Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowy prezent dla prywatnych operatorów. Liniowy przetarg ZTM Warszawa

infobus
20.12.2024 18:01
0 Komentarzy

20 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił trzyczęściowy przetarg na autobusową obsługę komunikacji miejskiej na wybranych liniach ZTM.

Zamówienie obejmuje świadczenie usług łącznie 150 autobusami (+12 rezerwa) – w tym 50 kategorii MIDI, 50 kategorii MAXI i 50 kategorii MEGA. Wszystkie autobusy mają należeć do klasy I. Umowy z wykonawcami będą podpisane na 10 lat.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie rodzaje autobusów są wymagane w przetargu ogłoszonym przez ZTM Warszawa i ile pojazdów ma obsługiwać każdą kategorię?
  2. Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu ZTM Warszawa?
  3. Kiedy ZTM Warszawa planuje rozpocząć świadczenie usług przewozowych w ramach nowego przetargu dla każdej z części zamówienia?
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku,
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP

Wygasające kontrakty ZTM

Ogłoszenie przetargu na usługi liniowe 150 autobusami zbiega się z czasem kiedy wygasa kilka liniowych kontraktów – chociaż start usług z nowymi przewoźnikami nie do końca pokrywa się czasowo z zakończeniem poprzednich umów.

Przypomnijmy, że powoli dobiegają końca następujące umowy:

Tyle z historii – przechodzimy do najnowszego postępowania.

Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP

Trzyczęściowy przetarg

Przedmiot zamówienia, jak już wspomnieliśmy, został podzielony na trzy części:

  • Część I: usługi przewozowe świadczone przez okres 10 lat (120 miesięcy) w liczbie rocznej 4.200.000  (z tolerancją do -10%) wozokilometrów przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 9 metrów (klasa MIDI) oraz zapewnienie min. 4 pojazdów rezerwowych,
  • Część II: usługi przewozowe świadczone przez okres 10 lat (120 miesięcy) w liczbie rocznej 4.200.000 (z tolerancją do -10%) wozokilometrów przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 12 metrów (klasa MAXI) oraz zapewnienie min. 4 pojazdów rezerwowych,
  • Część III: usługi przewozowe świadczone przez okres 10 lat (120 miesięcy) w liczbie rocznej 4.200.000 (z tolerancją do -10%) wozokilometrów przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 18 metrów (klasa MEGA) oraz zapewnienie min. 4 pojazdów rezerwowych.

Diesle lub hybrydy

Pojazdy przeznaczone do obsługi linii we wszystkich częściach zamówienia mają być fabrycznie nowe. Wykonawca może wybrać jeden z trzech rodzajów zasilania autobusów:

  • konwencjonalny (na olej napędowy),
  • hybrydowy – połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy – autobusy ograniczające emisję w strefie przystanku na trasie (brak emisji zanieczyszczeń w trakcie postoju i obsługi podróżnych),
  • hybrydowy – połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy – autobusy bez ograniczenia emisji spalin w strefie przystanku.
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP

Liniowe terminy

ZTMy wymaga rozpoczęcia świadczenia usług po upływie 240 dni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż:

  • Dla części I – 1 lutego 2026 roku,
  • Dla części II – 1 stycznia 2026 roku,
  • Dla części III – 1 grudnia 2026 roku.

Usługi świadczone będą do momentu zakończenia ostatniego kursu autobusu linii nocnych w dniu, w którym upłynie 10 lat (120 miesięcy) od rozpoczęcia świadczenia usług przewozowych.

Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP

Liniowe formalności

ZTM wymaga od przewoźników, którzy chcą złożyć ofertę, spełnienia warunków finansowych i w zakresie zdolności technicznej.

Pierwszy z warunków zostanie uznany za spełniony, jeśli wykonawca wykaże, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą niż 30.000.000,00 PLN.

Z kolei warunek w zakresie zdolności technicznej polega na spełnieniu trzech przesłanek:

  • w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonawca wykonał należycie lub wykonuje należycie przynajmniej 1 usługę przewozu o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, świadczoną autobusami – w liczbie minimum 2.000.000 wozokilometrów, przy czym powyższa liczba wozokilometrów musi być osiągnięta w ciągu maksymalnie 1 roku świadczenia usługi na podstawie maksymalnie 3 umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zawartych z organizatorami publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
  • dysponuje terenem przeznaczonym na co najmniej jedną bazę techniczną lub dysponuje co najmniej jedną bazą techniczną spełniającą warunki opisane w SWZ, z powierzchnią placu postojowo-manewrowego zapewniającą jednoczesny postój wszystkich przewidzianych do realizacji umowy autobusów (z uwzględnieniem wszystkich części zamówienia, w których wykonawca zamierza wziąć udział), zlokalizowanymi na terenie m.st. Warszawa i gmin podwarszawskich, z którymi m.st. Warszawa zawarło stosowne porozumienia,
  • w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – posiada średnioroczne zatrudnienie w liczbie co najmniej 70 pracowników.

Do tego, ZTM wymaga wniesienia wadium w wysokości:

  • dla części I  – 4.500.000,00 PLN,
  • dla części II – 5.000.000,00 PLN,
  • dla części III – 5.500.000,00 PLN.
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP
Warszawski Transport Publiczny z mega kontraltem liniowym na koniec roku / fot. WTP

Warunki przetargu

Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 23 stycznia. Zamawiający będzie oceniał wykonawców w dwóch kryteriach:

  • ceny (80%),
  • alternatywnych źródeł zasilania autobusów (20%). Zamawiający przyznaje tutaj pełną liczbę punktów za autobusy o napędzie hybrydowym ograniczającym emisję w strefie przystanku na trasie (brak emisji zanieczyszczeń w trakcie postoju i obsługi podróżnych). Liczba autobusów o alternatywnym źródle zasilania musi być równa 54 (dla danej części zamówienia), przy czym wszystkie zaoferowane autobusy muszą posiadać ten sam rodzaj napędu.

Przetarg można śledzić na stronie: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/152629/details

Komentarze