Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trolejbus Bozankaya SNG 12T z Medcomem rusza w trasę z pasażerami. W Pradze

infobus
16.10.2025 11:02
0 Komentarzy

15 października 2025 r. spółka Dopravní podnik hlavního města Prahy uruchamiła próbny przewóz pasażerów trolejbusem Bozankaya SNG 12T na linii numer 58 (Palmovka – Miškovice).

To kolejna faza procesu homologacji nowego typu pojazdu dla czeskiego rynku. Co ważne dla nas – z mocnym polskim akcentem w postaci napędu elektrycznego od warszawskiej firmy Medcom. O gigantycznym kontrakcie na trajtki dla DPP pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na jakiej linii w Pradze rozpoczął przewozy próbne trolejbus Bozankaya SNG 12T?
  2. Ile kilometrów musi przejechać pojazd z pasażerami, aby uzyskać homologację?
  3. Która polska firma dostarczyła napęd elektryczny do trolejbusów Bozankaya dla Pragi?
Trolejbus Bozankaya SNG 12T ruszył w Pradze z pasażerami. Trwa proces homologacji / fot. DPP Praga
Trolejbus Bozankaya SNG 12T ruszył w Pradze z pasażerami. Trwa proces homologacji / fot. DPP Praga

30 tys. kilometrów do homologacji

Trolejbus o numerze taborowym 510, nazwany przez kierowców z zajezdni Klíčov „Bożenka”, ma już za sobą pierwsze 10 000 km jazd testowych bez pasażerów. Teraz, by spełnić wymagania Drážního úřadu, musi pokonać 20 000 km z pasażerami na pokładzie.

„Będziemy go kierować jako dodatkowy, niegwarantowany kurs na linii 58. Zakładamy codzienną eksploatację trwającą prawie 20 godzin dziennie i przebieg blisko 330 km” – poinformował Daniel Šabík, szef komunikacji DPP.

I uwag – ten pojazd nie należy do DPP – został udostępniony przez producenta wyłącznie do celów homologacyjnych. Równolegle w zakładzie w Ankarze (Turcja) trwa już produkcja seryjnych egzemplarzy dla Pragi.

Trolejbus Bozankaya SNG 12T ruszył w Pradze z pasażerami. Trwa proces homologacji / fot. DPP Praga
Trolejbus Bozankaya SNG 12T ruszył w Pradze z pasażerami. Trwa proces homologacji / fot. DPP Praga

Bozankaya dla Pragi

Na początku 2025 r. DPP podpisało z Bozankayą umowę ramową na dostawę do 70 trolejbusów bateryjnych. Firma wygrała przetarg ogłoszony jeszcze w 2022 r., choć jego rozstrzygnięcie opóźniały odwołania ze strony Škoda Group.

W lutym 2025 r. zamówiono 7 pierwszych pojazdów, a w marcu kolejne 23, co daje łącznie 30 trolejbusów w produkcji. Za napęd elektryczny odpowiada polska firma Medcom.

Bozankaya SNG 12T będzie obsługiwać nowe, zelektryfikowane linie miejskie:

  • Linia 52: Na Knížecí – U Waltrovky (obecnie autobus 137),
  • Linia 51: Hradčanská – Bořislavka (obecnie autobus 131),
  • Linia 53: Karlovo náměstí – Stadion Strahov (obecnie autobus 176).

DPP już prowadzi prace nad infrastrukturą. Linia 52 ma ruszyć do maja 2026 r., a pozostałe do końca przyszłego roku. Nowe trolejbusy trafią do zajezdni Řepy, gdzie DPP buduje 37 stanowisk ładowania. Będą to trzecie trolejbusy w historii praskiego operatora wdrożone do regularnej eksploatacji.

Trolejbus Bozankaya SNG 12T ruszył w Pradze z pasażerami. Trwa proces homologacji
Trolejbus Bozankaya SNG 12T ruszył w Pradze z pasażerami. Trwa proces homologacji / fot. DPP Praga

Specyfikacja techniczna Bozankaya SNG 12T:

  • Długość: 12 metrów
  • Typ: w pełni niskopodłogowy, dwie osie
  • Drzwi: 3 pary dwuskrzydłowych drzwi
  • Pojemność pasażerska: 82 osoby, w tym 32 na miejscach siedzących
  • Napęd:
    • silnik elektryczny asynchroniczny,
    • zasilanie z sieci trakcyjnej 600/750 V DC,
    • bateria trakcyjna umożliwiająca jazdę poza siecią trakcyjną (tryb autonomiczny),
    • elektrowyposażenie dostarczone przez Medcom
  • Zasięg w trybie bateryjnym: do 10 km (na potrzeby awaryjne lub krótkie odcinki bez sieci)
  • Wyposażenie dodatkowe:
    • klimatyzacja z funkcją pompy ciepła (ogrzewanie/chłodzenie),
    • system automatycznego liczenia pasażerów,
    • system monitoringu: kamery wewnętrzne, kamera czołowa i tylna, kamera cofania,
    • pełna integracja z systemem informacji pasażerskiej PID.

Komentarze