Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy Karsan e-Atak zadebiutują w Jaśle. Po wygranej z King Long, Solaris i ARP

infobus
18.04.2024 15:48
0 Komentarzy

18 kwietnia Urząd Miejski w Jaśle dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych kategorii MIDI.

O finansowaniu tych zakupów z „Zielonego Transportu Publicznego” pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. W międzyczasie MKS Jasło mocno przygotowywało się do tego zakupu, m.in. przeprowadzając serię testów elektrobusów. Teraz podkarpackie miasto po raz pierwszy wybrało swoje elektryk i postawiło na markę Karsan i ofertę firmy Kinetik.

CO CHCIAŁO JASŁO?

Jasielski Urząd Miejski w swoim elektrycznym debiucie preferował następujące rozwiązania:

  • gwarancja całopojazdowa – 72 miesiące – 20 pkt,
  • gwarancja na baterie trakcyjne – 72 miesiące – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących – powyżej 22 – 5 pkt,
  •  jednostkowe najniższe zużycie energii oferowanego typu autobusu zmierzone w cyklu jazdy zgodnym z procedurą badawczą SORT – 5 pkt.

Dodajmy, że Jasło wymagało też od producenta nowych autobusów bardzo niskich konstrukcji jak na autobusy elektryczne. Pojazdy mogły mieć maksymalnie 3,2 m wysokości. Jak się okazało przynajmniej cztery firmy mają takie konstrukcje w swojej ofercie.

Polski debiut autobusów elektrycznych Karsan e-Atak. W Jaśle
Polski debiut autobusów elektrycznych Karsan e-Atak. W Jaśle

CZTERY OFERTY

26 lutego Urząd Miejski w Jaśle otrzymał propozycje od firm:

  • ARP Pilea z autobusami Pilea 8,6 i z ceną 15.719.400,00 PLN / 12.780.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 2.130.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z autobusami Solaris Urbino 9 electric i ceną 15.224.940,00 PLN brutto / 12.378.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 2.063.000 PLN netto;
  • Kinetik z Warszawy z autobusami Karsan e-Atak i z ceną 11 793 240,00 PLN brutto / 9.588.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 2.130.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1.598.000 PLN netto;
  • King Long Polska (w konsorcjum z litewską spółką Busnex UAB) z autobusami SmartCity PEV9 i z ceną 13 903 920,00 PLN brutto / 11.304.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1.884.000 PLN netto.

Z kolei jasielski budżet wynosił 13.957.800,00 PLN brutto / 11.347.804,87 PLN netto, co daje jednostkową cenę elektrycznego midibusu na poziomie 1.885.796 PLN netto;

18 kwietnia komisja przetargowa przyznała punkty i wybrała najkorzystniejsza ofertę. I tak:

  • Solaris Bus & Coach otrzymał 85,40 pkt
  • EV Motors Lublin otrzymał 89,94 pkt
  • Kinetik Warszawa otrzymał 98,00 pkt
  • ARP E-VEHICLES otrzymał 80,01 pkt

Przyznana punktacja przez Jasło daje pewne zwycięstwo parze Kinetik z Karsanem. Warto też zauważyć, że na drugim miejscu uplasowała się firma EV Motors, a dopiero kolejne zajęli „starzy wyjadacze”, czyli Solaris i ARP. Jasielski wybór to zarazem największa wygrana polsko-tureckiego duetu w Polsce. Dodajmy, że to już drugie autobusowe zwycięstwo na koncie Kinetik . Wcześniej firma wygrała i zrealizowała zamówienie na trzy elektrobusy Karsan e-Jest dla MZK Zielona Góra.

Polski debiut autobusów elektrycznych Karsan e-Atak. W Jaśle
Polski debiut autobusów elektrycznych Karsan e-Atak. W Jaśle

ELEKTRYCZNE MIDI

Przypomnijmy, że elektrobusy dla Jasła mają mieć długość od 8,0 do 10,0 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,20 m. Zamawiający preferuje silnik synchroniczny opcjonalnie asynchroniczny lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Moc silnika lub silników musi zapewnić zamawiającemu realizację rozkładu jazdy na liniach, jak by były one wykonywane autobusem z klasycznym układem napędowym (spalinowym) Diesla. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW lub maksymalnej mocy netto nie mniejszej niż 160 kW. Układ napędowy ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Oznacza to, że miasto nie definiuje warunku co do technologii zastosowanych akumulatorów stanowiących magazyn energii elektrycznej dla potrzeb zasilania elektrycznego układu napędowego.

Początkowo pojemność magazynu energii nie mogła być mniejsza niż 280 kWh. Natomiast w ramach odpowiedzi na pytania dopuszczono baterie 220kWh, dzięki czemu Kinetik mógł zaproponować Karsan e-Atak z baterią litowo-jonową 220kWh i tym wyprzedzić w punktacji przetargowej model King Long PEV9 z baterią litowo-żelazowo-fosforanową o pojemności 281 kWh. Dodatkowo miasto wyraziło także zgodę na zaoferowanie modelu bez aktualnej homologacji europejskiej – z warunkowym jej dostarczeniem przed odbiorem pojazdów.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach przeznaczonych dla autobusów miejskich, profilowanych z tworzywa sztucznego, zaopatrzonych we wkładki tapicerowane (łatwo wymienialne) w oparciu i siedzisku (zalecane) lub pełną tapicerkę.

Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” lub „półzamkniętego”. Drzwi kabiny kierowcy będą wyposażone w zamek patentowy i okienko do sprzedaży biletów z blatem do przyjmowania monet.

Pojazdy będą wyposażone w diodowe tablice kierunkowe, sterowane sterownikiem systemów informacyjnych. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna, dająca możliwość wyświetlania daty, godziny, imienin, reklam i informacji zaprogramowanych przez zamawiającego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://um-jaslo.logintrade.net/zapytania_email,152558,09e593f780844a990cbac63f45b3f17b.html

Komentarze