Afera wokół karty SIM w autobusach Yutongach. Busnex: To telemetria a nie szpiegostwo
Norweskie autobusy Rutera Yutong pod lupą. Spółka Busnex Poland wyjaśnia, jak działa telemetria i obala zarzut zdalnej kontroli
W ostatnich tygodniach w przestrzeni medialnej – także w Polsce – pojawiły się publikacje sugerujące, że w autobusach Yutong odkryto „kartę SIM pozwalającą na zdalne przejęcie kontroli nad pojazdem”. Dyskusję wywołały m.in. doniesienia norweskiego operatora Ruter. Mamy odwiedź w tej sprawie Busnex Poland, oficjalny przedstawiciel Yutonga na polskim rynku.
Rozkład jazdy:
- Do czego służy karta SIM w systemie telemetrycznym Link+ stosowanym w autobusach Yutong?
- Czy telemetria Link+ pozwala na zdalne sterowanie pojazdem?
- Ile elektrobusów Yutong zakontraktowano dotąd w Polsce?
Dane techniczne, nie zdalne sterowanie
Polski dystrybutor stanowczo podkreśla, że autobusy Yutong nie umożliwiają zdalnego kierowania, przyspieszania, hamowania ani unieruchamiania pojazdu, a jedyne przesyłane dane to informacje techniczne, takie jak zużycie energii, stan baterii i parametry eksploatacyjne. Firma przedstawiła nam szczegółowe wyjaśnienia oraz pełną specyfikę działania systemu telemetrycznego Link+, czyli odkrytego przez Norwegów systemu szpiegowskiego z kartą SIM. .
Busnex Poland jednoznacznie wyjaśnia, że system Link+ jest klasyczną telemetrią – analogiczną do rozwiązań stosowanych m.in. w autobusach Volvo, MAN, Solaris czy Mercedes-Benz. Jego zadaniem jest:
- przesyłanie danych diagnostycznych,
- wczesne wykrywanie usterek,
- analiza stylu jazdy,
- optymalizacja zużycia energii i planowania serwisów.
Wbrew medialnym sugestiom system nie pozwala na ingerencję w napęd, układy bezpieczeństwa czy sterowanie autobusem. Szef Busnex Poland, Marcin Kucharski zaznacza również, że:
„Karta SIM służy wyłącznie transmisji danych diagnostycznych. Usługa jest opcjonalna i można ją wyłączyć lub fizycznie usunąć kartę SIM. Autobus działa normalnie bez tej funkcji” – podkreśla Kucharski.
To oznacza, że – w przeciwieństwie do tezy pojawiającej się w części publikacji – telemetria nie stanowi elementu wymaganego do użytkowania pojazdu.
Pełna zgodność z cyberbezpieczeństwem
W oświadczeniu Busnex Poland podkreśla, że Yutong spełnia wszystkie unijne standardy bezpieczeństwa pojazdów:
- EU WVTA – europejska homologacja,
- EU GSR – General Safety Regulation,
- R155 – cyberbezpieczeństwo,
- R156 – bezpieczne aktualizacje oprogramowania,
- ISO 27001 – bezpieczeństwo informacji,
- ISO 27701 – ochrona danych osobowych.
To ten sam zestaw norm, który obowiązuje producentów europejskich. Dane z telemetrii – jak zaznacza Busnex – przechowywane są w centrach danych zgodnych z europejskimi regulacjami, a kluczowe systemy pojazdu są odseparowane fizycznie i logicznie od modułów łączności. Busnex Poland wskazuje, że zdalna diagnostyka jest dziś standardem we wszystkich nowych autobusach – spalinowych, hybrydowych, elektrycznych i wodorowych. To właśnie telemetria pozwala:
- obniżyć koszty eksploatacji,
- zmniejszyć ryzyko awarii,
- optymalizować ładowanie i zużycie energii,
- zapewnić lepszą przewidywalność pracy pojazdu.
Różnicą – jak podkreśla – nie jest kraj produkcji, lecz zgodność z przepisami i transparentność producenta.
„Technologia ma służyć kierowcom i pasażerom – nie ingerować w ich niezależność. W Yutongach wszystkie systemy są zgodne z europejskimi normami i transparentne wobec klienta” – dodaje Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland .
310 autobusów Yutong w Polsce
Flota Yutongów jeździ już w ponad 30 polskich samorządach. Busnex Poland przypomina, że:
- w Polsce zakontraktowano ponad 310 elektrobusów Yutong,
- firma ma punkty serwisowe w Krakowie, Białymstoku i Olsztynie,
- działa magazyn części zamiennych w Ostrołęce,
- lokalne zespoły techniczne monitorują pojazdy 24/7.



Komentarze