Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego

infobus
11.12.2024 07:03
0 Komentarzy

10 grudnia 2024 roku Województwo Kujawsko-Pomorskie otworzyło oferty w dwóch przetargach na dostawę łącznie aż 40 nowych autobusów dla regionalnego transportu publicznego.

Jeden z przetargów dotyczy dostawy 25 autobusów międzymiastowych z napędem elektrycznym, a drugi 15 autobusów międzymiastowych z napędem hybrydowym. To największe zakupy realizowane w ramach programu CUPT-KPO. O ogłoszeniu tych przetargów informowaliśmy wcześniej w InfoBusie tutaj.

Rozkład jazdy

  1. Ile autobusów hybrydowych i elektrycznych zamierza kupić Województwo Kujawsko-Pomorskie w ramach dwóch przetargów?
  2. Jakie są kluczowe kryteria oceny ofert w obu przetargach?
  3. Która firma złożyła oferty w obu przetargach i czy mieszczą się one w budżecie zamawiającego?
ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego
ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego

Co zamierzało województwo?

Przed otwarciem ofert przypomnijmy, jakie kryteria były premiowane w obu zamówieniach przez Województwo Kujawsko-Pomorskie:

  • Dla autobusów hybrydowych:
    • Konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia zabezpieczone antykorozyjnie kąpielą kataforetyczną – 20 pkt.
    • System oczyszczania spalin oparty wyłącznie na systemie SCR lub tylko na systemie EGR – 15 pkt.
    • Ten sam producent silnika i pojazdu (również w ramach grupy kapitałowej) – 5 pkt.
  • Dla autobusów elektrycznych:
    • Konstrukcja nośna podwozia oraz szkielet nadwozia zabezpieczone antykorozyjnie kąpielą kataforetyczną – 10 pkt.
    • Ten sam producent silnika i pojazdu (również w ramach grupy kapitałowej) – 5 pkt.
    • Nominalna łączna pojemność baterii trakcyjnych powyżej 480 kWh – 10 pkt.
    • Średnie zużycie energii na 1 km poniżej 0,81 kWh/km (wg testu opartego na warunkach E-SORT-2) – 10 pkt.
    • Umiejscowienie silnika centralnie za tylną osią – 5 pkt.
ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego
ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego

Dwie oferty od ABP

10 grudnia w obu przetargach wpłynęła jedna oferta – od firmy ABP Bus & Coach ze Słupska.

  • Oferta na dostawę 25 autobusów elektrycznych:
    • Cena ofertowa brutto: 76.825.800,00 PLN.
    • Cena netto: 62.460.000,00 PLN.
    • Jednostkowa cena netto za autobus Iveco Crossway 12 LE Elec: 2.498.400,00 PLN.
  • Oferta na dostawę 15 autobusów hybrydowych:
    • Cena ofertowa brutto: 29.224.800,00 PLN.
    • Cena netto: 23.760.000,00 PLN.
    • Jednostkowa cena netto za autobus Iveco Crossway 12 LE Hybrid: 1.584.000,00 PLN.

I budżet. Województwo przeznaczyło na elektrobusy kwotę 95 325 000,00 PLN brutto, a na autobusy hybrydowe 29 543 370,00 PLN brutto. Obydwie oferty mieszczą się w budżetach, co oznacza, że ABP Bus & Coach może świętować swój największy sukces w historii zamówień publicznych realizowanych w ramach programu CUPT-KPO. Jest to także największe zamówienie na autobusy elektryczne klasy II w Polsce. I wielka zmiana dla lokalnego transportu publicznego.

ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego
ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego

Międzymiastowe hybrydy

Autobusy hybrydowe powinny mieć długość od 10,5 do 11 m. Pojazdy powinny przewieźć co najmniej 50 pasażerów, w tym minimum 43 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się poprzez drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy będą napędzane silnikiem wysokoprężnym, spełniającym normę min. EURO 6E. Napęd ma być wyposażony w moduł hybrydowy typu „mild hybryd” 48V z układem rekuperacji energii hamowania. Wymagana jest funkcja „start stop”. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Moc silnika spalinowego to minimalnie 260 kW, a elektrycznego – 35 kW.

Fotele pasażerskie będą tapicerowane o podwyższonej jakości (np. welurowe) z wysokimi oparciami zintegrowanymi z zagłówkiem. Mają być skierowane przodem do kierunku jazdy. Kabina kierowcy ma być oddzielona od przedziału pasażerskiego ścianką działową, w górnej części przezroczystą, umieszczoną za fotelem kierowcy. Autobusy będą wyposażone w system tablic elektronicznych, diodowych zintegrowanych i sterowanych za pomocą bileterki Emar-D205. Z kolei wewnątrz znajdzie się tablica informacyjna wykonana z modułów LED, umożliwiająca wyświetlenie m.in. nazwy następnego przystanku, godzinę i datę. W toku są dwa przetargi Województwa Kujawsko-Pomorskiego na dostawę nowych autobusów

ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego
ABP blisko największego zamówienia z CUPT-KPO na 40 autobusów dla Kujawsko-Pomorskiego

Międzymiastowe elektrobusy

Autobusy elektryczne międzymiastowe powinny cechować się długością od 11,5 m do 12,5 m. Będą to konstrukcje z niską podłogą, bez progów wewnątrz pojazdu w obszarze od początku drzwi pierwszych do końca drzwi środkowych. Maksymalna wysokość podłogi na progu każdych drzwi ma wynieść 340 mm. Autobusy powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 50 pasażerów, w tym minimum 42 na miejscach siedzących. Wymiana pasażerów ma odbywać się poprzez drzwi w układzie 1-2-0. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym o łącznej maksymalnej mocy minimum 230 kW w zabudowie wieżowej, w piastach lub usytuowanym centralnie przed lub za osią napędową. Moc ciągła silnika elektrycznego (tj. dla minimum 30 min. pracy) synchronicznego (asynchronicznego) z magnesami trwałymi powinna wynieść min. 180 kW lub 140 kW dla każdego z silników zamontowanych w piastach. Energia elektryczna może być magazynowana w: akumulatorach albo superkondensatorach albo innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów.

Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 400 kWh, a energii dostępnej dla użytkownika  350 kWh. Elektrobusy będą ładowane wyłącznie za pomocą złącza plug-in z zewnętrznej stacji ładowania o mocy do 150 kW. W pozostałym zakresie wyposażenie autobusów elektrycznych będzie podobne jak w przypadku zamawianych autobusów hybrydowych.

Komentarze