Autobusy autonomiczne Karsana na ulicach Paryża i na lotnisku w Rotterdamie
Turecki Karsan ogłosił właśnie dwa znaczące wdrożenia swojego autobusu autonomicznego e-ATAK Autonomous – w Paryżu i Rotterdamie.
Te informacje z branży transportu publicznego jasno pokazują, że autonomiczna mobilność przestaje być eksperymentem, a staje się funkcjonalnym elementem miejskiej infrastruktury. O modelu Autonomous e-ATAK pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jak nazywa się model autonomicznego autobusu wdrażany przez firmę Karsan w Paryżu i Rotterdamie?
- Od kiedy autobus Autonomous e-ATAK ma rozpocząć regularne kursy w aglomeracji paryskiej?
- Na jakiej trasie działa autonomiczny autobus Karsana na lotnisku w Rotterdamie?
W Paryżu już we wrześniu
W ramach współpracy z francuskim operatorem RATP, 8-metrowy Autonomous e-ATAK będzie od września 2025 r. woził pasażerów na trasie linii 393 w południowo-wschodniej części aglomeracji paryskiej (Sucy-Bonneuil RER – Thiais Carrefour de la Résistance). To pierwsze regularne wdrożenie autobusu poziomu autonomii 4 w stolicy Francji – pojazd ma działać pod nadzorem, ale bez aktywnego udziału kierowcy na odcinku 4,5 km w rzeczywistym ruchu miejskim.
Trwające do końca sierpnia testy pojazdu prowadzi niezależny francuski instytut certyfikacyjny UTAC. Po ich pomyślnym zakończeniu Autonomous e-ATAK ma świadczyć sześciomiesięczne usługi przewozowe w warunkach rzeczywistych. Współpraca z RATP – jednym z największych europejskich operatorów transportu publicznego – ma istotne znaczenie wizerunkowe dla producenta. – To potwierdzenie poziomu technologii Karsana i uznania, jakim cieszy się marka na arenie międzynarodowej – komentuje Okan Baş, prezes Karsan.
Na lotnisku w Rotterdamie
Kilka dni wcześniej Autonomous e-ATAK pojawił się również w Niderlandach. W ramach współpracy z operatorem DAM Shuttles i instytucjami publicznymi regionu Rotterdam-Haga, dwa pojazdy obsługują teraz trasę między terminalem Rotterdam The Hague Airport a stacją metra Meijersplein.
Projekt, zrealizowany we współpracy z firmą ADASTEC (twórcą oprogramowania autonomicznego), to pierwszy na świecie funkcjonujący przykład autonomicznego autobusu lotniskowego. – Pokazujemy, że mobilność autonomiczna to nie tylko koncepcja przyszłości, ale konkretne, działające rozwiązanie transportowe – podkreślił podczas inauguracji projektu Okan Baş.
Karsan: jeden krok przed przyszłością mobilności
Oba wdrożenia to element strategii Karsana, który stawia na rozwój pojazdów zeroemisyjnych i autonomicznych. Marka już od 2022 r. prowadzi pilotaże Autonomous e-ATAK w Europie, a obecne wdrożenia wyznaczają nowy standard dla transportu publicznego. Pojazdy oparte na technologii poziomu autonomii 4, rozwijanej wspólnie z ADASTEC, umożliwiają bezpieczne poruszanie się po zaprogramowanej trasie, bez interwencji kierowcy.
W warunkach rosnących kosztów pracy, braków kadrowych i potrzeby dekarbonizacji floty, tego typu technologie mogą stać się kluczowym rozwiązaniem dla wielu miast – zwłaszcza w strefach ograniczonego ruchu i na trasach typu feeder lub shuttle.
Obecność autonomicznych autobusów w realnych projektach miejskich i lotniskowych, przy wsparciu operatorów takich jak RATP czy RET, to sygnał, że branża wchodzi w kolejną fazę rozwoju. Jeśli testy w Paryżu zakończą się sukcesem, a projekt w Rotterdamie sprawdzi się operacyjnie, nie będzie już odwrotu – autonomiczny transport publiczny zyska kolejne punkty na europejskiej mapie.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze