Alsa i Nex z przetargami na 113 autobusów elektrycznych. Dla Lizbony i Porto
W kwietniu portugalskie spółki Alsa Todi Metropolitana de Lisboa, Lda. oraz Nex Continental Holding SL – Sucursal em Portugal ogłosiły duże, taborowe postępowania.
Chodzi o dostawę łącznie 113 autobusów elektrycznych i 53 stacji ładowania, w tym także pojazdów klasy II. Postępowania prowadzone są oddzielnie, ale wszystkie mają wspólny cel – przyspieszenie dekarbonizacji miejskiego transportu publicznego.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści dla aglomeracji Lizbony i Porto przyniesie zakup ponad 100 autobusów elektrycznych w ramach unijnych przetargów?
- Czy podział zamówień na klasy nisko- i wysokopodłogowe odzwierciedla różne potrzeby komunikacyjne obszarów metropolitalnych Portugalii?
- W jaki sposób doświadczenia Alsy z Genewy i Madrytu mogą wpłynąć na wdrożenie elektrycznych flot w Lizbonie i Porto?
#TransportPubliczny
Dwa zamówienia – jedna grupa
W kwietni opublikowano lizbońskie i portońskie zamówienia w Dzienniku Urzędowym UE. Pierwsze postępowanie prowadzi Alsa Todi Metropolitana de Lisboa, które szuka dostawców 60 autobusów elektrycznych dla komunikacji miejskiej w południowej części aglomeracji lizbońskiej. Drugie ogłoszenie złożyła spółka Nex Continental Holding działająca w regionie Porto. Tam przetarg obejmuje nie tylko 53 autobusy elektryczne, ale także infrastrukturę ładowania.
W przypadku Alsy mamy do czynienia z podziałem na dwa zadania: 24 autobusy klasy M3, niskopodłogowe, z dwiema parami drzwi oraz 36 autobusów klasy M3, wysokopodłogowych, również z dwiema parami drzwi.
Z kolei Nex planuje zamówienie w trzech grupach: 40 niskopodłogowych autobusów klasy I, 13 wysokopodłogowych klasy II oraz instalację 53 ładowarek i całej infrastruktury energetycznej.
Wartość zamówienia Alsa Todi to 23.790.000 EUR netto, natomiast Nex Continental Holding oszacował swoje postępowanie na 23.202.500 EUR netto. Wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu 210 dni od podpisania kontraktu.
Przetargowe terminy
Na oferty zamawiający czekają do 25 kwietnia 2025 r., a następnie komisje przetargowe ocenią złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena
✅ Parametry techniczne i funkcjonalne (szczegóły w dokumentach zamówienia)
Pełne dokumentacje przetargowe dostępne są pod adresami: https://community.vortal.biz/ (dla wszystkich części zamówienia)
Zakupowe tło
Alsa i Nex to spółki zależne hiszpańskiego operatora Alsa, należącego do globalnej grupy Mobico (d. National Express Group). Firma działa już od kilku lat w portugalskim transporcie publicznym, m.in. w aglomeracjach Lizbony i Porto.
„Zielone” zakupy autobusów elektrycznych to przede wszystkim:
- Genewa (Szwajcaria): W grudniu 2023 roku Alsa rozpoczęła obsługę sześciu miejskich linii autobusowych w Genewie, wykorzystując flotę 22 nowych autobusów elektrycznych oraz czterech rezerwowych autobusów hybrydowych. Inwestycja ta obejmowała również budowę infrastruktury do ładowania pojazdów w zajezdni w Satigny. Dzięki temu Alsa stała się pierwszym operatorem Transports Publics Genevois (TPG) korzystającym wyłącznie z pojazdów zeroemisyjnych .
- Hiszpania: Alsa planuje, aby do 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie w Hiszpanii były pojazdami zeroemisyjnymi, a do 2035 roku cała flota autobusów miejskich osiągnęła ten standard. Do końca 2021 roku 13% floty Alsy składało się z pojazdów wykorzystujących technologie przyjazne środowisku, takich jak autobusy elektryczne, hybrydowe oraz zasilane gazem.
- W styczniu 2022 roku Alsa uruchomiła pierwszy w Hiszpanii autobus zasilany wodorem, obsługujący regularną trasę miejską w Torrejón de Ardoz, w ramach sieci transportowej wspólnoty autonomicznej Madrytu. Autobus ten emituje jedynie parę wodną, a jego zasięg jest większy niż w przypadku tradycyjnych autobusów elektrycznych
Komentarze