w naszym kraju wyeksploatowane Smyki. W Turcji model ten oferowany jest jako Sultan Giga.

Obok producentów tureckich, swój wyrób w segmencie miejskich autobusów elektrycznych zaprezentował także jeden producent chiński. Była to firma CRRC, pokazująca swój autobus o długości 12 metrów i jednocześnie promująca wersje o długości 18 metrów i 8.6 metra.

Autobusy na Busworld Turkey 2024
Autobusy na Busworld Turkey 2024

Pozostała oferta obejmowała małych producentów, specjalizujących się w konwersji samochodów dostawczych na mini- i midibusy. W tegorocznych targach w Stambule tę grupę producentów reprezentowały takie firmy, jak Bur-Can, Erduman, Öncü, Palmiye Design i Ugur Karoser. W większości przypadków firmy te promowały głównie minibusy w wersji turystycznej o wysokim standardzie wykończenia, bazujące na podwoziach Mercedes-Benz Sprinter i Iveco Daily. Jedynym wyjątkiem był tutaj Bur-can, który zaprezentował całą gamę swoich produktów, w tym także minibus do obsługi linii miejskich, stanowiących uzupełnienie klasycznych linii, obsługiwanych przez przewoźników komunalnych. Należy podkreślić, że wielu producentów minibusów prezentowało na swoich stoiskach pojazdy M1, bazujące głównie na Mercedesie klasy V, adresowane dla VIP-ów. W tej swoistej „paszczy lwa” swoje wyroby zaprezentował jedyny producent spoza Turcji – polska spółka Mercus. W Stambule pokazała ona trzy minibusy: 35-miejscowy Mercus Daily Touristic, 22-miejscowy Mercus TGE Touristic i 44-miejscowy, niskowejściowy Mercus TGE City.

Obok producentów pojazdów, bardzo ważną grupą wystawców stanowili producenci komponentów. Obok globalnych firm takich, jak ABB, Allison Transmission, Ballard, Brist-Axle, Cummins, Firedect, Green Energy Solarbus, Payeplast, Stonkam, Voith, Webasto, ZF, w Stambule swoje wyroby pokazywały także duże tureckie firmy, takie jak Polaris, Doraglass, VKM Plastic, JVS, Farhym, Makersan, Altas Aluminium, Sege Seat i Transte.

Poniżej opis najciekawszych stoisk:

Otokar e-Kent
Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus. fot. Busworld

Otokar z nowościami

Na targach Busworld Turkey 2024, Otokar zaprezentował nowości ze swojego portfolio autobusów. Na stanowisku Otokara można zobaczyć 4 modele – jeden autobus międzymiastowy i trzy autobusy miejskie.

W segmencie miejskim Otokar zaprezentował autonomiczny autobus e-Centro. Jest to autobus, który może pomieścić do 31 pasażerów. Jest to konstrukcja niskopodłogowa wyposażona w silnik elektryczny Dana TM4, zasilany akumulatorami litowo-jonowymi NMC o pojemności 110 kWh.

Otokar zaprezentował również miejski autobus elektryczny e-Kent. Pojazd może być zasilany nawet 16 akumulatorami. Występuje on w dwóch wersjach – standardowej 12-metrowej i w przegubowej. Maksymalna pojemność pasażerska w wersji przegubowej może osiągnąć 123 pasażerów.

Karsan e-Atak
Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus. fot. Busworld

Karsan prezentuje wodorowy e-Ata 12 Hydrogen

Kolejnym wystawcą na targach jest Karsan, który zaprezentował swoje pojazdy zeroemisyjne.

Głównym bohaterem jest autobus e-Ata 12 Hydrogen – nowy autobus na ogniwa paliwowe napędzany wodorem, o zasięgu ponad 500 km. Oprócz tego, na stoisku Karsan znajdziemy miejski midibus e-Atak w wersji autonomicznej. Nie mogło zabraknąć także modelu eJest – bestsellera Karsana, który został sprzedany do 22 krajów świata.q

Isuzu
Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus. fot. Busworld

ISuzu z czterema autobusami

Oferta Isuzu opiera się na czterech modelach do obsługi miejskiej i krótkodystansowej.

Mamy tutaj autobus Cityport 12 z silnikiem Diesla i normą Euro 6, wyposażony w silniki Cummins, ale także autobus zeroemisyjny – Novo City Volt. Jest to midibus mieszczący 55 pasażerów. Całość od Isuzu zamyka autokar Gran Toro, nagrodzony w 2021 r. Bigsee Design Award, również napędzany silnikiem firmy Cummins i wyposażony w automatyczną skrzynię biegów Allison.

Iveco e-Way
Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus fot. Busworld

Autobusy od Iveco

Na stoisku IVECO BUS prezentowane są trzy pojazdy. Model CROSSWAY, niedawno wprowadzony na rynek turecki. Wyprodukowano już ponad 65 000 sztuk tego typu autobusów. Drugi model to EVADYS, elastyczne rozwiązanie do przewozów międzymiastowych/turystycznych/wycieczkowych, uzupełniające segment premium mieszanych autokarów międzymiastowych/wycieczkowych. Trzecim prezentowanym autobusem jest E-WAY, elektryczny autobus miejski z akumulatorem NMC od FPT Industrial. Odwiedzający wystawę Busworld mogą także zobaczyć gamę Daily Minibus, która będzie prezentowana na stoiskach partnerów IVECO BUS zajmujących się zabudową.

BMC Procity
Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus fot. Busworld

Obecność BMC

BMC opiera swoją ofertę dla Busworld na dwóch modelach: Procity i Neocity. Pierwszy z nich to elektryczny 12-metrowy autobus, budowany we współpracy z firmą Aselsan, która dostarcza silniki i układ napędowy. Procity+ ma całkowicie odnowione nadwozie, w którym marka odeszła od prostych linii, czyniąc autobus bardziej aerodynamicznym i przyjaznym pasażerom.

Z kolei Neocity jest elektrycznym midibusem, który może pełnić funkcję autobusu lotniskowego (Neocity VIP) lub autobusu średniej pojemności na trasach miejskich.

Autobusy na Busworld Turkey 2024: Polskę reprezentuje Mercus. fot. Mercus

Polskę reprezentuje Mercus

Na targach nie mogło zabraknąć również polskiej firmy. Jest nią Mercus, który na swoim stoisku zaprezentował trzy modele. W Stambule pokazała ona trzy minibusy:

  • 35-miejscowy Mercus Daily Touristic,
  • 22-miejscowy Mercus TGE Touristic
  • 44-miejscowy, niskowejściowy Mercus TGE City.

Komentarze