Trolejbus Bozankaya SNG 12T z Medcomem rusza w trasę z pasażerami. W Pradze
15 października 2025 r. spółka Dopravní podnik hlavního města Prahy uruchamiła próbny przewóz pasażerów trolejbusem Bozankaya SNG 12T na linii numer 58 (Palmovka – Miškovice).
To kolejna faza procesu homologacji nowego typu pojazdu dla czeskiego rynku. Co ważne dla nas – z mocnym polskim akcentem w postaci napędu elektrycznego od warszawskiej firmy Medcom. O gigantycznym kontrakcie na trajtki dla DPP pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Na jakiej linii w Pradze rozpoczął przewozy próbne trolejbus Bozankaya SNG 12T?
- Ile kilometrów musi przejechać pojazd z pasażerami, aby uzyskać homologację?
- Która polska firma dostarczyła napęd elektryczny do trolejbusów Bozankaya dla Pragi?
30 tys. kilometrów do homologacji
Trolejbus o numerze taborowym 510, nazwany przez kierowców z zajezdni Klíčov „Bożenka”, ma już za sobą pierwsze 10 000 km jazd testowych bez pasażerów. Teraz, by spełnić wymagania Drážního úřadu, musi pokonać 20 000 km z pasażerami na pokładzie.
„Będziemy go kierować jako dodatkowy, niegwarantowany kurs na linii 58. Zakładamy codzienną eksploatację trwającą prawie 20 godzin dziennie i przebieg blisko 330 km” – poinformował Daniel Šabík, szef komunikacji DPP.
I uwag – ten pojazd nie należy do DPP – został udostępniony przez producenta wyłącznie do celów homologacyjnych. Równolegle w zakładzie w Ankarze (Turcja) trwa już produkcja seryjnych egzemplarzy dla Pragi.
Bozankaya dla Pragi
Na początku 2025 r. DPP podpisało z Bozankayą umowę ramową na dostawę do 70 trolejbusów bateryjnych. Firma wygrała przetarg ogłoszony jeszcze w 2022 r., choć jego rozstrzygnięcie opóźniały odwołania ze strony Škoda Group.
W lutym 2025 r. zamówiono 7 pierwszych pojazdów, a w marcu kolejne 23, co daje łącznie 30 trolejbusów w produkcji. Za napęd elektryczny odpowiada polska firma Medcom.
Bozankaya SNG 12T będzie obsługiwać nowe, zelektryfikowane linie miejskie:
- Linia 52: Na Knížecí – U Waltrovky (obecnie autobus 137),
- Linia 51: Hradčanská – Bořislavka (obecnie autobus 131),
- Linia 53: Karlovo náměstí – Stadion Strahov (obecnie autobus 176).
DPP już prowadzi prace nad infrastrukturą. Linia 52 ma ruszyć do maja 2026 r., a pozostałe do końca przyszłego roku. Nowe trolejbusy trafią do zajezdni Řepy, gdzie DPP buduje 37 stanowisk ładowania. Będą to trzecie trolejbusy w historii praskiego operatora wdrożone do regularnej eksploatacji.
Specyfikacja techniczna Bozankaya SNG 12T:
- Długość: 12 metrów
- Typ: w pełni niskopodłogowy, dwie osie
- Drzwi: 3 pary dwuskrzydłowych drzwi
- Pojemność pasażerska: 82 osoby, w tym 32 na miejscach siedzących
- Napęd:
- silnik elektryczny asynchroniczny,
- zasilanie z sieci trakcyjnej 600/750 V DC,
- bateria trakcyjna umożliwiająca jazdę poza siecią trakcyjną (tryb autonomiczny),
- elektrowyposażenie dostarczone przez Medcom
- Zasięg w trybie bateryjnym: do 10 km (na potrzeby awaryjne lub krótkie odcinki bez sieci)
- Wyposażenie dodatkowe:
- klimatyzacja z funkcją pompy ciepła (ogrzewanie/chłodzenie),
- system automatycznego liczenia pasażerów,
- system monitoringu: kamery wewnętrzne, kamera czołowa i tylna, kamera cofania,
- pełna integracja z systemem informacji pasażerskiej PID.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze