Autobusowe napędy w Europie w 2021: Spada udział diesla
Przedstawiamy najnowsze dane ACEA o autobusowych rejestracjach w Unii Europejskiej z uwzględnieniem rodzaju paliwa.
W skrócie – kosztem udziału autobusów z silnikiem diesla (68,8%) rośnie sprzedaż elektrobusów (10,6%) przy podobnych poziomach pojazdów gazowych CNG/LNG (10,5%) i hybrydowych (10,1%).
król jest jeden
Ogółem w 2021 r. 68,8% wszystkich nowych autobusów zarejestrowanych w Unii Europejskiej było napędzanych olejem napędowym. Ale to się zmienia. Autobusy ładowane elektrycznie odnotowały silny wzrost, w wyniku czego ich udział w rynku zwiększył się z 6,1% w 2020 r. do 10,6% w ubiegłym roku.
O skali tego wzrostu świadczy fakt, że elektrobusowy tabor w Europie ocenia się na ok 11. tys. e-busów, z czego aż 6 tys. przybyło w ostatnich dwóch latach. To się nazywa elektryczny impet.
Autobusy gazowe (CNG/LNG) odpowiadały za 10,5% wszystkich sprzedanych nowych autobusów, podczas gdy pojazdy hybrydowo-elektryczne objęły 10,1% rynku. Łącznie wszystkie pojazdy z napędami alternatywnymi zapewniły sobie 31,2% udziału w unijnym rynku autobusów w 2021 r.
z napędem Alternatywnym (APV)
W ubiegłym roku popyt na autobusy z silnikami diesla w UE spadł o 2,9% do 19 895 sztuk, a ich udział w rynku zmniejszył się z 73,2% w 2020 r. do 68,8% w 2021 r. Spośród czterech głównych krajów UE jedynie Włochy odnotowały wzrost (+7,9%) sprzedaży autobusów z silnikiem diesla. Hiszpania wykazała dwucyfrowy spadek (-19,8%), na kolejnych miejscach znalazły się Niemcy (-8,5%) i Francja (-2,4%) z bardziej umiarkowanymi spadkami. W całej Unii Europejskiej w 2021 r. sprzedano tylko jeden autobus z silnikiem benzynowym. I w zasadzie nie wiadomo, dlaczego ACEA uwzględnia je w swoich statystkach.
W 2021 r. rejestracje nowych autobusów elektrycznych (ECV) w UE znacząco wzrosły (+78,7%), osiągając liczbę 3 064 sztuk i udział w rynku 10,6%. Wiodącym rynkiem autobusów elektrycznych była Francja, gdzie sprzedano 622 sztuki (+247,5%), za nią uplasowały się Niemcy (613 sztuk; +57,6%) i Dania (224 sztuki; +3 633%). Podczas gdy w 2020 roku, to Holandia była największym rynkiem elektrycznych autobusów w UE, ale w ubiegłym roku jej sprzedaż spadła o 57,6%. Francja i Niemcy zapewniły sobie łącznie 40,3% udział w rynku wszystkich elektrycznych autobusów sprzedanych w UE w 2021 r.
Autobusy hybrydowe (HEV) osiągnęły w ostatnim roku 10,1% rynku autobusów w UE. Sprzedaż hybryd wzrosła o 10,0% w 2021 r., do 2 926 nowych autobusów. Za prawie połowę całkowitej sprzedaży hybryd odpowiadały Niemcy, gdzie w ciągu roku zarejestrowano 1 405 sztuk.
W 2021 r. 10,5% nowych średnich i ciężkich autobusów w UE było zasilanych na gaz ziemny. Rejestracje nowych autobusów z napędami alternatywnymi w Unii Europejskiej skurczyły się w ubiegłym roku o 2,3% do 3 033 sztuk. Duży wzrost sprzedaży autobusów z napędami alternatywnymi miał miejsce we Francji (+61,3%), podczas gdy Hiszpania i Włochy wykazały ujemne wyniki (odpowiednio -42,6% i -15,2%).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze