Ateny żegnają trolejbusy. W ich miejsce wjeżdżają autobusy elektryczne
Ateny podejmują radykalny krok w reorganizacji swojego systemu transportu miejskiego. Po ponad siedemdziesięciu latach użytkowania trolejbusów, stolica Grecji rozpoczyna ich systematyczne wycofywanie i zastępowanie autobusami bateryjnymi.
Według greckiego Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, likwidacja trakcji trolejbusowej ma się zakończyć do 2027 roku. Pierwsze linie znikną z ulic już jesienią 2025.
Rozkład jazdy:
- Do którego roku Grecja planuje całkowicie wycofać trolejbusy z ulic Aten?
- Jakiego producenta wskazano jako głównego dostawcę nowych autobusów bateryjnych dla Aten i Salonik?
- Jakie są główne powody podjęcia decyzji o zastąpieniu trolejbusów autobusami bateryjnymi?
Koniec epoki trolejbusów w Atenach
Trolejbusy obecne były w Atenach od co najmniej 1949 roku, stanowiąc jedną z największych sieci w Europie – z flotą liczącą około 350 pojazdów i siecią trakcyjną o długości przekraczającej 200 km. Jednak, jak zaznaczają przedstawiciele resortu, dziś system ten ma więcej wad niż zalet:
- Przeciętna wieku pojazdów przekracza 20 lat.
- Koszty utrzymania infrastruktury (sieci, podstacji) są wysokie.
- Wzrost liczby awarii oraz brak części zamiennych powodują rosnącą zawodność taboru.
- Sieć trakcyjna utrudnia reorganizację tras i jest wizualnie inwazyjna.
– Kiedy mamy już autobusy elektryczne z dużym zasięgiem, nie ma powodu, by nadal utrzymywać ciężką infrastrukturę trolejbusową – stwierdził wiceminister Konstantinos Kyranakis, zapowiadając wycofanie trakcji z centrum Aten i Pireusu.
Elektryki zamiast trolejbusów
Zamiast 130 trolejbusów, OASA (operator transportu publicznego w Atenach) wprowadzi 100 nowych autobusów bateryjnych. Pojazdy będą miały 12 metrów długości i zostaną zakupione w ramach narodowego planu odbudowy. Dominującym dostawcą pozostaje chiński Yutong, który już dostarczył:
- 140 elektrobusów do Aten,
- 110 do Salonik,
- a teraz wygrał przetarg na kolejne 125 pojazdów (łączna wartość kontraktu – ok. 51,6 mln euro).
Powody decyzji to w skrócie:
- Ekonomia: za cenę dwóch trolejbusów można kupić trzy elektrobusy – bez kosztów utrzymania trakcji.
- Elastyczność: autobusy bateryjne nie są ograniczone do sieci trakcyjnej, co zwiększa odporność systemu na remonty, blokady ulic czy zmiany tras.
- Estetyka miasta: demontaż przewodów traktowany jest jako forma „odciążenia przestrzeni” w centrum miasta.
- Osiągi: nowe autobusy oferują większy zasięg (100–300 km) i szybsze ładowanie, a także wsparcie rekuperacji.
Przebudowa systemu w dwóch fazach
Transformacja odbywa się etapami:
- Etap I (2025): demontaż sieci w ścisłym centrum Aten i Pireusu, konwersja najbardziej uczęszczanych linii.
- Etap II (do 2027): wycofanie pozostałych trolejbusów i przekierowanie tras na nowe autobusy elektryczne.
W międzyczasie rząd przygotowuje kolejne przetargi na ponad 700 nowych elektrobusów i trolejbusów hybrydowych, w tym pierwsze autobusy z napędem wodorowym (plan: 50 sztuk, szacowany koszt: 40 mln euro).
Część ekspertów i organizacji miejskich wskazuje, że alternatywą mogłoby być wdrożenie trolejbusów z technologią In Motion Charging (IMC) – czyli z bateriami pozwalającymi na częściowy ruch poza siecią. Takie rozwiązania są wdrażane m.in. w Niemczech i Szwajcarii. Grecki rząd jednak nie zdecydował się na tę ścieżkę, argumentując, że system bateryjny całkowicie zastępuje zalety IMC przy niższych kosztach.
Parametr | Dane |
---|---|
Obecna flota trolejbusów | ~130 w Atenach, ponad 350 w całym systemie |
Wiek pojazdów | >20 lat (głównie Neoplan, Van Hool) |
Dostawca autobusów e-busów | Yutong (Chiny) |
Nowe pojazdy | 100 elektrobusów (12 m), kolejne w przetargu (125 szt.) |
Likwidacja sieci | rozpoczęcie: jesień 2025, zakończenie: do 2027 r. |
Finansowanie | Krajowy Plan Odbudowy + fundusze unijn |
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze