Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusowe napędy w Europie w 2021: Spada udział diesla

infobus
07.04.2022 16:00
0 Komentarzy

Przedstawiamy najnowsze dane ACEA o autobusowych rejestracjach w Unii Europejskiej z uwzględnieniem rodzaju paliwa.

W skrócie – kosztem udziału autobusów z silnikiem diesla (68,8%) rośnie sprzedaż elektrobusów (10,6%) przy podobnych poziomach pojazdów gazowych CNG/LNG (10,5%) i hybrydowych (10,1%).

król jest jeden

Ogółem w 2021 r. 68,8% wszystkich nowych autobusów zarejestrowanych w Unii Europejskiej było napędzanych olejem napędowym. Ale to się zmienia. Autobusy ładowane elektrycznie odnotowały silny wzrost, w wyniku czego ich udział w rynku zwiększył się z 6,1% w 2020 r. do 10,6% w ubiegłym roku.

O skali tego wzrostu świadczy fakt, że elektrobusowy tabor w Europie ocenia się na ok 11. tys. e-busów, z czego aż 6 tys. przybyło w ostatnich dwóch latach. To się nazywa elektryczny impet.

Autobusy gazowe (CNG/LNG) odpowiadały za 10,5% wszystkich sprzedanych nowych autobusów, podczas gdy pojazdy hybrydowo-elektryczne objęły 10,1% rynku. Łącznie wszystkie pojazdy z napędami alternatywnymi zapewniły sobie 31,2% udziału w unijnym rynku autobusów w 2021 r.

z napędem Alternatywnym (APV)

W ubiegłym roku popyt na autobusy z silnikami diesla w UE spadł o 2,9% do 19 895 sztuk, a ich udział w rynku zmniejszył się z 73,2% w 2020 r. do 68,8% w 2021 r. Spośród czterech głównych krajów UE jedynie Włochy odnotowały wzrost (+7,9%) sprzedaży autobusów z silnikiem diesla. Hiszpania wykazała dwucyfrowy spadek (-19,8%), na kolejnych miejscach znalazły się Niemcy (-8,5%) i Francja (-2,4%) z bardziej umiarkowanymi spadkami. W całej Unii Europejskiej w 2021 r. sprzedano tylko jeden autobus z silnikiem benzynowym. I w zasadzie nie wiadomo, dlaczego ACEA uwzględnia je  w swoich statystkach.

W 2021 r. rejestracje nowych autobusów elektrycznych (ECV) w UE znacząco wzrosły (+78,7%), osiągając liczbę 3 064 sztuk i udział w rynku 10,6%. Wiodącym rynkiem autobusów elektrycznych była Francja, gdzie sprzedano 622 sztuki (+247,5%), za nią uplasowały się Niemcy (613 sztuk; +57,6%) i Dania (224 sztuki; +3 633%). Podczas gdy w 2020 roku, to Holandia była największym rynkiem elektrycznych autobusów w UE, ale w ubiegłym roku jej sprzedaż spadła o 57,6%. Francja i Niemcy zapewniły sobie łącznie 40,3% udział w rynku wszystkich elektrycznych autobusów sprzedanych w UE w 2021 r.

Autobusy hybrydowe (HEV) osiągnęły w ostatnim roku 10,1% rynku autobusów w UE. Sprzedaż hybryd wzrosła o 10,0% w 2021 r., do 2 926 nowych autobusów. Za prawie połowę całkowitej sprzedaży hybryd odpowiadały Niemcy, gdzie w ciągu roku zarejestrowano 1 405 sztuk.

W 2021 r. 10,5% nowych średnich i ciężkich autobusów w UE było zasilanych na gaz ziemny. Rejestracje nowych autobusów z napędami alternatywnymi w Unii Europejskiej skurczyły się w ubiegłym roku o 2,3% do 3 033 sztuk. Duży wzrost sprzedaży autobusów z napędami alternatywnymi miał miejsce we Francji (+61,3%), podczas gdy Hiszpania i Włochy wykazały ujemne wyniki (odpowiednio -42,6% i -15,2%).

Komentarze