Arthur Bus z największą umową w swojej historii: 20 autobusów wodorowych dla MPK Lublin
29 kwietnia 2025 roku MPK Lublin podpisało umowę z firmą Arthur Bus na dostawę 20 autobusów wodorowych.
To największy dotychczas kontrakt MPK Lublin na autobusy wodorowe i kolejny krok ku dekarbonizacji transportu miejskiego. Dzięki 100% dofinansowaniu z NFOŚiGW w ramach Krajowego Planu Odbudowy, miasto konsekwentnie rozwija flotę niskoemisyjną, spełniając już teraz wymóg 40% pojazdów zeroemisyjnych – 3 lata przed obowiązującym progiem ustawowym O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega kontrakt MPK Lublin z firmą Arthur Bus podpisany 29 kwietnia 2025 roku?
- Jakie były wyniki przetargu i co zdecydowało o wyborze oferty Arthur Bus?
- Jakie są techniczne i ekologiczne cechy zamówionych autobusów wodorowych?
Wodorowa dwudziestka
Lubelskie zamówienie obejmuje dostawę 20 niskopodłogowych autobusów wodorowych o długości 12 metrów oraz jednej mobilnej ładowarki o małej mocy. Pojazdy trafią na ulice Lublina do końca marca 2026 roku. Będą w pełni przystosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami i wyposażone w komplet systemów pokładowych: biletomaty, monitoring, licznik pasażerów, klimatyzację i porty USB.
W przetargu wzięły udział trzy firmy. Najkorzystniejszą ofertę złożył Arthur Bus, proponując realizację kontraktu za 63.959.938 PLN brutto (czyli 51.999.949 PLN netto). Cena jednostkowa netto za jeden autobus wynosi 2.599.997 PLN. Pozostałe oferty to:
- PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy: 77.416.200 PLN brutto (62.940.000 PLN netto, 3.147.000 PLN netto za model NesoBus),
- Solaris Bus & Coach: 77.465.400 PLN brutto (62.980.000 PLN netto, 3.149.000 PLN netto za Urbino 12 hydrogen).
Miasto Lublin przeznaczyło na sfinansowanie zamówienia 80.242.495 PLN brutto, więc wszystkie oferty zmieściły się w budżecie.
Oferty oceniano na podstawie następujących kryteriów:
✅ Cena – 65%
✅ Gwarancja – 15%
✅ Warunki techniczne – 15%
✅ Ekologia – 5%
Arthur Bus zdobył łącznie 96,59 pkt, wyprzedzając PAK-PCE (87,20 pkt) i Solaris (87,11 pkt).
Mówią VIP-y
Zamówione autobusy będą miały od 11,5 do 12,5 m długości, niską podłogę na całej długości i trzy pary drzwi. Będą zasilane ogniwami paliwowymi współpracującymi z bateriami litowo-jonowymi, a zbiorniki wodoru zostaną umieszczone na dachu. Zasięg ma wynosić minimum 300 km na jednym tankowaniu, a emisja – wyłącznie para wodna.
-„Rozwój technologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz wsparcie finansowe z budżetu państwa i Unii Europejskiej sprzyjają przyspieszeniu transformacji transportu miejskiego. Zakup autobusów jest możliwy dzięki całkowitemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiej – powiedział podczas podpisana umowy Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Pojazdy otrzymają szereg udogodnień: wydzieloną kabinę kierowcy, systemy detekcji pieszych i rowerzystów, monitoring martwego pola, rozpoznawanie znaków, kontrolę zmęczenia kierowcy oraz czujniki temperatury i ciśnienia w oponach
-„Nowe autobusy wodorowe znacznie odnowią tabor lubelskiego MPK. Za rok po Lublinie będą jeździć 24 pojazdy zasilane wodorem. Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Dajemy mieszkańcom komfortowe, ekologiczne i ciche autobusy, które emitują jedynie parę wodną – dodał Bogdan Kołciuk, prezes zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.
.W ramach zamówienia Arthur Bus dostarczy także jedną ładowarkę mobilną do zastosowania na terenie zajezdni.
-„Nasze autobusy są w pełni ekologiczne i mają dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emitują żadnych trujących substancji do atmosfery oraz są bardzo energooszczędne. Ponadto wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy, takie jak: detekcja pieszych i rowerzystów będących w martwym polu, system detekcji zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków czy kontrola ciśnienia i temperatury w każdej z opon. Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność – mówi Rafał Słomka, dyrektor techniczny, członek zarządu Arthur Bus Sp. z o.o.
Wodorowe doświadczenie
Obecnie w Lublinie jeżdżą 4 autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiła Gmina Lublin oraz 3 autobusy marki ARTHUR, zakupione przez Miasto Świdnik i dedykowane do obsługi linii podmiejskich 5 oraz 35. W Lublinie działa też zewnętrzna stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK Lublin. To tu obecnie tankowane są autobusy wodorowe.
Lublin ma w planach zakup kolejnych autobusów niskoemisyjnych. MPK rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów hybrydowych o długości 18 metrów z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a na kolejne 9 przegubowych „hybryd” złożono już wniosek o dofinansowanie. Podpisano również umowę na wsparcie finansowe projektu „Zrównoważona mobilność miejska – rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”, w ramach którego przewidziany jest zakup 20 trolejbusów z dodatkowym napędem oraz rozbudowa zajezdni przy ul. Głuskiej na potrzeby bazy dla trolejbusów o napędzie alternatywnym.
Kolejnym dużym projektem związanym z rozwojem transportu publicznego jest „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”. Obejmuje on swoim zakresem przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności i obejmuje m.in. zakup bezemisyjnego taboru – 15 autobusów elektrycznych o długości 18 m. Projekt będzie finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 w wysokości 45 mln euro.
Komentarze