Autobusowa ofensywa Szprotawy: Linia do Zielonej Góry. Dofinansowanie z ZTP
Dobre, autobusowe informacje z Gminy Szprotawa w województwie lubuskim. Od stycznia 2024 roku samorząd przywróci bezpośrednie połączenia Szprotawy z Zieloną Górą.
Stało się tak dzięki wypracowanemu porozumieniu Gminy Szprotawa, Związku Powiatowo-Gminnego Powiatu Żagańskiego i Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze. To nie koniec dobrych wieści. Dzięki dofinansowana z II edycji „Zielonego Transportu Publicznego”, gmina zakupi osiem autobusów elektrycznych oraz cztery ładowarki dwustanowiskowe.
Pierwsza dobra informacja
Od stycznia 2024 roku uruchomione zostaną nowe linie autobusowe ze Szprotawy, które umożliwią mieszkańcom bezpośrednie dotarcie do Zielonej Góry.
Aktualnie funkcjonujące linie 102 i 103 zostaną zastąpione przez:
- linię 100 ze Szprotawy do Zielonej Góry przez Pasterzowice, Witków, Siecieborzyce, Kożuchów, Mirocin Dolny
- oraz linię 118 z Żagania do Nowej Soli przez Szprotawę, Pasterzowice, Borowinę, Nowe Miasteczko.
-„To bardzo dobra informacja dla niezmotoryzowanych mieszkańców naszej gminy – mówi burmistrz Mirosław Gasik. – Po wielomiesięcznych negocjacjach zawarliśmy kontrakt, na mocy którego uruchomione zostaną połączenia autobusowe ze Szprotawy do Zielonej Góry. W dni robocze do Zielonej Góry będziemy mogli pojechać 4 razy dziennie oraz 2 razy dziennie w weekendy, natomiast do Nowej Soli 5 razy dziennie w dni robocze oraz 2 razy dziennie w weekendy.
To ważny krok w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, którego niestety doświadczają osoby starsze, niezmotoryzowane oraz młodzież dojeżdżająca do szkół.
Druga dobra informacja
Jest taka, że Gmina Szprotawa otrzyma z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotację i pożyczkę na zakup 8 autobusów elektrycznych oraz 4 ładowarek dwustanowiskowych, zapewniających zasilanie pojazdów. Wprowadzenie „elektryków” do ruchu w drugiej połowie 2025 r. spowoduje poprawę jakości powietrza w mieście oraz zmniejszy poziom emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Przedsięwzięcie pomoże także zredukować poziom hałasu ulicznego.
Zakup elektrobusów wraz z odpowiednim systemem ładowania to koszt na poziomie 23 mln zł. Dotacja udzielona z zasobu wdrażanego przez NFOŚiGW programu „Zielony Transport Publiczny” sięgnie 17,8 mln zł (to ponad 77 proc. kosztów kwalifikowanych projektu), a pożyczka – około 5,2 mln zł (przeszło 22 proc. kosztów kwalifikowanych).
Każdy z ośmiu niskopodłogowych autobusów o napędzie elektrycznym zaoferuje 72 miejsca dla pasażerów i będzie dostosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Planowany roczny przebieg jednego pojazdu to ponad 577 tys. km. W ramach projektu przewidziano również zakup i montaż 8 punktów ładowania (tj. 4 ładowarek dwustanowiskowych o mocy 120 kW).
Dodatkowo zostanie zakupiona mikroinstalacja fotowoltaiczna (PV) o mocy 50 kW. Zamontowana na wybudowanej przez gminę (w ramach środków własnych) wiacie autobusowej, wyprodukuje energię elektryczną przeznaczoną do zasilania ładowarek.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze