Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy hybrydowe plug-in  dla MPK Lublin. Kto ma je w swojej ofercie? Analiza SWZ

infobus
14.10.2024 09:09
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in.

Zamówienie ma dofinansowanie z Funduszy Europejskich w ramach Działania 6.3 „Publiczny autobusowy transport zbiorowy”. O ogłoszeniu przetargu na dostawę nowych hybryd pisaliśmy już w InfoBusie tutaj. Przyszedł czas na analizę SWZ.

Spis treści:

  1. Jakie kluczowe kryteria będą decydować o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu MPK Lublin na autobusy hybrydowe?
  2. Jakie innowacyjne rozwiązania techniczne MPK Lublin wymaga od dostawców nowych hybryd typu plug-in?
  3. Kto jest potencjalnym producentem autobusów hybrydowych plug-in, który może wziąć udział w przetargu?
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in / fot. UM Lublin

Preferencje MPK

MPK wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (65%), gwarancji (15%), gwarancji na magazyn energii układu hybrydowego (5%), warunków technicznych (15%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, MPK Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • blokada alkoholowa w pojazdach – 25 pkt,
  • system wczesnego wykrywania, sygnalizacji i alarmowania o zagrożeniach pożarowych magazynu energii układu hybrydowego – 25 pkt,
  • układ do neutralizacji patogenów chorobotwórczych (wirusów, grzybów, bakterii, itp.) – 25 pkt,
  • system ogniw fotowoltaicznych o konstrukcji zalecanej przez zamawiającego – 25 pkt.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in / fot. UM Lublin

Specyfikacja techniczna

Pierwsze hybrydy dla MPK mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Mają one posiadać niską podłogę na całej długości autobusu, bez stopni poprzecznych wewnątrz pojazdu oraz bez stopni we wszystkich drzwiach autobusu. MPK wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem spalinowym i silnikiem lub silnikami elektrycznymi w równoległym lub szeregowym systemie hybrydowym. Silniki napędu hybrydowego mogą pracować w zależności od potrzeb, na przemian lub jednocześnie. Zamontowany w autobusie napęd hybrydowy, musi umożliwiać trakcje jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy Diesla. Silnik spalinowy powinien posiadać moc minimum 200 kW. Z kolei silnik (silniki) elektryczne napędu hybrydowego powinny osiągać moc co najmniej 130 kW. Magazyn energii elektrycznej musi być zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Ładowanie magazynu energii będzie odbywać się przewodowo, zewnętrzną ładowarką typu Plug-in, o mocy min. 20 kW.

Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana, wyprowadzona do pierwszego skrzydła drzwi przednich, tzn. tworząca przestrzeń, która jest dostępna wyłącznie dla kierowcy, oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby pierwsze skrzydło drzwi przednich pozwalało na wejście wyłącznie do przestrzeni kabiny kierowcy. Konstrukcja kabiny powinna oddzielać przedział kierowcy od przestrzeni pasażerskiej w sposób ograniczający do minimum wymianę powietrza pomiędzy kabiną, a przedziałem pasażerskim. W przestrzeni pasażerskiej znajdą się 4 podwójne, podświetlane porty USB (typ A), umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach z miękkimi wkładkami w siedzisku i oparciu, łatwo wymiennymi.

Autobusy będą wyposażone w 6 kontrastowych tablic kierunkowych LED (diody w kolorze białym), posiadających układ ciągłej regulacji natężenia świecenia w zależności od warunków oświetlenia zewnętrznego. Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 38 cali), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii. Ponadto, MPK wymaga zamontowania w autobusach systemu zliczania pasażerów.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie szuka dostawcy 20 autobusów klasy MEGA hybrydowych typu plug-in / fot. UM Lublin

Kto wyprodukuje hybrydy plug-in?

Rynek autobusów hybrydowych z wtyczką plug-in jest mocno ograniczony. Jeszcze niedawno w tego typu przetargach w Polsce startowały zazwyczaj dwie firmy – Volvo i Solaris. Po wycofaniu się Volvo z rynku europejskiego, jedynym potencjalnym oferentem jest Solaris. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 29 października.

Postępowanie przetargowe można śledzić na stronie: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-baee964f-7975-4cde-848b-c3481a4413cf

Komentarze