Autobus wodorowy Arthur Bus ponownie we flocie MPK Kraków. Test po zakupach
Arthur Bus 12 H2 Zero ponownie pojawił się na testach w Krakowie. 3 marca 2025 roku autobus wodorowy tej marki wyjechał na linię nr 148, kursując na trasie „Zajezdnia Płaszów” – „Czyżyny Dworzec”.
To już trzecia wizyta tego modelu w stolicy Małopolski. Poprzednie testy odbyły się w lutym 2023 roku oraz we wrześniu 2024 roku, gdy pojazd sprawdzano odpowiednio na liniach nr 128 oraz 128 w zmienionej relacji do Górki Narodowej P+R. Przypomnijmy, że w ramach właśnie zakończonego pierwszego przetargu na wodorowce przewoźnik wybrał markę NesoBus.
Rozkład jazdy:
- Na jakiej linii kursuje Arthur Bus 12 H2 Zero podczas testów w Krakowie w marcu 2025 roku?
- Jaki zasięg na jednym tankowaniu wodoru osiąga ten model autobusu?
- Ile wodorowych autobusów NesoBus zamówiło już MPK Kraków?
Wodorowe tło
Arthur Bus 12 H2 Zero to 12-metrowy, w pełni niskopodłogowy autobus miejski z napędem wodorowym. Pojazd wyposażony jest w ogniwo paliwowe o mocy 70 kW, a jego zbiorniki mieszczą do 37,5 kg wodoru. Taki zapas pozwala przejechać około 350 km na jednym tankowaniu. Komfort podróży zapewnia klimatyzacja, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz platforma dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Maksymalna pojemność to 78 pasażerów, w tym 32 na miejscach siedzących.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Testy w Krakowie wpisują się w długofalową strategię MPK Kraków, która zakłada znaczną rozbudowę floty autobusów zeroemisyjnych. Przewoźnik nie ogranicza się do jednej marki – w ostatnich miesiącach sprawdzano autobusy wodorowe czterech różnych producentów. To efekt konsekwentnej polityki dekarbonizacji transportu publicznego w Krakowie, który już teraz dysponuje znaczną flotą autobusów elektrycznych oraz hybrydowych.
Warto przypomnieć, że MPK Kraków w ramach zamówienia publicznego zakupiło już 10 wodorowych autobusów NesoBus. Ich dostawy powinny rozpocząć się jeszcze w 2025 roku. To jednak dopiero początek większego projektu, ponieważ krakowski przewoźnik planuje zakupić w przyszłości nawet 150 kolejnych wodorowych autobusów. Równolegle trwają prace nad przygotowaniem zajezdni w Płaszowie do obsługi i tankowania pojazdów napędzanych wodorem.
Wodór dla krakowskich autobusów ma dostarczać Orlen, a za rozwój infrastruktury wodorowej współodpowiada Krakowski Holding Komunalny. Projekt zakłada także współpracę naukową z Politechniką Krakowską, która wspiera badania nad efektywnym wykorzystaniem wodoru w transporcie publicznym.
Komentarze