Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy autonomiczne Karsana na ulicach Paryża i na lotnisku w Rotterdamie

infobus
14.07.2025 07:05
0 Komentarzy

Turecki Karsan ogłosił właśnie dwa znaczące wdrożenia swojego autobusu autonomicznego e-ATAK Autonomous – w Paryżu i Rotterdamie.

Te informacje z branży transportu publicznego jasno pokazują, że autonomiczna mobilność przestaje być eksperymentem, a staje się funkcjonalnym elementem miejskiej infrastruktury. O modelu Autonomous e-ATAK pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się model autonomicznego autobusu wdrażany przez firmę Karsan w Paryżu i Rotterdamie?
  2. Od kiedy autobus Autonomous e-ATAK ma rozpocząć regularne kursy w aglomeracji paryskiej?
  3. Na jakiej trasie działa autonomiczny autobus Karsana na lotnisku w Rotterdamie?
Autonomiczne autobusy Karsan na ulicach Paryża i lotnisku w Rotterdamie – nowy etap w transformacji transportu publicznego
Autonomiczne autobusy Karsan na ulicach Paryża i lotnisku w Rotterdamie – nowy etap w transformacji transportu publicznego

W Paryżu już we wrześniu

W ramach współpracy z francuskim operatorem RATP, 8-metrowy Autonomous e-ATAK będzie od września 2025 r. woził pasażerów na trasie linii 393 w południowo-wschodniej części aglomeracji paryskiej (Sucy-Bonneuil RER – Thiais Carrefour de la Résistance). To pierwsze regularne wdrożenie autobusu poziomu autonomii 4 w stolicy Francji – pojazd ma działać pod nadzorem, ale bez aktywnego udziału kierowcy na odcinku 4,5 km w rzeczywistym ruchu miejskim.

Trwające do końca sierpnia testy pojazdu prowadzi niezależny francuski instytut certyfikacyjny UTAC. Po ich pomyślnym zakończeniu Autonomous e-ATAK ma świadczyć sześciomiesięczne usługi przewozowe w warunkach rzeczywistych. Współpraca z RATP – jednym z największych europejskich operatorów transportu publicznego – ma istotne znaczenie wizerunkowe dla producenta. – To potwierdzenie poziomu technologii Karsana i uznania, jakim cieszy się marka na arenie międzynarodowej – komentuje Okan Baş, prezes Karsan.

Autonomiczne autobusy Karsan na ulicach Paryża i lotnisku w Rotterdamie – nowy etap w transformacji transportu publicznego
Autonomiczne autobusy Karsan na ulicach Paryża i lotnisku w Rotterdamie – nowy etap w transformacji transportu publicznego

Na lotnisku w Rotterdamie

Kilka dni wcześniej Autonomous e-ATAK pojawił się również w Niderlandach. W ramach współpracy z operatorem DAM Shuttles i instytucjami publicznymi regionu Rotterdam-Haga, dwa pojazdy obsługują teraz trasę między terminalem Rotterdam The Hague Airport a stacją metra Meijersplein.

Projekt, zrealizowany we współpracy z firmą ADASTEC (twórcą oprogramowania autonomicznego), to pierwszy na świecie funkcjonujący przykład autonomicznego autobusu lotniskowego. – Pokazujemy, że mobilność autonomiczna to nie tylko koncepcja przyszłości, ale konkretne, działające rozwiązanie transportowe – podkreślił podczas inauguracji projektu Okan Baş.

Autonomiczne autobusy Karsan na ulicach Paryża i lotnisku w Rotterdamie – nowy etap w transformacji transportu publicznego
Autonomiczne autobusy Karsan na ulicach Paryża i lotnisku w Rotterdamie – nowy etap w transformacji transportu publicznego

Karsan: jeden krok przed przyszłością mobilności

Oba wdrożenia to element strategii Karsana, który stawia na rozwój pojazdów zeroemisyjnych i autonomicznych. Marka już od 2022 r. prowadzi pilotaże Autonomous e-ATAK w Europie, a obecne wdrożenia wyznaczają nowy standard dla transportu publicznego. Pojazdy oparte na technologii poziomu autonomii 4, rozwijanej wspólnie z ADASTEC, umożliwiają bezpieczne poruszanie się po zaprogramowanej trasie, bez interwencji kierowcy.

W warunkach rosnących kosztów pracy, braków kadrowych i potrzeby dekarbonizacji floty, tego typu technologie mogą stać się kluczowym rozwiązaniem dla wielu miast – zwłaszcza w strefach ograniczonego ruchu i na trasach typu feeder lub shuttle.

Obecność autonomicznych autobusów w realnych projektach miejskich i lotniskowych, przy wsparciu operatorów takich jak RATP czy RET, to sygnał, że branża wchodzi w kolejną fazę rozwoju. Jeśli testy w Paryżu zakończą się sukcesem, a projekt w Rotterdamie sprawdzi się operacyjnie, nie będzie już odwrotu – autonomiczny transport publiczny zyska kolejne punkty na europejskiej mapie.

Komentarze