Autobusowy prezent dla prywatnych operatorów. Liniowy przetarg ZTM Warszawa
20 grudnia Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie ogłosił trzyczęściowy przetarg na autobusową obsługę komunikacji miejskiej na wybranych liniach ZTM.
Zamówienie obejmuje świadczenie usług łącznie 150 autobusami (+12 rezerwa) – w tym 50 kategorii MIDI, 50 kategorii MAXI i 50 kategorii MEGA. Wszystkie autobusy mają należeć do klasy I. Umowy z wykonawcami będą podpisane na 10 lat.
Rozkład jazdy:
- Jakie rodzaje autobusów są wymagane w przetargu ogłoszonym przez ZTM Warszawa i ile pojazdów ma obsługiwać każdą kategorię?
- Jakie kryteria będą brane pod uwagę przy ocenie ofert w przetargu ZTM Warszawa?
- Kiedy ZTM Warszawa planuje rozpocząć świadczenie usług przewozowych w ramach nowego przetargu dla każdej z części zamówienia?
Wygasające kontrakty ZTM
Ogłoszenie przetargu na usługi liniowe 150 autobusami zbiega się z czasem kiedy wygasa kilka liniowych kontraktów – chociaż start usług z nowymi przewoźnikami nie do końca pokrywa się czasowo z zakończeniem poprzednich umów.
Przypomnijmy, że powoli dobiegają końca następujące umowy:
- z firmą Relobus – na obsługę linii 54 autobusami Solaris Urbino 18 CNG. Jest to kontrakt również 8-letni, a został zawarty 10 kwietnia 2019 roku. Autobusy zaś wyruszyły na linie 31 sierpnia 2019 roku,
- z firmą Relobus – na obsługę linii 25 autobusami Otokar Vectio C (+9 rezerwowych). Umowa została zawarta również na prawie 8 lat. Do jej podpisania doszło w maju 2019 roku i obowiązuje do końca 2026 roku.:
- z firmą Mobilis – roczna umowa na obsługę linii 25 autobusami MIDI. Wygasa ona w grudniu tego roku,
- z firmą Mobilis – 8-letni kontrakt na obsługę linii 50 autobusami MAN Lion’s City Hybrid. Umowa wygasa z końcem 2025 roku,
- z PKS Grodzisk Mazowiecki – 7-letni kontrakt autobusami marki Solaris i MAN, który wygasa 31 grudnia 2024 roku.
Tyle z historii – przechodzimy do najnowszego postępowania.
Trzyczęściowy przetarg
Przedmiot zamówienia, jak już wspomnieliśmy, został podzielony na trzy części:
- Część I: usługi przewozowe świadczone przez okres 10 lat (120 miesięcy) w liczbie rocznej 4.200.000 (z tolerancją do -10%) wozokilometrów przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 9 metrów (klasa MIDI) oraz zapewnienie min. 4 pojazdów rezerwowych,
- Część II: usługi przewozowe świadczone przez okres 10 lat (120 miesięcy) w liczbie rocznej 4.200.000 (z tolerancją do -10%) wozokilometrów przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 12 metrów (klasa MAXI) oraz zapewnienie min. 4 pojazdów rezerwowych,
- Część III: usługi przewozowe świadczone przez okres 10 lat (120 miesięcy) w liczbie rocznej 4.200.000 (z tolerancją do -10%) wozokilometrów przy wykorzystaniu w ruchu 50 autobusów o długości ok. 18 metrów (klasa MEGA) oraz zapewnienie min. 4 pojazdów rezerwowych.
Diesle lub hybrydy
Pojazdy przeznaczone do obsługi linii we wszystkich częściach zamówienia mają być fabrycznie nowe. Wykonawca może wybrać jeden z trzech rodzajów zasilania autobusów:
- konwencjonalny (na olej napędowy),
- hybrydowy – połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy – autobusy ograniczające emisję w strefie przystanku na trasie (brak emisji zanieczyszczeń w trakcie postoju i obsługi podróżnych),
- hybrydowy – połączenie różnych źródeł zasilania z napędem elektrycznym w układ hybrydowy – autobusy bez ograniczenia emisji spalin w strefie przystanku.
Liniowe terminy
ZTMy wymaga rozpoczęcia świadczenia usług po upływie 240 dni od daty podpisania umowy, jednak nie wcześniej niż:
- Dla części I – 1 lutego 2026 roku,
- Dla części II – 1 stycznia 2026 roku,
- Dla części III – 1 grudnia 2026 roku.
Usługi świadczone będą do momentu zakończenia ostatniego kursu autobusu linii nocnych w dniu, w którym upłynie 10 lat (120 miesięcy) od rozpoczęcia świadczenia usług przewozowych.
Liniowe formalności
ZTM wymaga od przewoźników, którzy chcą złożyć ofertę, spełnienia warunków finansowych i w zakresie zdolności technicznej.
Pierwszy z warunków zostanie uznany za spełniony, jeśli wykonawca wykaże, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową nie mniejszą niż 30.000.000,00 PLN.
Z kolei warunek w zakresie zdolności technicznej polega na spełnieniu trzech przesłanek:
- w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonawca wykonał należycie lub wykonuje należycie przynajmniej 1 usługę przewozu o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, świadczoną autobusami – w liczbie minimum 2.000.000 wozokilometrów, przy czym powyższa liczba wozokilometrów musi być osiągnięta w ciągu maksymalnie 1 roku świadczenia usługi na podstawie maksymalnie 3 umów o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zawartych z organizatorami publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym,
- dysponuje terenem przeznaczonym na co najmniej jedną bazę techniczną lub dysponuje co najmniej jedną bazą techniczną spełniającą warunki opisane w SWZ, z powierzchnią placu postojowo-manewrowego zapewniającą jednoczesny postój wszystkich przewidzianych do realizacji umowy autobusów (z uwzględnieniem wszystkich części zamówienia, w których wykonawca zamierza wziąć udział), zlokalizowanymi na terenie m.st. Warszawa i gmin podwarszawskich, z którymi m.st. Warszawa zawarło stosowne porozumienia,
- w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – posiada średnioroczne zatrudnienie w liczbie co najmniej 70 pracowników.
Do tego, ZTM wymaga wniesienia wadium w wysokości:
- dla części I – 4.500.000,00 PLN,
- dla części II – 5.000.000,00 PLN,
- dla części III – 5.500.000,00 PLN.
Warunki przetargu
Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 23 stycznia. Zamawiający będzie oceniał wykonawców w dwóch kryteriach:
- ceny (80%),
- alternatywnych źródeł zasilania autobusów (20%). Zamawiający przyznaje tutaj pełną liczbę punktów za autobusy o napędzie hybrydowym ograniczającym emisję w strefie przystanku na trasie (brak emisji zanieczyszczeń w trakcie postoju i obsługi podróżnych). Liczba autobusów o alternatywnym źródle zasilania musi być równa 54 (dla danej części zamówienia), przy czym wszystkie zaoferowane autobusy muszą posiadać ten sam rodzaj napędu.
Przetarg można śledzić na stronie: https://ztmwaw.ezamawiajacy.pl/pn/ztmwaw/demand/notice/public/152629/details
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze