Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara

infobus
09.01.2025 12:05
0 Komentarzy

W listopadzie Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie poinformowały o zwycięstwie firmy Irizar w przetargu na dostawę łącznie 80 autobusów elektrycznych

Hiszpański producent został wybrany przez MZA zarówno w kategorii MAXI, jak i MEGA. Naturalnym, następnym krokiem byłoby podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Tak się jednak póki co nie stanie, bowiem przetarg, za sprawą odwołania od Busnex Poland i Solarisa, trafił do Krajowej Izby Odwoławczej. 23 grudnia zapadł wyrok, który nie jest korzystny dla Irizara. 

Rozkład jazdy:

  1. Jakie firmy odwołały się od wyniku przetargu na autobusy elektryczne w Warszawie?
  2. Kto złożył najtańsze oferty w kategoriach MAXI i MEGA w tym przetargu?
  3. Jakie są główne wymagania techniczne dotyczące nowych autobusów elektrycznych dla Warszawy?
Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki
Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki

Trzech chętnych

Przypomnijmy, że 22 października miejski przewoźnik otworzył oferty od firm, które chciały dostarczyć dla niego autobusy elektryczne ładowane przez wtyczkę plug-in.

W zadaniu nr 1 (autobusy MAXI) oferty złożyli:

  • Solaris Bus & Coach – cena 97.785.000,00 PLN brutto/ 79.500.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 12 electric na poziomie 2.650.000,00 PLN netto,
  • Busnex Poland – cena 91.238.940,00 PLN brutto/ 74.178.000,000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Yutong U12 na poziomie 2.472.600,00 PLN netto,
  • Irizar e-mobility – cena 84.115.395,00 PLN brutto/ 68.386.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 12 na poziomie 2.279.550,00 PLN netto.

Z kolei w zadaniu nr 2 (MEGA) wpłynęły dwie oferty – od:

  • Solaris Bus & Coach – cena 227.550.000,00 PLN brutto/ 185.000.000,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Solaris Urbino 18 electric na poziomie 3.700.000,00 PLN netto,
  • Irizar e-mobility – cena 222.460.875,00 PLN brutto/ 180.862.500,00 PLN netto, co daje jednostkowy koszt autobusu Irizar ie bus 18 na poziomie 3.617.250,00 PLN netto.

I jeszcze budżet. MZA poinformowało, że ma przygotowane sumy:

  • na zadanie 1 – 101.519.280,00 PLN brutto,
  • na zadanie 2 – 226.873.500,00 PLN brutto.

Jak widać, najtańszą ofertę złożył Irizar i to on wygrał zarówno MEGA, jak i MAXI zadanie przy kryteriach oceny ofert: Cena (70%), Ekologia (19%), Liczba roboczogodzin w okresie 10 lat (7%), Parametry techniczne (4%).

Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki

Wyrok KIO

Wybór najkorzystniejszej oferty przez MZA został zakwestionowany przez dwóch konkurentów Irizara – firmę Busnex Poland oraz Solaris.

Oba podmioty zaskarżyły tę czynność zamawiającego do Krajowej Izby Odwoławczej.

23 grudnia KIO uznała część argumentów odwołujących za zasadne i wydała wyrok.

Zgodnie z jego treścią, MZA Warszawa ma unieważnić czynność wyboru najkorzystniejszej oferty w obu zadaniach.

Ponadto, KIO nakazała miejskiemu przewoźnikowi odrzucenie oferty Irizar również w obu zadaniach i ponowną ocenę ofert, a także ponowny wybór najkorzystniejszej oferty.

Jako podstawę uwzględnienia obu odwołań KIO wskazało na art. 226 ust. 1 pkt 3 i 14 PZP. W/w przepisy stanowią o odrzuceniu oferty jeśli jest ona niezgodna z ustawą oraz wykonawca nie wniósł wadium albo wniósł je w sposób nieprawidłowy.

Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki
Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki

Co dalej?

Mimo wyroku KIO, nic nie jest jeszcze przesądzone. Stronom (a więc w tym przypadku Irizarowi oraz MZA Warszawa) przysługuje prawo do wniesienia skargi do Sądu Okręgowego w Warszawie. Termin na wniesienie skargi to 14 dni od otrzymania przez strony wyroku KIO wraz z uzasadnieniem.

W chwili obecnej trudno powiedzieć, co zrobi MZA i Irizar. Zarówno producent, jak i miejski przewoźnik muszą zapoznać się z argumentacją Izby i rozważyć argumenty „za” i „przeciw”. Ewentualna decyzja o wniesieniu skargi do sądu będzie musiała zostać podjęta również z uwzględnieniem ryzyka przegrania sprawy przed sądem i w związku z tym poniesienia dodatkowych kosztów procesu.

Jeśli jednak strony nie zdecydują się na zaskarżenie wyroku i orzeczenie KIO się uprawomocni, to naturalnym zwycięzcą w zadaniu 1 zostałby Busnex Poland, zaś w zadaniu 2 – Solaris.

Decyzję MZA poznamy zapewne na stronie przetargowej: https://mza.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/447971/zakup-i-dostawa-30-szt-autobusow-elektrycznych-klasy-maxi-12m-i-50-szt-autobusow-przegubowych-18m

Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki
Ależ zwrot akcji w przetargu na 80 elektrobusów dla Warszawy! KIO odrzuca ofertę Irizara / fot. Firma Wanicki

Wymagania dla autobusów „High Energy”

Autobusy elektryczne „High Energy” mają mieć długość odpowiednio od 11,8 do 12,2 m (MAXI) i od 17,5 do 18,2 m (MEGA). Pojazdy mają umożliwić przewóz dla minimum 80 (110 – w autobusach MEGA) pasażerów. Autobusy mają być napędzane przez silnik elektryczny centralny. Maksymalna moc netto silnika lub zespołu silników ma być nie mniejsza niż 160 kW (240 kW). Energia elektryczna magazynowana ma być w bateriach litowo-jonowych o pojemności użytkowej min. 420 kWh (600 kWh). Baterie będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in.

MZA ma rygorystyczne wymagania względem siedzeń pasażerskich. Fotele mają mieć ściśle określone nachylenie – tj. siedzisko z minimalnym spadkiem siedziska ku części tylnej o 4° i z odpowiednio nachylonym oparciem – minimalne pochylenie oparcia ma wynosić 17°. Pokrycie foteli będzie wykonane ze skóry ekologicznej posiadające wierzchnią stronę fakturowaną (zapobiegającą ześlizgiwaniu się z fotela) lub z tapicerki materiałowej. Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz. Zamawiający chce, aby nowe elektrobusy były wyposażone w systemy bezpieczeństwa, wspomagające jazdę kierowcy – np. ADAS, MOIS, REIS, DDAW.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w oparciu o diody w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się tablice – monitory LCD. Chodzi o tablice podsufitowe – których zadaniem będzie wyświetlanie nazwy krańca, do którego zmierza pojazd, trasy przejazdu (ulice z przystankami) oraz reklam i ogłoszeń w dolnej części. Do tego dojdą tablice boczne (o przekątnej minimum 37 cali) wyświetlające trasę przejazdu, prezentowaną w zdefiniowanym układzie graficznym, a także informacje o czasie przejazdu pomiędzy bieżącym przystankiem a każdym kolejnym na trasie.

Komentarze