Autobusowa rewolucja w regionie środkowoczeskim. Wnioski dla Polski
1 grudnia 2024 pasażerowie regionu środkowoczeskiego byli świadkami rewolucji w regionalnym transporcie publicznym.
Dzięki przetargom liniowym zorganizowanym wspólnie przez Pražská integrovaná doprava (PID) i Středočeský kraj wyłoniono przewoźników w 35 obszarach operacyjnych, którzy będą świadczą usługi przez najbliższe 10 lat. Najczęściej zupełnie nowym taborem.
Rozkład jazdy:
- Jakie firmy zostały wyłonione w przetargach na świadczenie usług transportu publicznego w regionie środkowoczeskim?
- Jakie nowoczesne autobusy wprowadzono na liniach regionalnych w ramach modernizacji floty?
- Jakie innowacyjne rozwiązania w zarządzaniu systemem transportowym wprowadzono w ramach projektu PID?
Nowe standardy jakości i nowoczesny tabor
Zmiany obejmują nie tylko nowe rozkłady jazdy, ale również poprawę jakości usług i modernizację floty. Na wielu liniach pojawiły się niskopodłogowe autobusy o zwiększonej pojemności, w tym pojazdy o długości 15 i 18 metrów. Jednym z głównych założeń projektu było wprowadzenie surowszych standardów jakości, uwzględniających komfort pasażerów, ochronę środowiska oraz dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Na przykład firma ZDAR, nowy operator w regionie Sedlčan, wyposażyła flotę w autobusy SOR ICN oraz Iveco Crossway , dostosowane do standardów PID. Pojazdy te będą obsługiwać kluczowe linie, takie jak 360 Sedlčany – Praga, zapewniając codziennie 41 kursów w dni robocze.
W regionie Mníška pod Brdy spółka ČSAD Benešov wprowadziła nowoczesne autobusy Mercedes-Benz Citaro GÜ oraz Setra LE Business, które będą obsługiwać połączenia do Pragi i pomiędzy miejscowościami regionu.
współpraca międzyregionalna
Projekt zakłada także rozwój współpracy z sąsiednimi regionami Czech, takimi jak Południowoczeskie, Plzeńskie czy Libereckie. Wprowadzono nowe linie łączące region środkowoczeski z ośrodkami w Šumavie czy Karkonoszach. Ponadto rozbudowano system przesiadkowy, tworząc nowe węzły, jak w Nové Ves przy autostradzie.
PID postawiło na zaawansowane zarządzanie systemem transportowym. Rozbudowano centrum dyspozytorskie, a także uruchomiono specjalną infolinię oraz stronę internetową z aktualizowanymi informacjami o zmianach i sytuacjach nadzwyczajnych. Na wybranych liniach wprowadzono testowo możliwość wejścia do autobusu wszystkimi drzwiami, co znacznie przyspiesza proces obsługi pasażerów.
Wnioski dla Polski
Nowy system opiera się na wieloletnich umowach podpisanych z przewoźnikami. Przetargi pozwoliły na zapewnienie długoterminowej stabilności finansowej oraz precyzyjnego planowania modernizacji. Całkowite koszty inwestycji w tabor i infrastrukturę wynoszą setki milionów koron. Przykładowo, firma ČSAD Benešov zainwestowała 170 milionów koron w nowoczesne pojazdy i zaplecze w Mníšku pod Brdy.
Kompleksowe podejście Czechów do organizacji transportu regionalnego powinno być inspiracją dla Polski. Projekt PID pokazuje, jak strategiczne planowanie, współpraca między samorządami, nowoczesna flota i zarządzanie systemem mogą zrewolucjonizować komunikację publiczną w całym regionie. W Polsce wciąż brakuje spójnych rozwiązań tego typu, co utrudnia rozwój transportu regionalnego i międzyregionalnego.
Czeska rewolucja autobusowa to dowód na to, że zintegrowany system transportowy nie tylko poprawia jakość życia mieszkańców, ale także przyczynia się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze